30.1.2020, Milan Šurkala, aktualita

Automobilce Tesla se poslední dobou daří. Výrobu nových vozů spouští dříve, než se čekalo, vykázala další ziskové čtvrtletí se ziskem 359 milionů USD a výrazně se zvýšil i objem instalací akumulátorových systémů.

reklama
Fremont | od: pg (3)  30.1.202022:19
Jen drobnost, není to Freemont, ale viz titulek.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
výkyvy trhov, súvislosti | od: Pali P. (34)  30.1.20207:17
Ku koncu decembra 2019 sa v Holandsku rapídne znížili daňové zvýhodnenia na elektromobily. To spôsobilo, že ich domáci predajcovia v decembri húfne registrovali Tesly ešte nepredané na svoje firmy, aby ich mohli v tomto roku predávať za pôvodné nižšie ceny s uplatnenými starými daňovými zvýhodneniami. Preto sa aj stala Tesla model 3 v decembri najpredávanejším autom v Európe. Zaregistrovaných bolo cca 22000 vozidiel. Reálne však tieto vozidlá budú uvedené do prevádzky až postupne v tomto roku. Tu pekne vidno, ako je ­"vďaka­" politickým rozhodnutiam pokrivený trh. Naviac, model 3 sa v Európe začal predávať neskôr ako v USA. No až tento rok ukáže, ako rýchlo sa Európsky trh týmito vozidlami zasýti. Veď celkové predaje elektro áut nie sú až tak oslnivé, ako by si niektorí ­"že vraj ekologicky zmýšľajúci­" ľudia priali. Každopádne kdejaké umelé regulácie v Európe deformujú trh. Len aby sme sa všetci bežní občania o 10­-15 rokov nechytali za hlavy, že nové vozidlá sú podstatne drahšie a nabíjanie el. energiou je naviac zaťažené 50% spotrebnou daňou a tým individuálna preprava ľudí elektromobilmi nakoniec nebude výhodná oproti dnešku. A tých pár promile CO2 dnes produkovaných osobnými autami celkovo nič nezmení.
PS: samozrejme vplyv na zisk majú aj nové predaje v Číne. Nová čínska fabrika ­(a vďaka nej nižšie ceny na domácom čínskom trhu­) to chvíľu potiahnu, no aj tam dotácie už nie sú tým, čím donedávna boli. Naviac celkový trh osobných vozidiel v Číne už nerastie tak dynamicky ako donedávna.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(2)
Re: výkyvy trhov, súvislosti | od: Duncan66 (15)  30.1.202010:55
Ale ono to tam bohuzel vsechno smeruje. Diletantsti politici skocili na spek zelenym fanatikum a jinym trapakum a nuti vetsinu obcanu EU k brutalnimu omezeni autodopravy na ukor jejich pohodli a casu a zaplaceni bilionu EUR na danich do projektu, ktery bude mit v realu zcela zanedbatelny dopad na snizeni emise CO2 ve svete. A to ani nezminuji nasobne drazsi elektrinu, tedy vydaje na domacnost, takze klesne spotreba jinych komodit a tim bude trpet i ekonomika. V neposledni rade diky extra nakladum prijdou mnohe firmy o svoji konkurenceschopnost na mezinarodnich trzich a jejich mista preberou firmy se sidly v zemich, kde takova prisna regulace nebude. Je to cele totalni demence a hlavne kvuli prakticky nulovemu realnemu dopadu na zivotni prostredi.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(3)
Re: výkyvy trhov, súvislosti | od: Milan Šurkala (272)  30.1.202011:02
Pokřivení trhu dotacemi je fakt, děje se to všude ­(nedávno to bylo např. i s nástupem normy EURO 6d u spalovacích aut­). Pokud jde o cenu, tak elektromobily jsou pochopitelně dražší než běžné autoa ještě dlouho budou. Každopádně když si to člověk přepočítá na platy, jsou ceny dnešních nových aut nižší než kdysi a už dnes není elektromobil dražší než běžná auta před 20­-30 lety ­(opět přepočteno na platy­). Např. v roce 1998 byl průměrný plat necelých 12 tisíc, na základní Octavii tak člověk potřeboval 30 měsíců. Dnes to při průměrném platu téměř 34 tisíc má za 13 měsíců, za původních 30 měsíců by měl 1,01 milionu a to už by stačilo na nejeden elektromobil velikosti Octavie ­(Ioniq Electric je např. za 900 tisíc­).

To, že se elektřina zatíží spotřební daní, se dá čekat. Spíše by bylo překvapivé, kdyby se tak nestalo. Otázkou ale je, jak se vyřeší problém s tím, že toto se dá snadno provést u veřejných nabíječek, ale hůře se to dělá u domácího nabíjení a je skoro nemožné to rozumně vyřešit u situace, kdy si to člověk nabije pomocí vlastní elektřiny ­(např. vlastním solárem­). Na tohle jsem také hodně zvědav a asi to povede k jiným formám daní, které nebudou spojené s elektřinou, ale s provozem obecně ­(silniční daň pro všechny?­). Pokud jde o CO2, tak hlavním přínosem elektromobility je to, že ta auta nesmrdí tam, kde je to nejvíce kritické ­(města­). Celkový globální dopad tak sice nemusí být výrazný, ale lokální dopad může být extrémní.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(0)
Re: výkyvy trhov, súvislosti | od: Duncan66 (15)  30.1.202011:30
To ze rostou platy absolutne jeste nutne neznamena, ze rostou i realne. Takze by bylo treba srovnat, kolik procent vydaju jste v pred dvaceti lety dal na vse ostatni nezbytne a kolik vam z tech 12 tisic hrubeho, tedy cca 10 tisic cisteho zbylo a kolik vam po zaplaceni stejnych veci zustane dneska z tech cca 27 tisic cisteho a vysledne cislo pomerit inflaci za tech 20 let. A asi byste se divil, ale rozhodne by ten pomer nebyl 30 : 14, ale byl by mnohem vyrovnanejsi. Navic auta slevnila obecne diky rozvoji technologii vyroby, automatizace, snizeni nakladu spolecnym vyvojem atp., to se vam v tom vasm vzorecku taky projevi a nereflektujete to.
V neposledni rade bychom v takovych pripadech meli brat stabilni ekonomiky jako Nemecko a nikoli CR, ktera v podstate dodnes prochazi transformaci z minuleho rezimu.
Jinak specialni dani na obnovitelne zdroje energie existuje jiz dnes a tvori cca 13% ceny eletriny pro bezneho obcana CR. Pred solarnim tunelem to byly nizke desetikoruny na megawatt, dnes je to cca 600 korun za megawatt. A pokud se zacne blaznit s elektromobilitou a bude potreba investovat stovky miliard do rozvodnych siti a dalsi infrastruktury a na elektromobilitu budou dotace jako napr. v Norsku, tak nas kilowat muze v blizke budoucnosti stat deset i vice korun oproti dnesnim cca 4­-5 korunam.
Ja osobne jsem fanda modernich technologii a proti elektromobilite jako takove nemam vubec nic, naopak ji drzim palce, ikdyz se mozna ukaze, ze je to slepa ulicka, ale tlaceni na silu politicky a pomoci zelenych fanatiku je akorat cesta do pekel a EU za to seredne jednou zaplati. :­-(
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(2)
Re: výkyvy trhov, súvislosti | od: Milan Šurkala (272)  30.1.202017:17
Ale to je přeci jedno, kvůli čemu se ta auta zlevnila, ne? Když je auto levnější díky společnému vývoji, tak se to nepočítá? Proč by nemělo? Když bude levnější o 10 tisíc kvůli automatizaci, tak se to nepočítá, ale když ho výrobce zlevní jen tak o 10 tisíc, tak ano? Zákazník přeci zaplatí o 10 tisíc méně, je to pro něj o 10 tisíc levnější, jak se v tom projevuje důvod zlevnění?

Pokud jde o poměr, tak ten bude 30:13. Bavíme se o ceně auta. A auta zlevnila. Hypotetický příklad. Třeba rohlík bude stát 2 Kč v roce 2000 a 2,5 Kč v roce 2020 při 3násobných platech. Chcete říci, že nemůžeme říci, že jsou ve výsledku levnější, jen proto, že třeba nájem není 2000, ale 8000 Kč, tedy efektivně zdražil? Jasně, kvůli jiným věcem ten počet měsíců může být jiný, ale bavíme se o změně ceny auta. Ne o celém nákupním koši. Bavíme se o ceně auta, tak se bavme o ceně auta a ne o ceně rohlíku.

To, že by se elektromobilita neměla takto politicky tlačit, to se naprosto shodneme.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste vpravo nahoře. Pokud nemáte profil, zaregistrujte se.
Uživatelský profil Vám umožní u nás využívat několik zajímavých funkcí.