Velká recenze zařízení Samsung Omnia SHG-i900

3.12.2008, Pavel Koza, recenze
Pokud by platila úměra, že čím je zařízení horší, tím více je na něj potřeba upozornit formou reklamy, po elegánovi z dílny Samsungu pojmenovaném jako Samsung Omnia SGH-i900 by neštěkl ani pes.

Vzhled zařízení

Společnost Samsung má s navrhováním a výrobou mobilních telefonů bohaté zkušenosti. Nová Omnie sice možná nevypadá na první pohled tak exkluzivně jako nedávno recenzovaný HTC Touch Diamond, ale leskle kovový povrch kombinovaný s matně kovovým, černě zbarveným krytem baterie rozhodně nevypadá špatně. Kvůli širokoúhlému displeji je Omnie delší a i nepatrně širší než Diamond, díky srovnatelné tloušťce ale není její pohodlné nošení žádný problém; osobně mi při nošení po kapsách vadí nejvíce tlustá zařízení, jako byl například HTC Touch Pro, plošně rozměrná zařízení nepředstavují pro mé kapsy problém. Přesné rozměry Omnie jsou 56,9 x 112 x 12,5 milimetrů, díky velmi oblým hranám a rohům a hmotnost pouhých 122 gramů je velmi příjemná do ruky.

Od prvního okamžiku působí Omnie solidním a kompaktním dojmem. Zpracování těla přístroje je na vysoké úrovni, nikde nic netrčí ani nepřečnívá, pouze při ostřejší manipulaci vrže zadní kryt baterie; při běžném používání to ale děje jen výjimečně. Kromě několika tlačítek a odnímatelného krytu baterie je celé zařízení bez pohyblivých součástí, dá se tedy předpokládat dlouhodobé používání bez mechanických problémů. Jedinou výtku mám, stejně jako u Diamonda, k lesklému displeji a celé přední straně, protože je tam silně vidět mastnota a i když je díky rovnému displeji čištění jednoduché, není to prostě nic pěkného.

Na přední straně mimo jiné najdeme dvě zajímavé a vcelku netradiční věci. První, ne zcela obvyklou vlastností, je širokoúhlý WQVGA displej s rozlišením 240 x 400 bodů, který má povrch displeje zarovnán v jedné rovině s rámečkem, takže je možné ovládat zařízení prstem pohodlně po celé jeho ploše včetně krajů. Druhou vlastností je optický joystick, který šetří místem, protože se o pohyb čtyřmi směry a aktivaci stisknutím stará jediný nafialovělý prvek o rozměrech přibližně 8 x 6 milimetrů. Na ovládání pomocí této novinky jsem si zvyknul rychle, optický joystick stačí "pohladit" požadovaným směrem a systém dostane povel stejný, jako byste stiskli odpovídající tlačítko. Stisknutím optického ovladače se provede akce, kupříkladu vybere nabídka nebo spustí vybraná aplikace. A pokud by vám to stále bylo málo, je možné si nechat zobrazit kurzorovou šipku. Pak máte z optického joysticku optický trackpoint a veškeré činnosti provádíte myší jako na stolním počítači. Jediné, na co se tento ovládací prvek nedá moc použít (respektive skoro vůbec) je hraní akčních her, ale to je vlastnost, se kterou se případní majitelé musí smířit.

Optický ovladač je v řadě se dvěma dalšími tlačítky pro ovládání telefonního modulu. Levé tlačítko slouží k přijetí hovoru nebo vytočení čísla, pravé naopak k jeho ukončení. Krátkým stisknutím pravého tlačítka se navíc můžete rychle vrátit na obrazovku Dnes, dlouhým stiskem pak volitelně buď zařízení uzamknete, nebo odpojíte datové připojení. Dále se přesuneme nad displej, kde najdeme robustní, mřížkou krytý reproduktor pro telefonování a v pravém horním rohu i malý objektiv pro videotelefonování.

V základním stavu s nasazeným krytem baterie není zadní strana nijak okouzlující, tedy kromě toho, že je rovná a na stole tak zařízení leží naprosto stabilně. Jediný existující prvek najdeme v levém horním rohu a jedná se o pětimegapixelový digitální fotoaparát s automatickým ostřením a přisvětlovací LEDkou. Po sundání krytu baterie objevíme otvor pro baterii a dvojici slotů pro SIM kartu a paměťovou microSD kartu. K manipulaci s oběma kartami je nutné nejdříve vyndat baterii, což u SIMky není žádný problém, zato u paměťové karty je to nepříjemné, především pokud máte karet více, případně často používáte kartu i v počítači. Díky velké integrované paměti přímo v zařízení sice není používání paměťových karet vysloveně nezbytné, ale přeci jen - nepříjemnost to je.

Na pravé hraně zařízení najdeme hned čtveřici tlačítek, přesně řečeno dvě samostatná tlačítka a jedno dvoutlačítko určené pro nastavení hlasitosti. Samostatná tlačítka jsou každé na opačném konci a obě jsou konfigurovatelné pro krátký i dlouhý stisk. Úplně nahoře u horní hrany je tlačítko přednastavené pro aktivaci Hlavního menu (dlouhý stisk vyvolá Správce úloh), u dolní hrany najdeme tlačítko pro ovládání fotoaparátu, jehož spuštění zajistí jeho dlouhý stisk; krátký stisk spustí aplikaci Diapozitivy pro prohlížení již pořízených fotografií. Kvůli pohodlnému ostření má tlačítko 3 polohy - klidovou, namáčknutí a úplný stisk. A ještě jedna zajímavost se váže k pravé hraně, přesně řečeno tlačítku pro snížení hlasitosti. Pokud ho stisknete a přidržíte stisknuté 2 vteřiny, aktivuje se přisvětlovací LEDka a z Omnie se tak stane vcelku výkonná svítilna.

Levá hrana zařízení je chudší než ta pravá. U horní hrany nabízí pouze poutko pro uchycení šňůrky na krk nebo na zápěstí, u dolní hrany zase speciální konektor pro dobíjení, synchronizaci a připojení sluchátek. Konektor je zakryt umělohmotnou krytkou, která sice chrání před nečistotami, ale pokud používáte zařízení jako MP3 nebo video přehrávač a máte často připojená sluchátka, je velká šance, že se vám ho rychle podaří ulomit.

Zbývající hrany jsou úplně prosté. Horní nabízí tlačítko pro zapnutí a vypnutí (dlouhý stisk zařízení vypne úplně a zajistí tak nulovou spotřebu energie) a malý otvor pro provedení softwarového resetu. Přímo v tlačítku pro zapnutí je také ukryta nenápadná a zároveň jediná červeno / modro / zelená LEDka indikující nabíjení zařízení. Na spodní hraně je pouze miniaturní otvor pro mikrofon. A tím je prohlídka zařízení u konce.