reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?

, , článek
Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?
Účinky výkonu a točivého momentu na dynamiku aut jsou předmětem mnoha "hospodských" sporů. Zrychluje auto podle výkonu nebo točivého momentu? A co vlastně tyto veličiny říkají? Právě na to se dnes z mnoha úhlů pohledu podíváme. 
Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?
V dnešním článku jsme se podívali na to, jak rozumět výkonu motoru, jeho točivému momentu, převodům a jak se toto všechno podepisuje na dynamice auta. Nyní si to zrekapitulujeme. Zásadním problémem je v tom, že se můžeme bavit o různých typech zrychlení (o tom okamžitém v dané rychlosti nebo o jeho průběhu v rámci různých rychlostí). Pak se také musíme dívat na všechny veličiny jinak, byť dynamika je stále dána stále těmi stejnými.
 
Pokud se bavíme o zrychlení v jednom daném okamžiku, v jedné dané rychlosti (např. 100 km/h), zajímá nás výkon motoru, resp. točivý moment na kolech jako na grafu níže. Ta linka, která je výš, je lepší. Proč hovoříme současně o točivém momentu na kolech a výkonu? Protože tyto dvě veličiny spolu naprosto souvisí a pokud při dané rychlosti bude třeba točivý moment na kolech o polovinu vyšší u nižšího stupně, o stejnou polovinu bude vyšší i výkon.
 
Graf točivého momentu na kolech u Civicu

Točivý moment motoru nás zajímá jen tehdy, známe-li převody, abychom si spočítali moment na kolech nebo pokud známe otáčky, abychom si spočítali výkon. Pro dynamiku nás tedy vždy zajímá výsledek součinů s točivým momentem motoru, tedy točivý moment na kolech nebo výkon. Samotný točivý moment motoru nám ale mnohé neřekne.
 
Pokud se ale bavíme o průběhu těchto zrychlení, tedy nikoli o zrychlení v dané vybrané rychlosti, ale o různých zrychleních v rámci jednoho vybraného převodového stupně (tedy různých rychlostech), tak zde nás bude naopak zajímat průběh točivého momentu motoru i toho na kolech. Je to logické, protože na každém převodovém stupni je ten druhý přímo závislý na tom prvním a kde se zvyšuje jeden, zvýší se i druhý.
 
Doufáme, že nyní je tato problematika více srozumitelná a snad bude jednodušší předpovědět, jakou dynamiku vlastně od daného vozu za jakých situací očekávat. Použili jsme několik způsobů vysvětlení, ukázek a důkazů, takže snad alespoň jeden z nich celou věc dostatečně ozřejmil.