19.3.2018, Milan Šurkala, článek

Účinky výkonu a točivého momentu na dynamiku aut jsou předmětem mnoha "hospodských" sporů. Zrychluje auto podle výkonu nebo točivého momentu? A co vlastně tyto veličiny říkají? Právě na to se dnes z mnoha úhlů pohledu podíváme. 

reklama
Chybí lidský závěr | od: Harry_ (7)  3.7.201815:06
Přečtu si první a poslední kapitolu a stejně autor jednoduše neodpoví na nejčastější otázky typu: je papírově­/reálně důlěžitější ­(a kdy­) výkon daný točivým momentem ­(Nm­) nebo kW­/koni? Kdy je jaká hodnota důlěžitější? Co to znamená pro bezpečné předjíždění či spotřebu? Teorie je fajn, ale bez nějakých praktických příkladů je to článek pro článek.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Chybí lidský závěr | od: Milan Šurkala (272)  19.7.201810:49
Možná byste si měl přečíst i ty kapitoly mezi úvodem a závěrem ;­) Ty totiž ilustrují to, kdy a proč jsou dané hodnoty důležité. Důležitý je vždy jen a pouze výkon, který motor v konkrétním okamžiku dává. Točivý moment je jen jedna složka rovnice, důležitý je jen a pouze výsledek rovnice a výsledkem rovnice je výkon. Jenže motory se liší průběhem točivého momentu a odstupňováním převodovky, což ve výsledku ovlivňuje to, jaký výsledek dostaneme v konkrétních podmínkách, a proto se to nedá takto jednoduše nacpat do závěru.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Hmm | od: potooczech (28)  21.3.201811:31
Ono z logiky věci. Největší akcelerace, nejvyššího zrychlení vozidlo dosáhne ve chvíli, kdy rozdíl mezi výkonem motoru a všemi odporovými veličinami bude největší.

Tedy do jednoho grafu si dejte křivku výkonu. Do stejného grafu si dejte křivku, která zobrazuje sumu odporových veličin a kde bude nejvyšší rozdíl, tam na vás bude působit největší zrychlení. Tu odporovou křivku si samozřejmě musíte udělat pro všechny převodové stupně.

Samozřejmě pokud dokážete odporové veličiny přesně matematicky popsat, máte vyhráno i bez grafu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: ... | od: potooczech (28)  21.3.201811:23
Nepište průběh okamžité akcelerace, protože to je z matematického hlediska nesmysl, v podstatě protimluv.

Průběh akcelerace ... tedy, jak se vám akcelerace mění při daném převodovém stupni při rostoucích otáčkách je matematická funkce. Výraz, který pro každou hodnotu otáček motoru vyjádří hodnotu točivého momentu. Průběh je tedy událost ohraničená nějakým intervalem od ... do. Okamžitá hodnota, je aktuální hodnota v daném čase, v daných otáčkách.

Tedy průběh akcelerace je funkce, proto se také pěkně zakresluje do grafu.
Tedy okamžitá akcelerace je hodnota této funkce při daných otáčkách.
Průběh okamžité akcelerace je nesmysl.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: ... | od: Milan Šurkala (272)  21.3.201813:09
Chápu Vaši připomínku a souhlasím. Mělo tam být napsáno průběh okamžitých akcelerací, nikoli akcelerace. Chtěl jsem tím podotknout, že v jednom případě se bavíme o hodnotě v daném bodě grafu a v druhém pak o tom, jaký je průběh těchto bodů na grafu, jak za sebou následují.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
dlhé a únavné | od: zolo_sk (22)  21.3.20180:06
Dookola stále to isté v jednotlivých kapitolách. Ste dobrý teoretik. Dokonca som som si všimol, že v druhej kapitole graf momentov je vlastne modifikácia vašich grafov priebehu svetelnosti objektívov. Výsledok celého je jasný. Ale veľmi dôležitý faktor bude spotreba a tým cena prevádzky. A toto mi tam chýba.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(2)
Re: dlhé a únavné | od: Milan Šurkala (272)  21.3.20187:40
Jenže to byl právě smysl článku, vy jste ten úvod nečetl? Účelem právě bylo podívat se na jednu a tu samou věc mnohokrát z různých úhlů pohledu, aby bylo jasné, že tomu tak opravdu je, ať už se na to člověk podívá jakkoli. Jinak řečeno, cílem článku bylo dokázat jednu a tutéž věc mnoha různými způsoby. Takže ano, dokola to samé v jednotlivých kapitolách je přesně to, o čem ten článek byl a měl být.

Spotřeba s tím nemá moc co dělat, to je už jiné téma a další díl skládačky. Pokud je článek o točivém momentu a výkonu, tak je o točivém momentu a výkonu a ne o spotřebě. Když bude článek o celkovém srovnání dvou různých aut, tak ano, použije se toto na srovnání dynamiky, srovnání spotřeby a dalších parametrů a pak můžeme srovnávat motory celkově. O tom ale článek nebyl. To už bychom to rovnou mohli rozšířit o srovnání nákladů s MHD.... Pokud je ale článek o srovnání dynamiky, tak je o srovnání dynamiky a ne o celkovém srovnání motorů.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(1)
Re: dlhé a únavné | od: zolo_sk (22)  21.3.201811:22
Všimol. Ale ako som napísal, dlhé a únavné. Normálne chápajúci človek to pochopil po dvoch, troch kapitolách. A róm z Lunika IX to čítať nebude a rozširovať si obzory. Ale je možné, že keby ste tam pridali ešte 5 kapitol s rôznymi autami, tak by to pochopil.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Re: dlhé a únavné | od: Milan Šurkala (272)  21.3.201816:35
Pokud to pochopil po dvou třech kapitolách, cíl byl splněn a není důvod číst vysvětlování dál, když je vysvětleno a pochopeno :­-­) Cílem bylo nabídnout několik způsobů vysvětlení na různých situacích tak, aby si každý našel ten svůj, na kterém to pochopí, pokud tomu dosud nerozumí. Ne, aby nutně četl všechny.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: zolo_sk (22)  21.3.201819:50
Vidím, že s vami nič nepohne a budete stále to isté tvrdiť. Vy ste sa mohli uplatniť v politike.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(2)
Re: dlhé a únavné | od: Milan Šurkala (272)  22.3.20189:12
A co chcete, abych řekl? Mně to není jasné.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: Karel Polívka (10)  22.3.201818:17
Pokud je debata o tom, proč článek vypadá tak, jak vypadá, je logické, že bude autor po jeho dokončení tvrdit stále to stejné ohledně důvodu, proč jej napsal tak, jak jej napsal. Žádné zhodnocení výsledného stavu po dokončení ­(ať už negativní kritika, nebo naopak chvála­) tohle přece nemůže ovlivnit.

Pokud Vám přišel článek jako zbytečně zdlouhavý, OK, je to Vaše individuální zhodnocení. Podle mě jsou zase takto koncipované články přínosné pro někoho, kdo se o danou problematiku více zajímá, právě tím, že přinesou analýzu nějaké problematiky z více úhlů pohledu a ne pouze z jednoho, jak je dnes bohužel obvyklé v rámci vytváření různých rychloanalýz jen proto, aby se rychle publikovalo něco nového se zajímavým nadpisem.

To, že s tímto názorem nesouhlasíte, je přece v pořádku ­- každý považuje za přínosné něco jiného. My jsme rádi, že jsou i takoví čtenáři, které článek zaujal a přišel jim zajímavý = mise splněna.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: zolo_sk (22)  22.3.201823:18
OK. Len si myslím, že tí čo chápu, už po troch kapitolách vedeli o čo ide a asi tie autá z YT nebolo treba a tí čo to nedokážu pochopiť, tak im nepomohli ani všetky tie kapitoly a práve tie rôzne uhly pohľadu im v hlave urobil ešte väčší zmätok. Ale pán Šurkala je dobrý teoretik, čo dokázal aj pri recenziách objektívov.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: Milan Šurkala (272)  22.3.201823:47
No, podívejte. Na toto téma jsem na internetu viděl už tolik diskuzí a článků, že to až pěkné není. A vždycky byl problém v tom, že se na to každý díval z jiného úhlu a nemohli se pak domluvit, protože každý to bral nějak jinak. Tomu jsem se chtěl vyhnout, neboť vzít to jen z jednoho úhlu pohledu, pak by to vedlo akorát k tomu, že bych v diskuzi musel neustále přicházet s dalšími a dalšími vysvětleními, aby to všichni pochopili.

Opravdu jsem nechtěl mít diskuzi k článku desetkrát delší, než je samotný článek jen proto, že někdo má nějaký postoj a mnou vybraný postup vysvětlování mu to dostatečně nevysvětlí, zatímco jiný způsob by mohl ­(jenže jak vidím, zas se naopak najde někdo, kdo si bude stěžovat, že je to vysvětleno až příliš důkladně­). Proto je to v článku naschvál probráno několika různými metodami, proto jsou naschvál rozepisovány všechny výpočty. A proto je také v článku zdlouhavě naschvál opakováno, ze kterého konkrétního úhlu se na to zrovna díváme, protože tohle je kámen úrazu většiny dosavadních článků a diskuzí.

Takže ano, jsem si vědom, že někdy je to zdlouhavé a opakující se, ale je to záměrně tak zvoleno proto, aby bylo opravdu jasné, na co je třeba dát důraz. Jestli se Vám to nelíbí, tak s tím už nic nenadělám. Kdybych z vlastní zkušenosti nevěděl, jak špatně lidé tuto problematiku chápou jen z toho důvodu, že se primárně neshodnou na tom, o čem se vůbec baví, tak věřte tomu, ten článek by byl pětinový. Vysvětluji Vám, proč jsem to volil záměrně takto. S vysvětlením si už dělejte, co chcete. Vy totiž budete věčně nespokojen.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: zolo_sk (22)  23.3.201810:19
Ja chápem váš postoj. Ale ­"ľuďom­" je to tak nejak jedno ­(ako napríklad ženu nezaujíma, ako pracuje kuchynský robot či mikrovlnka­). Veľkú časť mužov fakt toto nezaujíma a podľa tohoto nevyberajú auto. Ani ja by som to nerobil, lebo napriek tomu, že mám vyštudovanú strojarinu a prevodovku som počítal na strednej aj na vysokej, tak mi stačí, že viem aký je rozdiel medzi naftovým a benzínovým ­(napriek tomu, že chápem tie rozdiely vo výkone, krútiacom momente a akcelerácii­) a v prvom rade budem pozerať na výkon ­(aj kvôli tým turbám, lebo nepotrebujem zatláčať do sedadla a ­"kopance­" aby som sa cítil chlap a kľudne si na benziňáku podradím do kopca­). Môj názor je, že do mesta naftové nepatria. Nie kvôli emisiám a preto, že je to teraz ­"in­", ale vzhľadom na ich prevádzku. A tí, čo tomu nerozumejú, sedia v krčme pri pive a premeriavajú si pindíkov. Ale tých váš článok neosloví. A mladú generáciu, ktorá si pôjde kúpiť auto tiež toto nezaujíma. Tí už blúznia o elektroautách a autonómnom riadení.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: Karel Polívka (10)  23.3.201811:52
"Ale ­­"ľuďom­­" je to tak nejak jedno ­­(ako napríklad ženu nezaujíma, ako pracuje kuchynský robot či mikrovlnka­­).­"
Obecně je toto tvrzení pravdivé a většině lidí je to skutečně jedno. Nicméně na druhou stranu existuje skupina lidí, které takto podrobně rozebraná problematika zaujme a právě jim je tento článek určený. Nic více, nic méně. Proč je takový problém toto akceptovat?

Své závěry považujete za dogma. Už samotná čtenost tohoto článku i některé jiné reakce na něj dávají najevo, že:

"A tí, čo tomu nerozumejú, sedia v krčme pri pive a premeriavajú si pindíkov. Ale tých váš článok neosloví.­"
...není pravda s ohledem na celou skupinu takových lidí. Některých se to určitě týká, některých však určitě ne. Nelze to proto podat jako jednoznačný závěr.

"A mladú generáciu, ktorá si pôjde kúpiť auto tiež toto nezaujíma.­"
...není pravda s ohledem na celou skupinu takových lidí. Některých se to určitě týká, některých však určitě ne. Nelze to proto podat jako jednoznačný závěr.

To, co zde Milanovi vytýkáte, považuji naopak za jeho silnou stránku ­(a nejen já, ale i dost našich čtenářů­), protože pro psaní podobných článku je nutné mít někoho s velmi dobrou znalostí teorie, kdo by byl zároveň schopen podrobné analýzy a prezentace dat v souvislostech. Jistě, každý to neocení – no a co? Důležité je především to, že někdo ano.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: zolo_sk (22)  23.3.201816:33
Súhlasím, je skvelý teoretik. Ale tú dĺžku článku, počet kapitol prehnal. Môj názor. A aj to je dôvod, prečo to veľa ľudí odradí čítať. Kapitoly s autami z YT už fakt nemuseli byť, to už je skôr prax a teoretik formátu Šurkala to tým zbytočne pokazil.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dlhé a únavné | od: jozkopower (6)  23.3.201817:04
Nič nepokazil, podporné videá tam pekne zapasovali, jednak z dôvodu názornosti a tiež pre odľahčenie štúdia práce náročnej na grafy a čísla.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
"Diplomka" o téměř ničem | od: Nikoloki (1)  20.3.201810:17
Super ­- rozsahem téměř diplomka nahrazující ­(zejména pro ty, co v apatyce nekoupí­) prosté ­"péká rovná se emká krát omega­". A pro ty, co jim nestačí ten vzorec, by to bylo potřeba rozšířit o vysvětlení CVT převodovek ­- aneb ­"když šlápnete na plyn, motor začne konstantně výt v nesmyslně vysokých otáčkách, přičemž jinak se prakticky nic neděje­" :­- ­- a podobné výroky o CVT …
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: | od: jozkopower (6)  20.3.201815:19
No, p.Šurkala, vynikajúca práca. Spaľovacím agregátom sa amatérsky venujem už pekných pár rokov, nedávno mi ešte prebiehala rešerš na prídavný kompresný priestor s cieľom zvýšiť kladný podiel práce motora na úkor zápornej práce motora. Skutočne pekné čítanie.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: | od: Milan Šurkala (272)  20.3.201815:27
Díky moc za ocenění, jsem rád, že se líbilo.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste vpravo nahoře. Pokud nemáte profil, zaregistrujte se.
Uživatelský profil Vám umožní u nás využívat několik zajímavých funkcí.