Kasparov Chessmate: šachový velmistr se skrývá uvnitř PDA

30.7.2003, Martin Hanzal, recenze
Kvalitní šachový program od společnosti Hexacto pro začátečníky i pokročilé s mnoha volitelnými nastaveními, turnajovým módem a možností porazit i současného krále světového šachu Garryho Kasparova. To vše si nyní můžete vzít s sebou na cesty nebo pro chvíle aktivního odpočinku. Ale pozor! Hlídejte si čas a neberte své porážky příliš vážně, vždyť je to jenom hra.
Společnost Hexacto, která mě osobně nejvíce uchvátila svým Tennis Addictem, pojala šachy na PDA sice tradičně, ale s řadou vylepšení

A pro jistotu si ještě přizvala pro spolupráci současného fenomenálního šachistu Garryho Kasparova (V credits najdete u odkazu Game design jeho jméno) a to by mělo být pro vás opravdovou zárukou kvalitní zábavy, tedy pokud znáte alespoň základní pravidla šachu.

Po spuštění programu, které trvá na můj vkus přeci jen trochu déle, budete uvítáni základní obrazovkou otočenou o 90 stupňů (!), která vám nabídne mimo standardní menu hry, nahrání uložené hry, prohlédnutí odehraných partií, též vytvoření vlastního profilu, což všem hráčům vřele doporučuji. Snad si vybere z třiceti nabízených obličejů. Ten kdo nezná pravidla hry nebo si není jistý zahájením např. ve stylu Sicilské obrany, ale na druhou stranu umí anglicky, nechť nahlédne do záložky Training. Zde si může projít takový malý rychlokurs "Šachy snadno a rychle". Před začátkem doporučuji též prozkoumat záložku Options a nastavit si hlavně hrací plochu Cheesboard). Pokud tak neučiníte, hra se vám standardně spustí ve 3D módu, který je pěkný co na pohled (zvláště imitace dřevěných figurek), ale mě absolutně nevyhovoval a tak jsem ho urychleně přepnul na klasický černobílý 2D pohled.

Nyní ke hře samotné. Máte na výběr ze dvou základních módů. Buď si lokálně zahrajete proti počítači nebo živému hráči. Zde mě čekalo malé zklamání. Hra probíhá na jednom PDA. Čili o síťové hře mezi dvěma PDA s bluetooth si můžete nechat jenom zdát. Škoda. Nebo se přihlásíte do Kasparovova šachového klubu a podniknete tvrdý turnajový souboj s kolegy z klubu, abyste náležitě vytrénováni, v závěru porazili samotného Garryho .8-) Pro oba základní typy her (proti živému soupeři, počítači a exhibice v klubu) platí pak různé možnosti nastavení her. Od bleskovky až po hru bez časového limitu, to vše pochopitelně s možností nastavit obtížnost u počítačového soupeře. Pravidla šampionátu v Garryho klubu jsou uvedena v záložce Kasparov Chess Club a jsou pevně stanovená (např. na 30 tahů máte jenom 60 minut).

Nedalo mi to a provedl jsem i malý srovnávací testík. Postavil jsem proti sobě dva šachové programy starší PocketChess od Tinyware a Kasparov Cheesmate. Oba jsem nastavil na nejvyšší obtížnost a PocketChess jsem ponechal výhodu bílých figurek. A jak to dopadlo? Kasparov vyhrál po celkem zajímavém průběhu. Co však stojí za zmínku a je dokladem kvality šachového algoritmu je doba přemýšlení. Zatímco Pocket Chess potřeboval na své tahy více jak 2 hodiny tak Kasparov lehce přes 12 minut! Záznam partie PocketChess vs. Kasparov Cheesmate (666, B).

Plusy
  • turnajová hra v klubu G.Kasparova
  • 4 druhy partií