www.svetmobilne.cz
>
>

Srovnání: Škoda Octavia 110kW 1.4 TSI vs 2.0 TDI

Srovnání: Škoda Octavia 110kW 1.4 TSI vs 2.0 TDI
, , článek
Naše srovnávání dynamiky mezi různými koncepcemi motorů doplňujeme o další kombinaci. Tentokrát se budeme věnovat dvěma přeplňovaným motorům, benzinovému TSI a naftovému TDI ve Škodě Octavia.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
reklama
Zvolníme a podíváme se na dynamiku obou vozů, když pojedeme klidněji. Budeme řadit na 1500 otáček za minutu, tedy tak, aby po přeřazení na vyšší stupeň spadly otáčky právě na oněch 1500. Můžeme vše zkoumat na grafu točivého momentu na kolech i grafu výkonu, ale protože ten druhý je názornější, použijeme raději jej.
 
Škoda Octavia TSI vs TDI při řazení na 1500 otáček
 
klikněte pro zvětšeni
 
Turbobenzin je sice silný dost, ale naftový moto jej i tak překoná. Přestože ještě zdaleka není v maximu, má i tak mnohem vyšší točivý moment, který dále roste a výsledkem je pak mnohem vyšší výkon. U benzinu tak po přeřazení spadnete na zhruba 40 kW, zatímco u naftového někam ke 48 kW. V rozsahu do 130 km/h má TDI navrch nezanedbatelných 15,5 %. Také je vidět, že od 100 km/h jsou si už oba motory víceméně rovny. Nezapomínejme však, že TDI je o nějakých 6 % těžší, takže z oněch 15,5% bude spíše jen něco okolo 10 %.
 
Škoda Octavia TSI vs TDI při řazení na 2000/1500 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Aby se dynamika TSI rovnala dynamice TDI řadícího na 1500 otáček, bude muset s otáčkami výše a řadit přeci jen o něco později. Stejného průměrného výkonu (v rozsahu od 10 do 130 km/h) dostanete až tehdy, když budete řadit na 2000 otáček (pokud bychom započítali i rozdíl hmotnosti, mělo by to být o něco nižších 1800 otáček). To už není příliš velký rozdíl. Co se však stane, když budeme řadit na 2000 otáček u obou vozů? Přeci jen se TDI dostane z míst, kdy ještě nedosahuje maxima momentu.
 
Škoda Octavia TSI vs TDI při řazení na 2000 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Převaha naftového motoru je evidentní. Zatímco TSI po přeřazení dosahuje cca 52 kW, u TDI je to díky mnohem většímu točivému momentu až 72 kW. Rozdíl mezi vozy přesahuje 23 %, což opravdu není málo. I se započítáním rozdílů hmotnosti jsme na zhruba 17 %.
 
Škoda Octavia TSI vs TDI při řazení na 2800/2000 otáček
 
klikněte pro zvětšení
 
Silné přeplňované benziny i tak nestačí na turbodiesely, pokud mají řadit na stejné otáčky a stále musí točit o něco více. V případě, že 110kW TDI řadí na 2000 otáček za minutu, musíte u TSI jít až na 2800 otáček za minutu. Přeci jen je 340 Nm proti 250 Nm stále obrovský rozdíl. Opět, když započítáme hmotnostní rozdíl, situace se pro TSI o něco málo zlepší, stále bude ale potřeba řadit na 2600 rpm.
 
 

Pružné zrychlení

 
Prozkoumáme také problematiku pružného zrychlení. To se věnuje zrychlení auta, když neměníme před a v průběhu zrychlování výchozí převod. Jde třeba o situaci předjíždění na dálnici, kdy se vám nechce kvedlat řadicí pákou, ale taková situace může nastat v podstatě kdekoli včetně města, kdy chcete zrychlit a současně nepodřazovat.
 
Škoda Octavia TSI vs TDI točivý moment na kolech
 
V podstatě jen zkoumáme, kdy bude stejně barevná křivka výše než ta druhá. Pokud se podíváme např. 60-100 km/h, tak na trojce jasně vede naftový motor (žlutá přerušovaná je mnohem výše než žlutá celá). Ve většině rozsahu má dává benzinový motor na kolech 1240 Nm, zatímco ten naftový až 1478 Nm.
 
Podstatně odlišná situace je ve stejném rychlostním rozsahu na šestce. TDI má podstatně větší rozestupy mezi převody, takže zatímco na trojce ještě rozdíl není moc velký, u šestky je obrovský. TDI točí tak nízké otáčky, že na maximum momentu se dostane až okolo rychlosti 105 km/h, zatímco TSI už krátce po 65 km/h. Většinu zkoumaného rozsahu tak TSI jede v maximu točivého momentu, zatímco TDI se do něj papírově ani nedostane.
 
1.4 TSI vs 2.0 TDI
3. stupeň
4.stupeň
5. stupeň
6. stupeň
60-100 km/h
86 %
93 %
110 %
131 %
80-120 km/h

92 %
98 %
106 %
100-140 km/h


97 %
99 %
 
Porovnání pružnosti dává velmi rozdílné výsledky podle toho, zda se už motory dostaly do svého ideálního pásma, ale jsou hodně ovlivněny i tím, že TDI má znatelně větší skoky mezi jednotlivými stupni. Kvůli tomu se velmi těžko hodnotí celková pružnost, neboť v některých případech je TSI mnohem pružnější a v některých naopak. Průměr z uvedených čísel činí +1 % pro TSI. Faktem je, že TSI je lepší zejména na šestku, kterou má znatelně lehčí než TDI.
 
Se započítáním rozdílů hmotnosti můžeme hodnotit TSI jako trochu pružnější. To ale platí, pokud obě auta využívají stejný převod při stejné rychlosti. V praxi se dá ale čekat, že TDI bude kvůli svým ultratěžkým převodům používat při stejných rychlostech (zejména v oblasti okolo 50-90 kmˇh) lehčí převody a ve výsledku bude prakticky pružnější. Zde ale záleží na řidiči. 

reklama
Nejnovější články
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů
I když mnozí přičítají Applu plánované zastarávání, je pravdou, že snad žádná konkurence nemá tak dlouhodobou softwarovou podporu jako on. I to se projevuje na tom, že už 90 % iPhonů má novou verzi iOS 14.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Nabíjecí auta získala v Británii 14% tržní podíl, elektrifikovaná mají 41 % Nabíjecí auta získala v Británii 14% tržní podíl, elektrifikovaná mají 41 %
Prodeje elektrifikovaných vozů rychle rostou a máme zde např. zajímavá data z Velké Británie za březen letošního roku. Elektrifikovaná auta zde mají více než 41% tržní podíl, nabíjecí se pak dostala na téměř 14 %.
7.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
LG oficiálně končí se smartphony, divize byla dlouhodobě ztrátová LG oficiálně končí se smartphony, divize byla dlouhodobě ztrátová
Společnost LG dlouhodobě strádala na trhu s mobilními telefony. Tato divize už šestým rokem přinášela firmě jen ztráty, prodeje klesaly, a tak není divu, že se nyní s telefony rozloučí. Oznamuje oficiální konec svých telefonů.
5.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes-Benz EQS nabídne elektrický dojezd až 770 km Mercedes-Benz EQS nabídne elektrický dojezd až 770 km
Automobilka Mercedes-Benz poodhalila techniku nového luxusního elektrického sedan EQS. Novinka má nabídnout elektrický dojezd až 770 km. V prodeji bude i jako čtyřkolka a záruka na akumulátor bude na ujetí 250 tisíc km.
4.4.2021, aktualita, Milan Šurkala