Velká recenze zařízení HP iPAQ rx3715

30.8.2004, Pavel Koza, recenze
Nová řada HP iPAQ rx3000 zůstává tak trochu ve stínu mnohem obletovanějších modelů h6300 či hx4700, ale jak za chvíli sami poznáte, je to rozhodně škoda. V portfoliu nových Pocket PC zařízení od HP jde o řadu zaměřenou na poskytnutí maximálního multimediálního zážitku. Nejvýkonnější typ, který budu recenzovat, nabízí mimo jiné i integrovaný digitální fotoaparát nevídané kvality či infračervený port uzpůsobený ovládání spotřební elektroniky.

Cena

HP iPAQ rx3715 patří mezi velmi dobře vybavená Pocket PC, proto by bylo naivní se domnívat, že bude stát pár dolarů. Ceny se budou dost lišit podle modelu, oficiální cena nejlevnějšího modelu by měla být 350USD, nejvýkonnější (recenzovaný) model bude stát dolarů 500. Oficiální ceny pro naši republiku ještě nejsou stanoveny. Osobně se domnívám, že tentokrát jde o ceny přiměřené.

Benchmarky & Testy

Trochu jsem rozšířil i seznam testovaných aplikací. Na testovací SD kartě se kromě již standardních testovacích her (Anthelion, Snails a Z-Raid), filmů (upoutávka na film Shrek 2 ve formátu MPEG (bitrate 650kbps), ten samý krátký film převedený do formátu Windows Media (bitrate 250 a 500kbps) a nově i do formátu DivX (bitrate 500 a 1000kbps), MP3 souborů různých žánrů a několika dokumentů a obrázků objevil i skvělý přehrávač DivX filmů BetaPlayer, který v kombinaci s uživatelsky nesmírně přívětivou utilitou PocketDivXEncoder dá okamžitě zapomenout na ostatní přehrávače. Zrušil jsem 1Mbit soubor ve formátu Windows Media a vytvořil 1Mbps soubor ve formátu DivX, protože Windows Media Player je v porovnání s BetaPlayerem trapně pomalý. A na závěr ještě jedno upozornění - zatímco ve zbytku recenze se snažím upřednostňovat fakta před svými dojmy a pocity, v této sekci to bude přesně naopak:)

Začněme u pohyblivých obrázků. A bude to velmi rychlé hodnocení, protože přehrávání filmů je naprosto bezchybné. Windows Media Player, PocketTV, BetaPlayer, jeden přehrávač přehrává lépe než druhý. Všechno je plynulé, skutečně nemá smysl zde ztrácet čas.

Ani v oblasti her není moc co vytknout. Na jediný problémek jsem přišel u hry Z-Raid, která se sice hýbe velice svižně (60FPS), ale prostě nefunguje tlačítko střelby - ať konfiguruji jak chci, mé kulomety jsou němé... To je samozřejmě pouze softwarový problém (tlačítko funguje) a bude snadno řešitelný, ale v tuto chvíli si letadélkem moc nezalétáte. Na příliš malá tlačítka jsem už upozorňoval, sice se na to zvyknout dá, ale je to trochu omezující. Hraní Šnečků je také v pohodě, nic se netrhá ani při usilovném přemýšlení počítačem ovládaných tvorečků. Problémy nemá ani Anthelion ani další hry, které jsem zkoušel. Výkon je pro hraní her prostě plně dostačující a vašemu pohodlnému gamesení vůbec nic nebrání.

Testoval jsem samozřejmě i Bluetooth, který neměl s testovaným příslušenstvím jako je telefon či GPSka žádný problém. To samé platí i o WiFi, ten zmiňovaný problém s Media Centrem je podle mého názoru softwarový a na straně výrobce onoho programu. Jak jsem již uváděl, citlivost WiFi je subjektivně velmi dobrá, ovšem nemám to nijak podloženo, univerzální aplikace měřící sílu signálu prostě není...

A na závěr nějaká čísla. Pro kompletní otestování zařízení používám utilitku Spb Benchmark. Protože už mám zrecenzovaných několik nových Pocket PC, porovnám nakonec jednotlivá zařízení mezi sebou. Pokud si někdo chce s výsledky pohrát víc detailně, kompletní .XML soubor je ke stažení zde: HP iPAQ rx3715 (2003 SE, 400MHz) (1,53 KB)

ROM verze testovaného zařízení: 1.00.09 ENG

Grafické schopnosti zařízení jsem otestoval ještě jednou, a to pomocí utilitky GXmark. Není ani zdaleka tak propracovaná, nabízí srovnání jen s iPAQem h3600, ale minimálně poskytuje hezkou ukázku toho, kolik grafických objektů se může na jednom displeji najednou hýbat:)

A to je asi tak vše, co jsem během toho týdne vykoumal:)