Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Srovnání: Škoda Octavia 110kW 1.4 TSI vs 2.0 TDI

24.7.2018, Milan Šurkala, článek
Naše srovnávání dynamiky mezi různými koncepcemi motorů doplňujeme o další kombinaci. Tentokrát se budeme věnovat dvěma přeplňovaným motorům, benzinovému TSI a naftovému TDI ve Škodě Octavia.
Už tradičně začneme naše povídání prostým pohledem na křivky momentu a výkonu obou motorů a zkusíme si z nich odhadnout jejich přibližnou charakteristiku.
 
Škoda Octavia 1.4 TSI vs 2.0 TDI graf výkonu a momentu
 
Nejprve rozebereme benzinový motor (červené čáry). Jak je vidět, z minimálních otáček se potřebuje nejprve posbírat a papírově by úplně dole neměl moc co předvádět, ale velmi rychle by se měl zlepšovat. Už při 1500 otáčkách za minutu (budeme používat i anglickou zkratku "rpm") by měl mít ale maximální točivý moment 250 Nm a pěkně vystřelit. Do 3500 rpm by zátah neměl vůbec poklesnout (motor dosáhne až na 92 kW). Pak už to jde ale s motorem trochu z kopce a při 5300 rpm je už jen na 80 % maximálního zátahu. Když dosáhne 6000 rpm, je už jen na 70 %, přijde tedy o třetinu svého maximálního tahu.
 
Naftový motor má také turbo, díky čemuž je jeho charakter trochu podobný, nicméně je přeci jen ovlivněn naftovou koncepcí, což znamená především nemožnost točit vyšší otáčky. Točivý moment je lepší než u benzinové verze, svého maxima ale dosahuje o něco později, při 1750 otáčkách za minutu. To znamená, že pokud budete točit motor např. od 1500 otáček výše, benzinový motor by už měl být v "plné síle", zatímco naftový motor sice bude silnější, stále ale nebude v tom nejlepším. Od 1750 do 3000rpm pojede opravdu hodně dobře, výrazně lépe než benzinový motor, ačkoli i ten má turbodmychadlo.
 
Po překročení 3000rpm hranice ale dojde k typickému silnému vadnutí naftových motorů. Motor už je v podstatě téměř na maximálním výkonu (dává 107 kW) a při 4000 rpm už ztratí 23 % svého maximálního tahu (je tedy na 77 %). V omezovačí při 4500 otáčkách už nabídne jen 60 % maxima. Při předjíždění tak musíte počítat s tím, že rozlet bude velmi příjemný, ale postupně se autu bude chtít stále méně a méně zrychlovat. Přeřazení vás sice dostane do maxima momentu, ale těžší převod akceleraci zhorší. Ať tak či onak, hovoříme tu o otáčkách okolo 3000 rpm a výše, tedy sférách okolo 105-110 kW, takže akcelerace bude na umírajícím motoru na lehkém převodu dost podobná tomu, co dostanete na motoru v nejlepším, ale na těžším vyšším převodu.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama