Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
19.3.2018, Milan Šurkala, článek
Účinky výkonu a točivého momentu na dynamiku aut jsou předmětem mnoha "hospodských" sporů. Zrychluje auto podle výkonu nebo točivého momentu? A co vlastně tyto veličiny říkají? Právě na to se dnes z mnoha úhlů pohledu podíváme. 
Harry_ (8) | 3.7.201815:06
Přečtu si první a poslední kapitolu a stejně autor jednoduše neodpoví na nejčastější otázky typu: je papírově­/reálně důlěžitější ­(a kdy­) výkon daný točivým momentem ­(Nm­) nebo kW­/koni? Kdy je jaká hodnota důlěžitější? Co to znamená pro bezpečné předjíždění či spotřebu? Teorie je fajn, ale bez nějakých praktických příkladů je to článek pro článek.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 19.7.201810:49
Možná byste si měl přečíst i ty kapitoly mezi úvodem a závěrem ;­) Ty totiž ilustrují to, kdy a proč jsou dané hodnoty důležité. Důležitý je vždy jen a pouze výkon, který motor v konkrétním okamžiku dává. Točivý moment je jen jedna složka rovnice, důležitý je jen a pouze výsledek rovnice a výsledkem rovnice je výkon. Jenže motory se liší průběhem točivého momentu a odstupňováním převodovky, což ve výsledku ovlivňuje to, jaký výsledek dostaneme v konkrétních podmínkách, a proto se to nedá takto jednoduše nacpat do závěru.
Odpovědět0  0
potooczech (28) | 21.3.201811:31
Ono z logiky věci. Největší akcelerace, nejvyššího zrychlení vozidlo dosáhne ve chvíli, kdy rozdíl mezi výkonem motoru a všemi odporovými veličinami bude největší.

Tedy do jednoho grafu si dejte křivku výkonu. Do stejného grafu si dejte křivku, která zobrazuje sumu odporových veličin a kde bude nejvyšší rozdíl, tam na vás bude působit největší zrychlení. Tu odporovou křivku si samozřejmě musíte udělat pro všechny převodové stupně.

Samozřejmě pokud dokážete odporové veličiny přesně matematicky popsat, máte vyhráno i bez grafu.
Odpovědět0  0
potooczech (28) | 21.3.201811:23
Nepište průběh okamžité akcelerace, protože to je z matematického hlediska nesmysl, v podstatě protimluv.

Průběh akcelerace ... tedy, jak se vám akcelerace mění při daném převodovém stupni při rostoucích otáčkách je matematická funkce. Výraz, který pro každou hodnotu otáček motoru vyjádří hodnotu točivého momentu. Průběh je tedy událost ohraničená nějakým intervalem od ... do. Okamžitá hodnota, je aktuální hodnota v daném čase, v daných otáčkách.

Tedy průběh akcelerace je funkce, proto se také pěkně zakresluje do grafu.
Tedy okamžitá akcelerace je hodnota této funkce při daných otáčkách.
Průběh okamžité akcelerace je nesmysl.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (397) | 21.3.201813:09
Chápu Vaši připomínku a souhlasím. Mělo tam být napsáno průběh okamžitých akcelerací, nikoli akcelerace. Chtěl jsem tím podotknout, že v jednom případě se bavíme o hodnotě v daném bodě grafu a v druhém pak o tom, jaký je průběh těchto bodů na grafu, jak za sebou následují.
Odpovědět0  0
Nikoloki (1) | 20.3.201810:17
Super ­- rozsahem téměř diplomka nahrazující ­(zejména pro ty, co v apatyce nekoupí­) prosté ­"péká rovná se emká krát omega­". A pro ty, co jim nestačí ten vzorec, by to bylo potřeba rozšířit o vysvětlení CVT převodovek ­- aneb ­"když šlápnete na plyn, motor začne konstantně výt v nesmyslně vysokých otáčkách, přičemž jinak se prakticky nic neděje­" :­- ­- a podobné výroky o CVT …
Odpovědět1  0
jozkopower (6) | 20.3.201815:19
No, p.Šurkala, vynikajúca práca. Spaľovacím agregátom sa amatérsky venujem už pekných pár rokov, nedávno mi ešte prebiehala rešerš na prídavný kompresný priestor s cieľom zvýšiť kladný podiel práce motora na úkor zápornej práce motora. Skutočne pekné čítanie.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (397) | 20.3.201815:27
Díky moc za ocenění, jsem rád, že se líbilo.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.