Volvo i Toyota se přidávají k ostatním a brzdí ve svých elektromobilových plánech
6.9.2024, Milan Šurkala, aktualita
Prodeje elektromobilů nerostou tak rychle, jak někteří čekali, a tak tu máme vystřízlivění. Automobilky jedna po druhé oznamují, že ve svých plánech na plnou elektrifikaci řadí zpátečku a snižují své odhady.
Elektromobily se sice postupně prosazují, značně to ale závisí na dotacích a/nebo daňových úlevách. Např. v Norsku nyní dosáhly rekordního 94% podílu na trhu s novými vozy. Jinde v Evropě to ale pro elektrická vozidla zdaleka není tak veselé a prodeje už zdaleka nerostou tak rychle, jak rostly. V některých zemích dokonce prodeje klesají. Není divu, že automobilky kdysi plné optimismu nyní couvají z velkolepých plánů na elektromobilitu, kdy chtěly být ještě rychlejší než už tak docela přehnané politické cíle.
Např. koncern Hyundai Motor nedávno oznámil větší důraz na hybridní modely, ačkoli cíle pro elektromobily jsou nadále dosti vysoké. Pro rok 2030 má jít o 2 miliony EV z celkem 5,5 milionu vyrobených vozů. Mezi plánovanými hybridy je např. velké SUV, které bude mít spalovací motor nabíjející jeho baterii (podobný princip využívá např. Honda a dovoluje to spalovacímu motoru pracovat velmi efektivně, což překoná i ztráty při nabíjení a v elektromotoru).
Porsche chtělo mít do roku 2030 celkem 80 % produkce čistě elektrické, ale i ono v důsledku ochlazování zájmu oznámilo, že nyní plán opouští a prostě jich bude tolik, kolik si bude trh žádat. Podobně tak Ford opustil svůj [nejspíš sebevražedný] evropský plán být na starém kontinentě čistě elektrický do roku 2030. Najednou otočil a říká, že necítí, že by přechod na plnou elektromobilitu v Evropě byl dobrý pro jeho vlastní byznys a ani jeho zákazníky. Připouští, že cíl byl příliš ambiciózní.
A tento týden přinesl další dvě firmy, které se přidaly. Společnost Volvo chtěla mít v roce 2030 mezi 90 až 100 % elektrickými vozy, jenže kvůli nejistotě na politické straně v protěžování elektromobilů vidí, že bez takové pomoci to tak jednoduché nebude. Současně říká, že i nabíjecí infrastruktura se buduje pomaleji, než se čekalo, přesto ale věří v elektrickou budoucnost. Jen ten nástup nebude lineární, takže nyní můžeme očekávat větší důraz na hybridní technologie. Nyní je čistě elektrických 26 % vozů Volvo, s plug-in hybridy jde o 48 %.
Automobilka Toyota byla k plné elektromobilitě dlouhodobě hodně skeptická a tlačila především své hybridní technologie. Přesto měla plán na 1,5 milionu prodaných EV v roce 2026, ten nyní o třetinu snižuje a novým plánem tak jde o jeden milion čistě elektrických vozů.