Srovnání: Honda Civic 9G 1.8 vs Civic 10G 1.0 Turbo
30.4.2018, Milan Šurkala, článek
Honda nedávno přešla ze svých legendárních atmosférických motorů na přeplňované, což se u mnohých setkalo s nelibostí. My si dnes teoreticky srovnáme předchozí generaci se 104kW atmosférickým motorem a novým 1.0 Turbo s 95 kW.
Kapitoly článku:
Dnes jsme se tedy podívali na to, zda bychom od nové tříválcové přeplňované Hondy Civic mohli očekávat lepší či naopak horší výkony než v případě deváté generace s atmosférickou osmnáctistovkou. Naše teoretické výpočty na základě údajů výrobce ukázaly, že starší model je rychlejší pokud jde o maximální dynamiku a pokud se pohybujeme zejména nad rychlostí 70 km/h, litrovému tříválci by měl ujet. Má vyšší maximální výkon, který navíc nekončí výraznou výkonovou špičkou (jak je u Hondy docela typické), takže se vysoké hodnoty výkonu drží v širokém rozsahu otáček.

Naproti tomu litrový tříválec je výkonnější zejména v pásmu okolo 2000 do 3000 otáček, pružném zrychlení v běžných situacích, takže při normální i trochu sportovnější jízdě nabídne znatelně lepší zátah, na který by atmosférická verze potřebovala objem v rozsahu 2,0 až 2,3 litru. Abyste dosáhli stejného výkonu v těchto nižších otáčkách, budete potřebovat tak o 300 až 600 otáček za minutu více. Úplně dole je ale zase atmosféra díky objemu trochu více na koni.

Teoretický článek nyní už jen trochu rozbijeme jedním praktickým pozorováním, a tím bude srovnání spotřeby pomocí výsledků serveru Spritmonitor.de. Zde běžní lidé vkládají spotřeby svých vozů a je možné pozorovat praktické výsledky ve skutečném provozu a nejen na papíře. V případě Civicu 9G 1.8i-VTEC se spotřeba ke dnešnímu dni pohybuje okolo 7,05 litru na 100 km. V případě litrového čtyřválce je to pouhých 6,25 litru na 100 km, tedy o nezanedbatelných osm desetin litru.
Z tohoto pohledu to dnes vidíme na vítězství tříválcového přeplňovaného motoru. I když osmnáctistovka vždycky patřila k velmi úsporným atmosférickým motorům, dnes je už doba trochu jinde. To nejlépe dokládá fakt, že přeplňovaná patnáctistovka se 134 kW v desáté generaci Civicu má u běžných řidičů spotřebu jen 6,75 litru na 100 km.
A který z motorů byste preferovali vy? Podělte se s námi o názor v diskuzi.