Vodíkové autobusy mizí z Antwerp i Poznaně, mají potíže s palivem i náklady
25.3.2025, Milan Šurkala, aktualita

Mnozí vidí budoucnost ve vodíkových automobilech než těch baterkových, nicméně dosavadní vývoj ukazuje, že to s vodíkem není moc jednoduché. Autobusů s vodíkovým pohonem se zbavují Antwerpy a dočasně i Poznaň.
Myslíte si, že je vodík ve srovnání s bateriovými elektromobily cestou budoucnosti pro dopravu?
V anketě lze hlasovat do 25.4.2025. Počet hlasujících: 6
Ano, napříč kategoriemi0 %
Ano, ale jen pro specifické kategorie (např. dálkové autobusy,...)17 %
Obě řešení mají smysl, ani jedno není zásadně lepší17 %
Ne67 %
Vodíkový pohon je zajímavou alternativou klasickým elektromobilům. Vodík se dá spalovat ve spalovacím motoru, to je ale velmi neefektivní způsob. Podstatně lepší je jeho spotřebování v palivovém článku, což řeší hluk, vibrace a zlepšuje to i efektivitu, i když ta je stále podstatně horší než u bateriového elektromobilu (a ta možná bude stát za tím, že se bude více protlačovat bateriové řešení dopravy, protože už s výrobou elektřiny pro elektromobily je problém, natož s násobně většími požadavky na množství elektřiny pro výrobu zeleného vodíku, i když se zvyšujícím se podílem OZE by mohl být řešením jejich nestability). V zásadě jde ale rovněž o elektromobil, který ale elektřinu neukládá primárně v akumulátoru, ale ve vodíku (obvykle ale i vodíkový vůz má vyrovnávací baterii).
Vodík může mít velký smysl např. v těžké nákladní dopravě a zejména u dálkových autobusů, kde si lze těžko představit, že i přes částečná řešení cestující budou muset čekat na dobíjení elektrických autobusů. Jsou ale i tendence jeho nasazení v městské dopravě, někde více, někde méně úspěšně. Mezi ty méně úspěšné se řadí Antwerpy, o něco lepší je to v Poznani, kde se dokonce rozhodli pořídit nové, ale bohužel se těm stávajícím nevyhnuly potíže.
V případě Poznaně bylo odstaveno všech 25 autobusů z roku 2023, což se stalo jen pár dní poté, co se dopravce MKP Poznaň rozhodl pořídit dalších 9 kusů (ty by měly dorazit v dubnu 2026). Zde je to patrně dočasné, nicméně vozy začaly mít počátkem března technické problémy. Zatím není jasné, co se s nimi děje, ale pravděpodobnou příčinou je nedostatečně čistý vodík dodávaný společností Orlen. Pokud se to povede vyřešit, zde by mohlo jít o úspěšné nasazení.
U Antwerp je to horší. Dopravce De Lijn zde provozoval 5 vodíkových autobusů společnosti Van Hool. Ten ale nedávno zbankrotoval, což také znamená potíže s technickou podporou a možností servisu. Sice to byl hlavní důvod k odstavení autobusů, nicméně potíží byly i vysoké provozní náklady na vodíkové autobusy, a tak se nebudou ani hledat alternativní vodíkové autobusy. Dokonce to půjde tak daleko, že bude zrušena vodíková stanice ve Vaartkaai.
Zdroj: h2-view.com, electrive.com