reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?

, , článek
Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?
S každou novou generací aut zpravidla dochází ke zvětšování rozměrů i zvyšování hmotnosti. Jak moc se ale tyto parametry změnily za posledních 20 let? Náš článek na tuto otázku nachází odpověď.
Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?
Podívali jsme se na to, jak se vyvíjely rozměry a hmotnosti moderních aut ve srovnání s vozy před 20 lety. Většinou se totiž stává, že nová generace vozu přibírá na rozměrech a posouvá se tak do sfér, kde ještě před pár lety byly vozy nižší třídy. Pokud odhlédneme od kategorie mini vozů, které jsou svými rozměry poněkud specifické (jejich malá velikost je jejich primárním účelem), pak v průběhu 20 let došlo k velmi výrazným změnám.
 
Opel Omega
 
U menších vozů došlo k nárůstu rozvoru o cca 12 cm, u větších pak až o téměř 20 cm. Podstatně více rostla délka vozů, takřka u všech kategorií to bylo o přibližně čtvrt metru, jen u vyšší střední je to spíše k 15 cm, a proto jsou dnešní vozy střední třídy mnohdy velmi podobně tak dlouhé jako vyšší střední třída. V podstatě u všech tříd došlo také k nárůstu šířky o přibližně 10 cm. Všechny tyto míry znamenají nárůst přibližně o 5,5 %. Většina vozů také roste do výšky, zde je to ale jen okolo nějakých 3-6 cm (cca 2,5 %). Výrazně vzrostl objem zavazadlových prostorů, zde je to o 20 %. Pokud jde o hmotnosti, ve stejné třídě mají automobily se stejným výkonem a stejným typem karoserie obvykle o 70-130 kg více, průměrem je zhruba těch 100-110 kg.
 
Zajímavostí je ale i to, že rozměry a hmotnosti narostly natolik, že dnes auto nižší třídy dosáhlo rozměrů a hmotností původních vyšších tříd. Výsledkem tedy je, že se v zásadě nic zvláštního nezměnilo, jen to, co kdysi platilo např. pro střední třídu, dnes platí pro nižší střední.
 
Nebo to můžeme vzít jinak. Zatímco kdysi byly např. 66kW motory základem ve střední třídě a měly na starosti cca 1250 kg, dnes jsou základem v nižší střední třídě. Ta má ale zhruba stejné rozměry a dnes i stejné hmotnosti a tyto 66kW motory tak i nadále tahají cca 1250 kg, na které nižší střední třída za těch 20 let přibrala. Podobně je i to i s 90-100kW motory ve vyšší střední třídě před 20 lety. Tehdy měly na práci rozhýbat zhruba 1400 kg. Jenže dnes je 90-100 kW standard o třídu níže (ve střední třídě), jenže ta opět váží přibližně 1400 kg.



Vývoj ceny testovaného produktu: