Velká recenze zařízení HP iPAQ rx3715

30.8.2004, Pavel Koza, recenze
Nová řada HP iPAQ rx3000 zůstává tak trochu ve stínu mnohem obletovanějších modelů h6300 či hx4700, ale jak za chvíli sami poznáte, je to rozhodně škoda. V portfoliu nových Pocket PC zařízení od HP jde o řadu zaměřenou na poskytnutí maximálního multimediálního zážitku. Nejvýkonnější typ, který budu recenzovat, nabízí mimo jiné i integrovaný digitální fotoaparát nevídané kvality či infračervený port uzpůsobený ovládání spotřební elektroniky.

Možnosti rozšíření

I když tento iPAQ nabízí již v základní výbavě téměř vše, přeci jen se najde pár věcí, které je možné ho naučit dodatečně. Kromě celkem nezbytné paměťové karty (písničky či filmy hold nějaký ten megabyte zaberou) je to především GPS, která se stává nezbytným průvodcem na cestách stále většího počtu uživatelů kapesních počítačů. V tomto případě si můžete vybrat hned ze tří různých typů spojení se zařízením. iPAQ rx3700 zvládne GPRS ve formě SDIO karty, přes kabel skrze datový konektor a nebo bezdrátově přes Bluetooth.

To však samozřejmě není vše, přes Bluetooth se můžete spojit s libovolným Bluetooth zařízením mobilním telefonem počínaje a tiskárnou s Modrozubem konče. Jelikož iPAQ opět používá ovladače a software od firmy Widcomm, na žádné problémy jsem během testování nenarazil a ani je neočekávám. Že má i tento iPAQ datový konektor shodný se všemi novými iPAQy (s výjimkou řady h1900) snad nemusím zdůrazňovat, stejně jako já tak bez problému můžete použít rozkládací klávesnici ještě s logem Compaq (je však nutné doinstalovat ovladač).

Software

Stejně jako naprostá většina ostatních nových zařízení má i iPAQ rx3715 předinstalovaný systém Windows Mobile 2003 Second edition. Součástí je i kompletní sada aplikací pro Pocket PC bez telefonu (Premium edition). Kromě toho však najdete i velkou spoustu bonusových aplikací. I když na tomto zařízení není tak kritický nedostatek místa, opět si dovolím poznamenat, že dát ro RAMky jednoúčelové demo o velikosti 1,14MB, které je navíc i na přiloženém CD, je svým způsobem politovánihodné...

Začneme tím, co spatříte na první pohled - celou plochu obrazovky Today zabírá plugin určený ke spuštění čtyř aplikací. Je to ten samý plugin jako u rx1715, jen některé spouštěné aplikace jsou jiné. Stejně jako u předchozího recenzovaného iPAQa neumí nic navíc, jen tupě spouští 4 aplikace. Skutečně tomu nerozumím, proč je nutné na takto triviální úkon zabírat celou plochu displeje, ale možná to má nějaký skrytý význam, kterému nerozumím. Dost možná bylo nějakými výzkumy zjištěno, že běžný uživatel chce právě tohle... Kdo ví:)

Ve složce Programs najdeme hned několik bonusových aplikací. První z nich je aplikace DockWare, která se spouští pouze pokud je zařízení v dobíječce - jde ve skutečnosti o takový screen saver, kdy se na displeji zobrazuje datum či kalendář a některá z fotografií, které máte na svém zařízení vyfocené. Asi hlavní její předností je, že se dá vypnout;) Dobrá, není to tak hrozné a pokud chcete mít na stole hodiny, nemusíte utrácet za nějaký plastový šunt z Ikei.

Následuje již zmiňované demo schopností nového zařízení. Ne, problém není v nápadu, ten je celkem dobrý (i když oznamovat člověku, který si právě koupil PDA s foťákem, že může fotit, mi přijde trochu zvláštní...), problém je ve formě. Ještě bych pochopil, že se po skončení dema automaticky smaže, ale takhle je to zbytečné zabírání drahocenné paměti. O to víc, když se to samé demo automaticky spustí po vložení CD do mechaniky. To už mi mnohem užitečnější přijde elektronická verze té brožury s odpověďmi na často kladené otázky, která je na zařízení schována pod ikonkou How Do I.

Pocket PC verzer programu HP Image Zone je již stálým členem skupiny bonusových programů na libovolném iPAQu. U zařízení s integrovaným fotoaparátem najde ještě lepší uplatnění, proto samozřejmě nechybí ani zde. Jde o velmi rychlý správce obrázků s možností jejich editace (základní nástroje a'la Kreslení a 11 filtrů). Takové věci jako je nastavení jasu, kontrastu či saturace snad není nutné ani zmiňovat. Určitou fotografii velice snadno odešlete emailem či na tiskárnu, připojíte k ní poznámku, nebo si můžete všechny fotografie prohlédnout v přehlídce. Je toho skutečně hodně:)

Pro zálohování dat slouží již standardně iPAQ Backup. Lze jej provozovat ve dvou režimech, jednoduchém či rozšířeném. V této podobě jde asi o nejsofistikovanější řešení zálohování Pocket PC, zálohy je možné komprimovat, šifrovat, vynechat soubory určitých typů, dokonce můžete vytvářet i zálohy v podobě spustitelných souborů! Zálohovat je možné i automaticky v denních či týdenních intervalech, automaticky po poklesu napětí pod určitou úroveň. Nakonec umí i zálohování PIM dat do FlashROMky, takže se automaticky obnoví po provedení HW resetu.

Aplikace iPAQ Mobile Media by měla být multimediálním srdcem celého zařízení. Celá aplikace se skládá ze serverové části a části předinstalované na PDA. Na serveru se instalují aplikace NevoMedia Server, NevoMedia Player a NevoBackup. Po instalaci serverové části by mělo být k dispozici všech pět podprogramů, všechny vytvořené společností Nevo. Komunikace mezi desktopem a PDA probíhá přes WiFi.

První aplikací je program pro prohlížení fotografií a přehrávání písniček a videa. Podporované hudební formáty jsou WMA a MP3, video formát je WMV. Jak vidíte na obrázcích, nejedná se o nic převratného, grafické zpracování je na úrovni. Během přehrávání MP3 souboru si například můžete prohlížet fotky, ale to je tak maximum toho, co tento program zvládne.

Aplikace Nevo, skrývající se pod druhým z pětice multimediálních tlačítek, patří svojí komplexností k tomu nejlepšímu, co se dá v této oblasti pořídit. Už v základu má aplikace předdefinováno mnoho set různých zařízení, názvy spousty z nich jsem viděl poprvé v životě:) A i kdybyste náhodou právě to své zařízení nenašli, můžete program "naučit" povídat si i s ním. Každé nastavení je řešené pomocí přehledného průvodce. Kromě toho má program takové vychytávky jako oddělené nastavení pro jednotlivé pokoje či uživatele.

Třetí aplikací je utilitka sloužící pro stažení dat ze serveru. Mělo by to fungovat asi tak, že ležíte v křesle v obýváku a posloucháte MP3 písničky. Jedno album dohraje a místo toho, abyste se zvedli a šli si nahrát další, se jen připojíte přes WiFi k počítači a vyberete si, které písničky (ale i videa či obrázky) si chcete stáhnout. Má to jen jednu vadu na kráse, a sice že se mi nějak nepodařilo stáhnout ani jednu písničku celou. WiFi spojení se každou chvíli rozpadlo. Problém WiFi to asi není, mezi notebookem a iPAQem jsem vydržel PINGat více jak hodinu.

Pokud máte na svém Pocket PC málo místa, můžete místo stahování data streamovat, tedy stahovat pouze to, co v reálném čase stihnete přehrát. Vše je přehledně katalogizováno, takže můžete vybírat podle názvu, autora, žánru a dalších kritérií. Má to však jedno, pro písničky celkem zásadní, omezení, a sice že není schopné streamovat formát MP3, potřebujete mít vše nahrané v WMA či WMV. Bohužel, i v tomto případě má program problém s komunikací, vše je trhané a občas to zatuhne docela. Nicméně to může být snadno odstranitelný softwarový problém, stejně tak jsem mohl něco špatně nastavit...

Nu, a poslední ikonka slouží k ovládání desktopu, respektive umožňí ovládat multimediální věci z PDA. Můžete tak snadno na desktopu zobrazovat obrázky či přehrávat MP3 písničky. Co k tomu říct závěrem? Idea je to bezesporu zajímavá a software velmi zdařilý. Ovšem iPAQ jsem testoval příliš krátce na to, abych mohl zodpovědně prohlásit, že se to dá využívat každý den.

Ale ani to stále ještě není vše. Program pro přehrávání filmů ve formátu MPEG nazvaný PocketTV vám asi nemusím představovat, jedná se asi o to nejlepší, co je k dispozici. MPEG jako takový trochu ustupuje ze slávy, ale stále se jedná o populární formát, takže jeho přehrávač má na multimediálním zařízení své místo.

Poslední aplikací navíc je přímo v ROMce integrovaný program pro tisk na HP tiskárnách. Bohužel nemám ani Bluetooth, ani IrDa kompatibilní tiskárnu, takže se mi to nějak nepovedlo otestovat, ale příště snad bude možné i to. No, a tím je seznam aplikací v ROMce kompletní, pokud se nemýlím, tolik aplikací jsem v ROMce už dlouho neviděl:)

Nyní přichází na řadu CDčka. Na prvním CD je samozřejmě Microsoft Outlook 2002 a Microsoft ActiveSync 3.7.1. Kromě toho je tam i celkem povedený průvodce pro začátečníky a pár aplikací, ovšem pokud jsem se díval dobře, všechno jsou to buď freewarové aplikace a nebo dema. Na druhém CD je plná verze aplikace HP Image Zone 3.5 pro desktop. Jedná se o kompletní řešení pro správu fotografií na vašem počítači. Svojí rozsáhlostí by si klidně zasloužila vlastní recenzi, ovšem mě osobně moc nenadchla. Přišla mi taková nepřehledná a až moc komplikovaná, nicméně jak se říká - darovanému koni na zuby nekoukej:) Její hlavní výhodu ocení ti, kteří mají od HP nejen PDA, ale i foťák, scanner či tiskárnu - na jednom místě a v jedné aplikaci najdou všechno potřebné k ovládání těchto zařízení.