reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?

, , článek
Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?
Účinky výkonu a točivého momentu na dynamiku aut jsou předmětem mnoha "hospodských" sporů. Zrychluje auto podle výkonu nebo točivého momentu? A co vlastně tyto veličiny říkají? Právě na to se dnes z mnoha úhlů pohledu podíváme. 
Výkon a točivý moment: jak spolu souvisí?
Už bychom měli vědět, že celkovou dynamiku vozu ovlivňuje výkon motoru (průběh točivého momentu motoru ovlivňuje průběh zátahu s měnícími se otáčkami, ale ne výslednou míru, která se dostane na silnici, ta je ovlivněna převodovkou a s tím spojenými otáčkami). Výkon je totiž výsledkem točivého momentu a otáček (resp. převodů). Zahrnuje tedy v sobě všechny veličiny. Tato kapitolka se pak podívá na technické údaje samotných výrobců aut a znovu na to, zda opravdu výkon je tím hlavním, co ovlivňuje dynamiku vozu. Vzal jsem všechny u nás prodávané vozy nižší střední třídy, jejich maximální výkon, točivý moment, maximální rychlost a zrychlení z 0 na 100 km/h.
 
Graf závislosti maximální rychlosti na výkonu
 
Na grafu je vidět, že maximální rychlost má opravdu velkou závislost na výkonu motoru. Vezměme si několik typických výkonů a rozsahy max. rychlostí. U 81 kW je to od 184 do 200 km (rozsah 8 %), u 88 kW pak 190 až 207 km/h (8 %) a např. u 110 kW pak rozsah od 210 do 220 km/h (4,5 %). Body ukazují poměrně jasnou závislost.
 
Graf závislosti maximální rychlosti na točivém momentu
 
Na druhém grafu vidíme, že závislost mezi točivým momentem a max. rychlosti do takové míry rozhodně neexistuje. Důvod, proč graf stoupá aspoň trochu podobně s předchozím, je ten, že větší točivý moment obvykle znamená i vyšší výkon, nicméně rozsah těchto výkonů může být opravdu velký. Podívejme se např. na 200 Nm. Pro tento točivý moment najdeme maximální rychlost 180 i 210 km/h (rozsah 14 %). Při 200 Nm tu máme totiž auta se 70 kW (např. Fiat Tipo s 1.3 dieselem) i s 96 kW (VW Golf 1.5 TSI).
 
Ještě lépe je to vidět u 250 Nm. Tam už různá auta dosahují maximální rychlosti 180 až 231 km/h (rozsah 22 %). Dokonce si všimněte, že tu máme 250 Nm a stejnou 180 km/h rychlost jako u 200 Nm (Ford Focus 1.5 TDCi se 70kW). Maximem je zde Škoda Octavia 1.8 TSI, která má rovněž 250 Nm jako zmíněný naftový Focus. Ale rozhodně nejede stejně, se svými 132 kW se rozjede až na 231 km/h. Vidíme tedy, že Focus i Octavie mají sice stejný max. točivý moment, ale jejich maximální rychlosti jsou díky úplně jiným maximálním výkonům naprosto odlišné.
 
Graf závislosti zrychlení na výkonu motoru
 
Velmi podobné je to i u zrychlení z 0 na 100 km/h. Pochopitelně, projeví se tu zpřevodování i hmotnost vozu, přesto je dost dobře vidět závislost této hodnoty na výkonu. U 81 kW tu máme 9,9 až 11,5 sekundy (14% rozdíl), u 88 kW to činí 8,9 až 11,2 sekundy (21% rozdíl) a u 110 kW pak 8,0 až 8,8 sekundy (9% rozdíl). To jsou větší rozdíly než v předchozím případě právě proto, že zde hraje větší roli zpřevodování a hmotnost. Tyto údaje naopak mají o něco menší vliv na maximální rychlost, kde už na hmotnosti a převodovce až tak výrazně nezáleží.
 
Graf závislosti zrychlení na točivém momentu
 
U grafu točivého momentu a zrychlení vidíme tečky podstatně více roztahané a méně zformované. U 200 Nm jsme mezi 8,9 až 12 sekundami (26% rozdíl), u 250 Nm je to dokonce 7,3 až 11,9 sekundy (39% rozdíl). Úplně šílené je to u 380 Nm, kde najdeme časy 5,1 sekundy (VW Golf R s 228 kW) i 8,8 sekundy (Renault Mégane s 1.6dCi a 120 kW). To už hovoříme o rozdílu 42 %.
 
Tyto grafy a údaje výrobců tedy znovu potvrzují, že nezáleží moc na točivém momentu motoru, pro dynamiku auta je důležitý výkon. Pak už je ale jen otázkou, jak s tímto výkonem dokáže pracovat samotný řidič. A o tom to celé je.