Samsung TouchWiz: uživatelské rozhraní a přehled aplikací

23.10.2009, Pavel Koza, recenze
Společnost Samsung, stejně jako většina ostatních výrobců mobilních zařízení se systémem Windows Mobile, výrazně zapracovala na vzhledu i užitnosti základního systému od Microsoftu. Své řešení nazvala Samsung TouchWiz.
V zařízení Samsung Omnia byla představena jeho první generace, v několika nových, nedávno představených modelech pak jeho druhá generace s velkým množstvím nejrůznějších vylepšení. A právě tu, testovanou a zdokumentovanou na zařízení Samsung OmniaPRO B7610, si dnes představíme v tomto podrobném článku.

Protože je první generace již trochu překonaná, budeme se plně věnovat jen generaci druhé. Podobně jako u TouchFLO od HTC je i TouchWiz od Samsungu v neustálém více či méně bouřlivém vývoji, takže informace zde obsažené nemusejí vždy zcela přesně odpovídat zařízení, které budete mít před sebou. Navíc je TouchWiz vskutku univerzální rozhraní, které najdeme na mnoha zařízeních nejen se systémem Windows Mobile, ale i Symbianu S60 nebo Google Androidu, takže pokud si na logiku jeho ovládání zvyknete, rychle si poradíte s téměř libovolným chytrým telefonem označeným logem Samsung.

Ještě jednou si dovolím upozornit na to, že tento článek, alespoň jeho první verze, vznikal popisem rozhraní na zařízení Samsung OmniaPRO B7610, které je vybaveno širokoúhlým WVGA displejem. Na zařízení s jiným rozlišením mohou některé prvky a aplikace vypadat trochu jinak, jakmile budu mít možnost, doplním informace i o nich.

Samsung TouchWiz v2

Uživatelské rozhraní TouchWiz se skládá z jednoho, u některých zařízení jako právě u B7610 ale i ze dvou modulů pro obrazovku Dnes, které plně nahrazují standardní moduly od Microsoftu, dále pak systému nabídek pro správu aplikací a systémových nastavení a v neposlední řadě i mnoha bonusových aplikací. Filozofie modulů pro obrazovku Dnes je ale zcela odlišná od toho, co možná znáte z nových zařízení od HTC a jejich rozhraní HTC TouchFLO. Místo předpřipravených panelů s minimální možností nastavení a přizpůsobení máte totiž k dispozici naprostou volnost v tom, co na své panely umístíte a jaké služby nabídnou.

Prim hrají takzvané Widgety, což jsou jednoduché aplikace nabízející různé funkční vlastnosti, prostým spuštěním webové stránky počínaje a předpovědí počasí konče. Většinou se jedná o aplikaci nějak komunikující přes internet, stahující online data atp. "Aktivují" se jednoduchým přetažením z lišty na plochu, můžete je přesně umístit na požadované místo a ihned poté jsou připraveny k použití. Dekativace se provede přetažením widgetu zpět na lištu. Samsung navíc připravil Widget SDK pro vývojáře, takže k dispozici bude brzy velmi široká nabídka a pokud se vám přesto nepodaří widget s požadovanou funkcí najít, můžete si ho naprogramovat sami.

Modul s Widgety, tedy onen klasický modul s měnitelným pozadím a maximální možností přizpůsobení, se jmenuje "Zábava" (v originále Life). Druhým modulem, který je optimalizovaný pro pracovní použití a který se jmenuje překvapivě "Práce" (v originále Work), se setkáme jen na zařízeních pro business segment trhu, které jsou označené jako Samsung Bxxxx (a tedy i B7610). O obou si více povíme v následujících kapitolách. I když se systém tváří, jako že oba panely jsou dvě strany jedné mince, ve skutečnosti jde o dva oddělené panely pro obrazovku Dnes a pokud mezi nimi chcete přepnout, k čemuž můžete využít i speciální tlačítko na boku přístroje s označením W&L, ten aktivní se nejdříve klasicky vypne a ten druhý pak aktivuje. I proto je celý proces přepnutí zdlouhavá záležitost trvající skoro půl minuty. To je pro časté přepínání poměrně nepříjemné, co naopak potěší je možnost si oba režimy maximálně upravit a přizpůsobit, takže pokud vám například předpřipravený panel Zábava nevyhovuje, můžete ho jednoduše zrušit a nakonfigurovat si obrazovku obsahující vámi zvolené klasické nebo doinstalované moduly pro obrazovku Dnes.

Oba panely samozřejmě fungují bez sebemenších problémů i v režimu na šířku, pouze bylo v některých případech nezbytné provést jisté přeskupení prvků. Na testovaném zařízení se orientace obrazovky Dnes striktně řídila podle klávesnice - pokud byla vysunutá, jelo se v režimu Na šířku, pokud byla zasunutá, byl aktivní režim Na výšku.

A to by mělo na úplný začátek stačit, nyní se začneme věnovat podrobně jednotlivým režimům a poté i dalším bodům našeho podrobného představení systému Samsung TouchWiz.