Sergio Marchionne, velký šéf automobilky Fiat Chrysler, dnes zemřel ve věku 66 let. V červenci prodělal operaci ramene kvůli nádoru, ta však způsobila další komplikace a výrazné zhoršení jeho stavu. O víkendu už to bylo natolik vážné, že Marchionne byl odvolán ze všech svých funkcí (tou dobou byl již v kómatu) a společnost oznámila změnu ve vedení firmy. Fiat Chrysler tak převzal Mike Manley z Jeepu. Do vedení Ferrari pak byl dosazen Louis Camilleri. Zdravotní problémy bohužel neustávaly a po několika dnech marného boje ve švýcarském Curychu Marchionne navždy odešel. Stalo se tak o rok dříve, než měl funkci CEO společnosti oficiálně opustit.

Autor: Dgtmedia - Simone [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], přes Wikimedia Commons
Sergio Marchionne uměl velmi dobře restrukturalizovat chátrající podniky. Do Fiatu se dostal v roce 2003, kdy končila zlatá éra této automobilky. Jejím CEO se stal o rok později a během následujících 14 let dokázal spoustu věcí, které mu mnozí automobiloví fanoušci neodpustí, nicméně tyto kroky zachránily rovnou několik automobilek. Bohužel ne všechny.
V roce 2009 vytvořil alianci s Chryslerem, čímž tuto americkou automobilku zachránil před takřka jistým bankrotem. Původních podíl v podobě 20 % akcií v roce 2012 navýšil na 58,5 % a později koupil i zbytek, díky čemuž vznikla automobilka Fiat Chrysler. Zároveň z koncernu vyčlenil Ferrari, ve kterém ale i nadále zůstal jako CEO. Především americké části koncernu se pod jeho vedením začalo velmi náramně dařit. Jeep, spadající pod Chrysler, navýšil prodeje ze 320 tisíc vozů v roce 2009 šestinásobně, pro letošek se předpokládá 1,9 milionu.
Fiat Chrysler se snažil svézt na vlně SUV, což se povedlo u Jeepu, ale také to znamenalo docela výrazný úpadek Fiatu a pohřbení legendární Lancie, což mu mnozí asi nikdy neodpustí. Ta už vyrábí jen jediný model, Ypsilon pro Itálii. Fanoušci Ferrari pak nelibě nesli informaci o tom, že automobilka chystá SUV. Naproti tomu vlil krev do žil Maserati a Alfě Romeo, byť zde nechvalně proslul neustálým odsouváním uvedení klíčových modelů.
Hodnota akcií Fiatu Chrysler po oznámení smrti Sergia Marchionneho klesla o více než 11 %, u Ferrari pak o 1 %.
Zdroj: digitaltrends.com, autocar.co.uk