www.svetmobilne.cz
>
>

Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?

Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?
, , článek
S každou novou generací aut zpravidla dochází ke zvětšování rozměrů i zvyšování hmotnosti. Jak moc se ale tyto parametry změnily za posledních 20 let? Náš článek na tuto otázku nachází odpověď.
Kapitoly článku:
  1. Rozměry a hmotnost aut: Jak se změnily za 20 let?
  2. Starší velké auto proti novému malému
  3. Závěr
reklama
Druhá kapitola se podívá na jiné srovnání. Už víme, že vozy v průběhu let hodně narostly. Dokázaly však narůst do takových rozměrů, že jsou dnes větší než vozy vyšší kategorie před 20 lety?
 
 

Nižší střední třída 1998 versus malé vozy 2018

 
Začneme srovnáním 20 let starých vozů nižší střední třídy a zbrusu nových malých vozů, které během této doby hodně narostly. Jedním z příkladů může být starý Peugeot 306, jehož verze hatchback neměla před faceliftem dokonce ani 4 metry, dnes má Peugeot 308 přes 4,25 metru.
 
Renault Mégane
 
Renault Mégane
 
Když se podíváme např. na francouzský Renault Mégane, jeho první generace měla rozměry 4129×1699×1420 mm při rozvoru 2580 mm. Dnešní Renault Clio měří 4062×1732×1448 mm a rozvor je 2589 mm. Až na délku jsou všechny míry větší u nového Clia než u starého Mégane.
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999 nižší střední
410 cm 171 cm 141 cm 255 cm 303 litrů 1110 - 1260 kg 1200 - 1200 kg cca 55-130 kW cca 55-66 kW
2018 malé vozy
401 cm
173 cm 147 cm 253 cm 308 litrů 1060 - 1270 kg 1210 kg cca 50-147 kW cca 66-77 kW
 
Jak sami vidíte, malým vozům sice chybí ještě 9 cm do délky nižší střední třídy před 20 lety, ale už dnes jsou o 2 cm širší, 6 cm vyšší a mají téměř stejný rozvor. Také velikost zavazadlového prostoru je na podobné úrovni a velmi podobná je také hmotnost.
 
Renault Clio
 
Renault Clio
 
Rovněž skladba motorů je podobná, dnešní malé vozy mají dokonce sportovnější motorizace a také jejich naftové motory bývají kapánek výkonnější.
 
 

Střední třída 1998 versus nižší střední 2018

 
Posouváme se o třídu výše. Nyní budeme srovnávat 20 let staré sedany a kombíky střední třídy se sedany a kombíky nižší střední třídy z dnešní doby. Pamatujete např. obří kombík Ford Mondeo, velmi slavný stěhovák s obřím zavazadlovým prostorem?
 
Ford Mondeo
 
Ford Mondeo
 
Tento legendární kombík měřil 4671×1751×1480 mm, měl rozvor 2704 mm a jeho zavazadlový prostor se chlubil objemem 540 litrů. V případě posledního kombíku o třídu níž, tedy Fordu Focus, mluvíme o rozměrech 4668×1828×1469 mm, rozvor je 2700 mm a zavazadlový prostor má až 608 litrů (resp. 575 litrů podle typu rezervy). Na délku jsou tak v podstatě shodné, mají víceméně stejný rozvor i výšku, nový Focus je navíc výrazně širší a má i o něco větší kufr. V případě odcházející generace Focusu by mělo Mondeo zhruba 11 cm na délku navíc, přibližně 6 cm by mělo navíc i na rozvoru a mělo by také větší kufr. S novou generací to už neplatí.
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999 střední sedan 450 cm 173 cm 142 cm 265 cm 454 litrů 1250 - 1420 kg 1330 - 1390 kg cca 66-142 kW cca 66-85 kW
2018 nižší střední sedan 456 cm 180 cm 145 cm 266 cm 485 litrů 1280 - 1390 kg 1360 - 1370 kg cca 66-150 kW cca 70-110 kW
1998-1999 střední kombi
459 cm 173 cm 145 cm 265 cm 470 litrů 1310 - 1470 kg 1390 - 1450 kg cca 66-142 kW cca 66-85 kW
2018 nižší střední kombi
461 cm 180 cm 148 cm 266 cm 587 litrů 1240 - 1380 kg 1350 - 1420 kg cca 66-150 kW cca 70-110 kW
 
Zajímavé, že? Vidíme, že dnešní sedany a liftbacky nižší střední třídy jsou o 6 cm delší, 7 cm širší a 3 cm vyšší než sedany a liftbacky klasické střední třídy před 20 lety. Mají stejný rozvor a dokonce o něco větší zavazadlový prostor. Také je vidět, že jejich hmotnost je hodně podobná, v průměru 1335 kg u benzinu u obou a 1360 vs 1365 kg u nafty. Také u kombíků máme velmi podobné údaje. Nové kombíky mají větší délku, šířku, výšku i rozvor a dokonce i mnohem větší kufr. Jejich hmotnost je přesto o něco nižší (asi o 80 kg u benzinů a 40 kg u nafty).
 
Ford Focus
 
Ford Focus
 
Podobná je i skladba motorů. Běžné benzinové verze začínají okolo 66 kW a končí někde kolem 135-150 kW. U nafty je vidět posun, tam se pořád začíná někde kolem 66-70 kW, ale nyní se končí u 110 kW, zatímco kdysi to bylo spíše někde u 85 kW (96kW diesely se začaly objevovat o trochu později).
 
 

Vyšší střední třída 1998 versus střední 2018

 
Podobný posun budeme zkoumat i na rozdílech mezi vyšší střední a střední třídou. Zde došlo k témuž a např. v případě Opelu můžeme najít skok dokonce o téměř dvě třídy a ne jen o jednu, např. dnešní Astra je už na dohled někdejšímu Opelu Omega. Daleko od sebe není ani Renault Safrane a nynější Renault Mégane v sedanu.
 
Mazda Xedos 9
 
Mazda Xedos 9
 
Jednou z ukázek vývoje může být Mazda Xeods 9 a nová Mazda 6. Před 20 lety měla vyšší střední třída Mazdy rozměry 4825×1770×1395 mm a rozvor o délce 2760 mm. V případě nové Mazdy 6, která je o třídu níže, jsou rozměry 4870×1840×1450 mm a rozvor má 2830 mm. Ve všech mírách je tak nové auto nižší třídy o 4-7 cm větší.
 

délka
šířka
výška
rozvor
zav. prostor
hmotnost
(benzin)
hmotnost
(nafta)
výkony
(benzin)
výkony
(nafta)
1998-1999 vyšší střední sedan 476 cm 179 cm 142 cm 275 cm 473 litrů 1400 - 1580 kg 1500 - 1590 kg od cca 95 kW cca 80-105 kW
2018 střední sedan 478 cm 184 cm 145 cm 282 cm 514 litrů 1400 - 1540 kg 1500 - 1530 kg od cca 90 kW od cca 90 kW
1998-1999 vyšší střední kombi
481 cm 179 cm 147 cm 275 cm 477 litrů 1440 - 1620 kg 1620 kg od cca 95 kW cca 80-105 kW
2018 střední kombi
480 cm 184 cm 147 cm 282 cm 546 litrů 1430 - 1610 kg 1500 - 1590 kg od cca 90 kW od cca 90 kW
 
Ani zde se neděje nic odlišného proti předchozím případům. Vozy střední třídy dnes mají stejnou délku a víceméně i výšku jako vyšší střední před 20 lety. Jsou o 5 cm širší a mají asi o 7 cm delší rozvor, přestože patří o třídu níže. Vidíme také velmi podobný rozsah hmotností, spíše jsou nová auta navzdory svým větším rozměrům o trochu lehčí. Také vidíme, že nejslabší motorizace začínají na přibližně stejném výkonu. Rozdílem je opět akorát širší nabídka dieselových motorizací, které dnes bývají k dispozici i v mnohem výkonnějších variantách.

reklama
Nejnovější články
VW chystá 7místné elektrické SUV I.D. Lounge VW chystá 7místné elektrické SUV I.D. Lounge
Automobilka Volkswagen chystá spoustu nových elektrických modelů řady I.D. a mezi nimi by se mělo objevit i nové sedmimístné SUV I.D. Lounge. To by mělo být jedním ze tří nových elektrických SUV představených do roku 2022.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Tesla ukázala reakce lidí na drtivou akceleraci Roadsteru Tesla ukázala reakce lidí na drtivou akceleraci Roadsteru
Uvedení nové Tesly Roadster se pomaličku blíží. Sice to ještě nějakou dobu potrvá, nicméně automobilka prezentovala video demonstrující drtivou akceleraci vozu, kdy je na 96 km/h za pouhých 1,9 sekundy.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Samsung Galaxy A8s oficiálně: první smartphone s „průstřelem“ Samsung Galaxy A8s oficiálně: první smartphone s „průstřelem“
Samsung přestavil světově první smartphone, který místo výřezu využívá otvor v displeji pro čelní kameru. K tomu navíc přidává našlapanou výbavu včetně až 8GB RAM nebo trojitého zadního fotoaparátu.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik3 komentáře
Google nejspíš nabídne i levnější Pixel 3 Lite XL Google nejspíš nabídne i levnější Pixel 3 Lite XL
Google připravuje telefon střední třídy, které by měly nabídnout některé výhody Pixelů širímu okruhu zákazníků. Nyní se objevily rendery, které kromě již známého Pixelu 3 Lite ukazují také větší Pixel 3 Lite XL.
Včera, aktualita, Jáchym Šlik
Musk by zvládl bankrot Tesly a chce koupit továrny od GM Musk by zvládl bankrot Tesly a chce koupit továrny od GM
Elon Musk se nechal slyšet, že by lepší vozy konkurence a případný bankrot Tesly nebral za velký problém, pokud to posune elektromobilitu kupředu. Společnost však chce expandovat a koupit zavřené továrny od GM. 
Včera, aktualita, Milan Šurkala