www.svetmobilne.cz
>
>

Srovnání: Škoda Octavia 110kW 1.4 TSI vs 2.0 TDI

Srovnání: Škoda Octavia 110kW 1.4 TSI vs 2.0 TDI
, , článek
Naše srovnávání dynamiky mezi různými koncepcemi motorů doplňujeme o další kombinaci. Tentokrát se budeme věnovat dvěma přeplňovaným motorům, benzinovému TSI a naftovému TDI ve Škodě Octavia.
K oblíbeným
reklama
V předchozí kapitole jsme se podívali na samotné motory, nicméně jejich projev může být ovlivněn i převodovkou. Dalším velkým činitelem je i samotný řidič, který svým řazením dokáže motoru umožnit dát ze sebe to nejlepší nebo jej naopak používat velmi nevhodně. Do srovnání jsme vzali verze s šestistupňovou manuální převodovkou. V případě naftové verze počítejme s rozdílnými stálými převody pro dva nejvyšší stupně (2,76 versus 3,45).
 
   Škoda Octavia 1.4 TSI
Škoda Octavia 2.0 TDI

převod celkový převod max. rychlost (teoreticky) převod celkový převod max. rychlost (teoreticky)
1. stupeň 3,78 13,786 55,7 km/h 3,77 13,007 40,8 km/h
2. stupeň 2,12 7,732 99,3 km/h 1,96 6,762  78,6 km/h
3. stupeň 1,36 4,960 154,7 km/h 1,26 4,347  122,2 km/h
4. stupeň 1,03 3,756 204,3 km/h 0,87 3,002  177,0 km/h
5. stupeň 0,86 3,136 244,7 km/h 0,86 2,374  223,8 km/h
6. stupeň 0,73 2,662 288,3 km/h 0,72 1,978  267,4 km/h
 
Zatímco na jedničce jsou obě převodovky docela podobné (naftová má jen o 6 % těžší převod), její přeskoky jsou podstatně větší a každý další převod je o něco více ztížen ve srovnání s benzinovou verzí. Na šestém převodovém stupni je už rozdíl 26 %. Jde to dokonce tak daleko, že šestka u TSI je zhruba někde na úrovni čtyřky až pětky u TDI. Jinak řečeno, když TSI pojede na šestku a TDI na pětku, TDI bude i přesto točit nižší otáčky. Tedy i v takovém případě přijde o mnohé z jeho většího točivého momentu a v pružnosti rozhodně nebudou výsledky odpovídat 36% rozdílu točivého momentu motoru.
 
Škoda Octavia 1.4 TSI vs 2.0 TDI pilový diagram
 
V praxi to znamená, že při okreskových 90 km/h bude TSI na šestku na 2000 otáčkách, zatímco TDI jen na 1500 (tedy ještě pod svým maximem momentu). U dálničních 130 km/h je to lehce přes 2900 otáček u TSI a naopak lehce pod 2200 otáček za minutu u TDI. To jsou obrovské rozdíly. V praxi by to mělo znamenat, že ačkoli se oba motory o více než třetinu liší v točivých momentech, pružnost bude na dálnici v podstatě totožná (76 kW u TSI proti 78 kW u TDI). Při již zmíněné 90km/h rychlosti bude dokonce vítězit TSI s 53 kW proti 47 kW u TDI.
 
Škoda Octavia 1.4 TSI vs 2.0 TDI točivý moment na kolech
 
klikněte pro zvětšení
 
Vše, co jsme říkali výše, jde krásně vidět na grafu točivého momentu na kolech (to je to, co vás při sešlápnutí pedálu plynu požene vpřed). Na jedničce je naftová verze znatelně silnější, na dvojce je už rozdíl menší a na trojce ještě menší. Od čtyřky výše jsou oba motory velmi podobné a jejich dynamika se nebude moc lišit. Dobře jde vidět také to, že TSI by se mělo lépe chovat i při nižších rychlostech (např. pod 60 km/h na čtyřku), kde to naftě ještě tolik nejede. Jak je vidět, TDI je tak těžce zpřevodované, že maximální moment na šestce dosahuje až po dosažení rychlosti více než 100 km/h. Pojďme se tedy mrknout, jaká bude dynamika obou motorů, když z nich budeme ždímat první poslední.
 
Škoda Octavia 1.4 TSI vs 2.0 TDI moment při požadavku na maximální dynamiku
 
klikněte pro zvětšení
 
Tady se ukazuje převaha TDI (červená linie) na jedničku, ale později o ni přichází. Kvůli nízkým maximálním otáčkám musí (a to i navzdory těžším převodům) brzy řadit na vyšší stupně a přichází tím o zátah. Jak je vidět, navzdory odlišnému točivému momentu motoru se na kola v rychlostech od cca 70 km/h dostává hodně podobný točivý moment. Je to tím, že v těchto podmínkách se už oba motory pohybují okolo svého výkonového maxima. Zde tedy vidíte vliv ploché křivky výkonu. Oba motory dávají ten nejlepší zátah, kterého je obecně 110kW motor při dané rychlosti schopen, což ale také znamená, že zátah pořád a pořád jen klesá.
 
To je rozdíl od atmosférických benzinových motorů, kde se na každém stupni zátah příliš nemění (někdy trochu stoupá, stagnuje, případně lehce klesá, ale obvykle ne výrazně). Výkon tedy u takového motoru stále roste. U TSI a TDI je v druhé polovině otáčkového spektra výkon takřka neměnný.
 
Škoda Octavia 1.4 TSI vs 2.0 TDI výkon při požadavku na maximální dynamiku
 
klikněte pro zvětšení
 
Když se na totéž podíváme ve formě výkonu (poměry jsou vždy totožné jako poměry točivého momentu na kolech), uvidíme vše ještě o něco názorněji. Kromě oblastí s odlišným řazením v nízkých rychlostech (do cca 70 km/h) se pak už výkony moc neliší a motory se jen po chvilkách trochu navzájem předhání. Od 60 km/h výše jsou oba motory schopny kdykoli dodat více než 100 kW.
 
Při požadavku na maximální dynamiku jsou si oba motory téměř rovny díky tomu, že mají shodný maximální výkon, který je navíc dost plochý, a tedy dosažitelný při většině rychlostí. Celkový rozdíl v rozsahu rychlostí do 130 km/h je lehce přes 2,5 % ve prospěch TDI (1,5 % při měření až po maximální rychlost). Když ale uvážíme, že TDI je o nějakých 6 % těžší, misky vah se převáží na stranu TSI. Sice ne o mnoho, ale přeci jen.

reklama
Nejnovější články
Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko Softwarový bug může z elektrického Fordu Mustang Mach-E udělat velké těžítko
Přemíra elektroniky a softwaru dokáže potrápit nejednoho majitele takového produktu. Elektromobily Ford Mustang Mach-E se tak mohou stát velkými těžítky kvůli softwarové chybě. Přestože je hlavní akumulátor nabitý, auto "nemá šťávu".
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů Apple iOS 14 už běží na 90 % iPhonů
I když mnozí přičítají Applu plánované zastarávání, je pravdou, že snad žádná konkurence nemá tak dlouhodobou softwarovou podporu jako on. I to se projevuje na tom, že už 90 % iPhonů má novou verzi iOS 14.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Nabíjecí auta získala v Británii 14% tržní podíl, elektrifikovaná mají 41 % Nabíjecí auta získala v Británii 14% tržní podíl, elektrifikovaná mají 41 %
Prodeje elektrifikovaných vozů rychle rostou a máme zde např. zajímavá data z Velké Británie za březen letošního roku. Elektrifikovaná auta zde mají více než 41% tržní podíl, nabíjecí se pak dostala na téměř 14 %.
7.4.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
LG oficiálně končí se smartphony, divize byla dlouhodobě ztrátová LG oficiálně končí se smartphony, divize byla dlouhodobě ztrátová
Společnost LG dlouhodobě strádala na trhu s mobilními telefony. Tato divize už šestým rokem přinášela firmě jen ztráty, prodeje klesaly, a tak není divu, že se nyní s telefony rozloučí. Oznamuje oficiální konec svých telefonů.
5.4.2021, aktualita, Milan Šurkala
Mercedes-Benz EQS nabídne elektrický dojezd až 770 km Mercedes-Benz EQS nabídne elektrický dojezd až 770 km
Automobilka Mercedes-Benz poodhalila techniku nového luxusního elektrického sedan EQS. Novinka má nabídnout elektrický dojezd až 770 km. V prodeji bude i jako čtyřkolka a záruka na akumulátor bude na ujetí 250 tisíc km.
4.4.2021, aktualita, Milan Šurkala