www.svetmobilne.cz
>
>

Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?

Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?
, , článek
S každou novou generací aut zpravidla dochází ke zvětšování rozměrů i zvyšování hmotnosti. Jak moc se ale tyto parametry změnily za posledních 20 let? Náš článek na tuto otázku nachází odpověď.
reklama
Podívali jsme se na to, jak se vyvíjely rozměry a hmotnosti moderních aut ve srovnání s vozy před 20 lety. Většinou se totiž stává, že nová generace vozu přibírá na rozměrech a posouvá se tak do sfér, kde ještě před pár lety byly vozy nižší třídy. Pokud odhlédneme od kategorie mini vozů, které jsou svými rozměry poněkud specifické (jejich malá velikost je jejich primárním účelem), pak v průběhu 20 let došlo k velmi výrazným změnám.
 
Opel Omega
 
U menších vozů došlo k nárůstu rozvoru o cca 12 cm, u větších pak až o téměř 20 cm. Podstatně více rostla délka vozů, takřka u všech kategorií to bylo o přibližně čtvrt metru, jen u vyšší střední je to spíše k 15 cm, a proto jsou dnešní vozy střední třídy mnohdy velmi podobně tak dlouhé jako vyšší střední třída. V podstatě u všech tříd došlo také k nárůstu šířky o přibližně 10 cm. Všechny tyto míry znamenají nárůst přibližně o 5,5 %. Většina vozů také roste do výšky, zde je to ale jen okolo nějakých 3-6 cm (cca 2,5 %). Výrazně vzrostl objem zavazadlových prostorů, zde je to o 20 %. Pokud jde o hmotnosti, ve stejné třídě mají automobily se stejným výkonem a stejným typem karoserie obvykle o 70-130 kg více, průměrem je zhruba těch 100-110 kg.
 
Zajímavostí je ale i to, že rozměry a hmotnosti narostly natolik, že dnes auto nižší třídy dosáhlo rozměrů a hmotností původních vyšších tříd. Výsledkem tedy je, že se v zásadě nic zvláštního nezměnilo, jen to, co kdysi platilo např. pro střední třídu, dnes platí pro nižší střední.
 
Nebo to můžeme vzít jinak. Zatímco kdysi byly např. 66kW motory základem ve střední třídě a měly na starosti cca 1250 kg, dnes jsou základem v nižší střední třídě. Ta má ale zhruba stejné rozměry a dnes i stejné hmotnosti a tyto 66kW motory tak i nadále tahají cca 1250 kg, na které nižší střední třída za těch 20 let přibrala. Podobně je i to i s 90-100kW motory ve vyšší střední třídě před 20 lety. Tehdy měly na práci rozhýbat zhruba 1400 kg. Jenže dnes je 90-100 kW standard o třídu níže (ve střední třídě), jenže ta opět váží přibližně 1400 kg.



Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
OnePlus 6T McLaren Edition: více výkonu a rychlejší nabíjení OnePlus 6T McLaren Edition: více výkonu a rychlejší nabíjení
OnePlus spojilo síly s automobilovou značkou McLaren a výsledkem je speciální edice vlajkové lodi 6T. Změny ovšem nejsou pouze designové, telefon také dostal do vínku 10GB RAM a superrychlé nabíjení baterie.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Pryč s výřezem. Nové Vivo NEX místo něj má dva displeje Pryč s výřezem. Nové Vivo NEX místo něj má dva displeje
Smartphone Vivo NEX Dual Display Edition řeší problém s umístěním předního fotoaparátu po svém – žádný totiž nemá. O selfie ovšem nepřijdete, stačí telefon otočit a použít hlavní fotoaparát. Na zádech totiž kromě něj naleznete i druhý AMOLED displej.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Asus ZenFone Max M2 a Max Pro M2 oficiálně: velké baterie, malé ceny Asus ZenFone Max M2 a Max Pro M2 oficiálně: velké baterie, malé ceny
Asus oficiálně představil dva očekávané smartphony střední třídy. Nenechte se odradit krkolomnými názvy, za rozumnou cenu tyto modely nabídnou rozměrný displej s výřezem, duální fotoaparát a dlouhou výdrž baterie.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Razer Blade Stealth získal 4K displej a volitelnou grafiku Nvidia Razer Blade Stealth získal 4K displej a volitelnou grafiku Nvidia
Nejmenší a nejlehčí notebook značky Razer získal významný upgrade, který se týká především grafického výkonu. Vůbec poprvé totiž bude nabízen s dedikovanou grafickou kartou. Novinkou je třeba také 4K displej s tenčími rámečky.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
1000 mph se nepřekoná, auto Bloodhound SSC končí 1000 mph se nepřekoná, auto Bloodhound SSC končí
Project Bloodhound SSC si kladl za cíl překonat magické číslo 1000 mph (1609 km/h). Nevypadá však, že by se mu to mělo podařit. Projekt končí z důvodu nedostatku peněz, nikdo další ho už nechce podporovat.
Včera, aktualita, Milan Šurkala