www.svetmobilne.cz
>
>

Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?

Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?
, , článek
Účinky výkonu a točivého momentu na dynamiku aut jsou předmětem mnoha "hospodských" sporů. Zrychluje auto podle výkonu nebo točivého momentu? A co vlastně tyto veličiny říkají? Právě na to se dnes z mnoha úhlů pohledu podíváme. 
K oblíbeným
reklama
V dnešním článku jsme se podívali na to, jak rozumět výkonu motoru, jeho točivému momentu, převodům a jak se toto všechno podepisuje na dynamice auta. Nyní si to zrekapitulujeme. Zásadním problémem je v tom, že se můžeme bavit o různých typech zrychlení (o tom okamžitém v dané rychlosti nebo o jeho průběhu v rámci různých rychlostí). Pak se také musíme dívat na všechny veličiny jinak, byť dynamika je stále dána stále těmi stejnými.
 
Pokud se bavíme o zrychlení v jednom daném okamžiku, v jedné dané rychlosti (např. 100 km/h), zajímá nás výkon motoru, resp. točivý moment na kolech jako na grafu níže. Ta linka, která je výš, je lepší. Proč hovoříme současně o točivém momentu na kolech a výkonu? Protože tyto dvě veličiny spolu naprosto souvisí a pokud při dané rychlosti bude třeba točivý moment na kolech o polovinu vyšší u nižšího stupně, o stejnou polovinu bude vyšší i výkon.
 
Graf točivého momentu na kolech u Civicu

Točivý moment motoru nás zajímá jen tehdy, známe-li převody, abychom si spočítali moment na kolech nebo pokud známe otáčky, abychom si spočítali výkon. Pro dynamiku nás tedy vždy zajímá výsledek součinů s točivým momentem motoru, tedy točivý moment na kolech nebo výkon. Samotný točivý moment motoru nám ale mnohé neřekne.
 
Pokud se ale bavíme o průběhu těchto zrychlení, tedy nikoli o zrychlení v dané vybrané rychlosti, ale o různých zrychleních v rámci jednoho vybraného převodového stupně (tedy různých rychlostech), tak zde nás bude naopak zajímat průběh točivého momentu motoru i toho na kolech. Je to logické, protože na každém převodovém stupni je ten druhý přímo závislý na tom prvním a kde se zvyšuje jeden, zvýší se i druhý.
 
Doufáme, že nyní je tato problematika více srozumitelná a snad bude jednodušší předpovědět, jakou dynamiku vlastně od daného vozu za jakých situací očekávat. Použili jsme několik způsobů vysvětlení, ukázek a důkazů, takže snad alespoň jeden z nich celou věc dostatečně ozřejmil.


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
DxOMark bude nově testovat i výdrž akumulátorů u smartphonů DxOMark bude nově testovat i výdrž akumulátorů u smartphonů
DxOMark známe především v oblasti vyhodnocování kvality snímačů digitálních fotoaparátů i telefonů. Nyní se ale dostalo na další kategorii, a tou jsou akumulátory smartphonů. Nově budeme mít bodové hodnocení nejen výdrže.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes-Benz EQT: elektrický předobraz nové T-Class Mercedes-Benz EQT: elektrický předobraz nové T-Class
Automobilka Mercedes-Benz představila koncept elektrického vanu EQT. Ten má být jakýmsi předobrazem nové T-Class, kompaktnější varianty k oblíbené V-Class. Pojmout má až sedm pasažérů a nabídnout jim luxusní svezení.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Jen 13 % uživatelů iOS 14.5 povolilo sledování aplikacemi Jen 13 % uživatelů iOS 14.5 povolilo sledování aplikacemi
Společnost Flurry Analytics se podívala na množství uživatelů, kteří povolili sledování aplikacemi v poslední verzi operačního systému Apple iOS 14.5. A není jich mnoho, celosvětově jde o 13 % lidí.
10.5.2021, aktualita, Milan Šurkala
Přichází nová generace Škody Fabia, dostane i čtyřválec 1.5 TSI Přichází nová generace Škody Fabia, dostane i čtyřválec 1.5 TSI
Dnes byla představena 4. generace automobilu Škoda Fabia. Nabídne větší vnitřní rozměry, na svou třídu velmi objemný zavazadlový prostor, excelentní aerodynamiku a tentokrát se dostane i na čtyřválcové TSI s objemem 1,5 litru.
4.5.2021, aktualita, Milan Šurkala10 komentářů
Elektromobily NIO přichází do Evropy, jako první bude Norsko Elektromobily NIO přichází do Evropy, jako první bude Norsko
Čínská automobilka NIO vyrábí elektromobily a v tomto roce poprvé zamíří mimo Čínu. První takovou zemí bude Norsko, kde jsou elektromobily prodejně velmi úspěšné. Je však nutno přiznat, že za to mohou daňové úlevy.
30.4.2021, aktualita, Milan Šurkala