Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

IDOS pro Pocket PC: pohled uživatele

30.5.2006, Jiri02, recenze
Co je systém IDOS asi většina čtenářů ví - je to systém pro vyhledávání dopravních spojení v jízdních řádech veřejné dopravy. Zde se budeme věnovat jen platformě Pocket PC. Jak aplikace IDOS vypadá, jak pracuje, jaká má úskalí, jak na aktualizaci dat - zkrátka seznámení s IDOSem z pohledu uživatele Pocket PC.
Co je systém IDOS asi většina čtenářů ví – je to systém pro vyhledávání dopravních spojení v jízdních řádech veřejné dopravy. Tento systém produkuje brněnská firma CHAPS spol. s r.o. Systém existuje pro různé platformy v různých podobách – viz. www.chaps.cz. Zde se budeme věnovat jen platformě Pocket PC.


IDOS pro Pocket PC je placený systém


Hned úvodem upozorňuji, že IDOS pro Pocket PC není zdarma. Licence na jeho používání stojí 350 Kč (včetně 19% DPH) na kalendářní rok. Pokud uvážíme, že v ceně jsou mimo spousty jízdních řádů i jejich časté aktualizace, není to, dle mého názoru, vysoká cena. Přitom distribuce funguje přes Internet na již uvedené adrese. Jednoduše si stáhnete instalátor prohlížeče IDOSu, má asi 650 kB, rozbalený pak asi 775 kB. Tento instalátor potřebuje ještě licenční kód, který dostanete e-mailem po zaplacení uvedené částky. Pak se prohlížeč IDOSu nainstaluje buď do paměti Pocket PC nebo na paměťovou kartu. Na webu CHAPSu jsou podrobné návody. Instalace prohlížeče je nutno dělat na klasickém PC přes ActiveSync.


Instalujeme


Pokud máme nainstalovaný prohlížeč, potřebujeme ještě nainstalovat data jízdních řádů. Musíme vědět, které jízdní řády budeme potřebovat. K dispozici jsou zvlášť jízdní řády vlaků drah českých a pak drah evropských (ty jsou dělené podle příslušných států), pak jízdní řády autobusů (zvlášť Čechy, Morava, dálkové a mezinárodní, Slovensko) a pak pestrý výběr MHD spousty českých měst doplněný též o letové rády ČSA a zvlášť ČSL. Pokud hned nevíme, které všechny jízdní řády budeme potřebovat, nevadí. Nainstalujeme jen ty, které potřebujeme hned a další můžeme pořídit v případě potřeby později. Instalaci dat jízdních řádů se v terminologii CHAPS říká „aktualizace dat“. Na webu je nutno vyhledat „aktualizace pro Pocket PC“. Zde je možno vybrat buď aktualizaci prostřednictvím spustitelného souboru s příponou EXE, anebo formou zkomprimovaného souboru CAB anebo formou zkomprimovaného souboru ZIP. Přitom tzv. EXE soubor provádí vlastně instalaci aktualizace na klasickém PC přes ActiveSync. Přitom se vytvoří příhodně popsaný adresář buď v paměti nebo na kartě (to podle zvoleného nastavení instalace v ActiveSync) a do něj se uloží příslušný datový soubor. Ten je vždy s příponou TTZ, tedy i tehdy, pokud jej aktualizujeme z CAB nebo ZIP souboru.


Objem dat může být problémem


Jízdní řády obsahují kvanta dat úměrná jejich složitosti. Například data jízdních řádů autobusů pro Čechy mají kolem 2,7 MB a komprimací (ZIP nebo CAB) se smrsknou jen maličko, tak asi o 5%. Data MHD Praha pak bezmála 1 MB, naproti tomu MHD Olomouc jen asi 40 kB a MHD Krnov postačí asi 7 kB. Na to je třeba pamatovat ze dvou hlavních hledisek!
Při instalaci do vnitřní paměti Pocket PC data zabírají cenný paměťový prostor, což však není to nejhorší: Při spuštění prohlížeče si z nabídky vybereme požadovaný jízdní řád a tím se jeho data načtou do pracovního prostoru prohlížeče IDOSu. Prohlížeč IDOSu zjevně potřebuje datové soubory dekomprimovat, aby s nimi mohl smysluplně pracovat. Přitom takto „aktivovaná“ data zaberou překvapivě mnoho paměti Pocket PC, takže se dosti lehce může stát, že se vyhledávání v jízdním řádu vůbec nespustí! To v tom případě, že se nedostává volné paměti v Pocket PC v potřebné míře. A ta potřebná míra je, mírně řečeno, nenasytná. Tak například volná paměť 30 MB v mém Dell Axim X30 se při spuštění JŘ autobusů pro Čechy zmenší o 13 MB, přitom soubor TTZ má zde již zmíněných 2,7 MB. Pokud se pokusím aktivovat najednou JŘ vlaků ČD, autobusů Čech a autobusů Moravy, mám smůlu – IDOS ohlásí nedostatek paměti a suše skončí. Pokud se podaří načíst soubor jízdních řádů, pak ještě nemusí být vyhráno, neboť při samotném vyhledávání spojení IDOS potřebuje nějakou paměť pro další operace a může se stát, že havaruje až při vyhledávání.


Budete chtít IDOS pro Pocket PC?


Po přečtení předchozích řádků jistě některé zvláště brilantní mozky konstatují, že je IDOS pro Pocket PC je na dvě věci (v lepším případě). No jasně: za prachy a žere spoustu paměti! Já však IDOS dosti intenzivně používám a vyhovuje mi, i když mám k němu nějaké připomínky. Dlužno poznamenat, že CHAPS na každou připomínku či návrh ochotně a fundovaně odpoví, ačkoliv jsem nijak neprivilegovaný uživatel.

Pro koho asi IDOS pro Pocket PC nebude:
  • pro ty, co nemají Pocket PC
  • pro ty, co mají Pocket PC, ale mají zaplněnou paměť
  • pro ty, co nejezdí veřejnou dopravou
  • pro ty, kterým stačí IDOS přes web nebo WAP
  • pro skrblíky

Jak to funguje?


Konečně tedy k samotné praxi s IDOSem pro Pocket PC. Vzhledem k výše uvedeným poznatkům mám IDOS nainstalovaný na paměťové kartě a to jak prohlížeč, tak datové soubory. Na paměťovou kartu jsem nakonec přesunul další programy, které jsem předtím měl nainstalované přímo v paměti, abych ji co nejvíce uvolnil. To, že je IDOS spouštěný z paměťové karty, se na jeho rychlosti znatelně neprojevuje – stejně po spuštění sídlí v paměti i se svými daty. Po spuštění IDOS nabízí výběr nainstalovaných jízdních řádů:





Na příkladu Pražské integrované dopravy si ukážeme, že IDOS je takový lepší jízdní řád. Mimo vyhledávání spojení mezi zastávkami MHD umí vyhledat spojení i mezi jinými objekty, což se může velice hodit těm, kteří neznají názvy zastávek MHD, ale potřebují se např. jednoduše přepravit z třeba nádraží do hotelu, do divadla, do vyhlášeného obchodu či nemocnice. Všimněte si, že pokud do vyhledávacího pole zadáme hvězdičku, zobrazí se všechny dostupné objekty příslušné kategorie. Vyhledávání je inkrementální a nevadí mu absence „diakritiky“.





Tento výběr „bodů zájmu“ se v jednotlivých jízdních řádech liší. Toto jsou trasy autobusů:





Ovládání je snadné a intuitivní


Podívejme se, jak se dostaneme do Prčice, tentokrát autobusem:







Zde si můžeme nechat zobrazit trasu zvoleného spoje tlačítkem „informace“ a tlačítkem „kalendář“ uložíme vyhledaný spoj do kalendáře (to ale není povinné):




K ovládání programu je potřeba používat hlavně obrazovková tlačítka. Hardwarová tlačítka sice fungují také, ale pro komplexní ovládání programu jejich funkce nestačí.


Chování IDOSu jako aplikace


Na rozdíl od mnoha jiných aplikací se IDOS chová trochu jinak: Pokud se podíváme na spuštěné programy třeba postupem tlačítko Start - Settings - System - Memory - Running Programs, IDOS tam neuvidíme ani když je spuštěný. Podobně asi nebude vidět ani v nějakém jiném Task Manageru, v mém Switcher Baru (to není osvěžovna, ale aplikace od Dellu - ten čtvereček se dvěmi šipečkami v horním pruhu) se neobjevuje. Pokud okna IDOSu pozavíráme tlačítkem OK v pravém horním rohu, aplikace se ukončí a paměť po sobě pečlivě uklidí.


Jak na aktualizaci dat


IDOS bez správných dat je jen na hraní. Zopakujme si, že aktualizaci dat pro Pocket PC můžeme stáhnout ze serveru CHAPSu v těchto formátech:
  • EXE - jako spustitelný instalátor pro klasické PC s ActiveSync
  • CAB - instalátor pro Pocket PC
  • ZIP - komprimovaný soubor dat Pocket PC

Data IDOSu jsou aktualizována dosti často – běžně několikrát do měsíce. Přitom je potřeba rozlišovat závažnost aktualizací. Třeba v Pražské integrované dopravě se do aktualizací dostane asi každá uzavírka křižovatky týkající se MHD. Závažné jsou však termínované celostátní zásadní změny jízdních řádů, je známo, že se vlakový JŘ letos mění k 28.5. O tom, jaké změny která aktualizace obsahuje, se dočtete na webu CHAPSu. Pokud chcete být upozorňováni na veškeré aktualizace, nechte se o nich informovat RSS kanálem - já k tomu požívám freewarový pRSS Reader.





Pokud používáme Pocket PC bez možnosti přenosu dat prostřednictvím ActiveSync z klasického PC, můžeme snadno provádět aktualizaci datových souborů jízdních řádů přes FTP protokol. Já k tomu používám Total Commander, jeví se mi velmi pohodlný. Po připojení k Internetu pak jednoduše překopíruji příslušné datové soubory (vyhovuje mi formát ZIP) z FTP serveru CHAPSu do zvoleného adresáře na paměťové kartě. Přitom využívám možnosti setřídit zobrazení souborů na FTP serveru dle data vytvoření – není třeba stahovat staré aktualizace vícekrát. Z adresáře (nebo, chcete-li, složky) na paměťové kartě pak Total Commander kopíruje dekomprimovaný obsah ZIP souborů do příslušného adresáře s daty IDOSu. Zdá se mi to poměrně pohodlné.





Nastavení FTP přenosu pro aktualizaci JŘ pro Pocket PC


Nastavení FTP je velmi snadné.





Po připojení už to jde všechno snadno...







A nyní stačí jen rozzipovat tam, kam data patří. A je to!


Co mi vadí


Doba vyhledávání spojení logicky závisí na nastaveném počtu přestupů. Při rozumném počtu přestupů trvá vyhledání spojení zlomek sekundy, maximálně pár sekund. Přitom u každého jízdního řádu je počet přestupů přednastaven. Konkrétně pro Pražkou MHD (PID) je přednastaveno 7 přestupů. Při platnosti jízdenky přestupní jízdenky 75 minut je to poněkud komické. Když se mi nepodařilo vypátrat, kde se dá přednastavený počet přestupů změnit, zeptal jsem se v CHAPSu. Obratem mi bylo sděleno, že ta legrační hodnota je součástí dat, která dostává CHAPS od jednotlivých dopravců ke zpracování dat pro IDOS. CHAPS samotný není oprávněn ji měnit, ale pokusí se s DP Praha domluvit, avšak úspěch nemůže zaručit.

Osobně by se mi hodila možnost ukládání oblíbených tras (nástupních a výstupních bodů) a pak jednoduše pro ně vyhledat aktuální spojení.


Závěrem


I když jsem „v terénu“ dříve hodně používal IDOS přes GPRS WAP a měl své frekventované trasy uložené v mobilu, mnohdy se mi jevil IDOS pro Pocket PC šikovnější - zejména ve vagonu metra se moc špatně WAPuje. Jsem celkem spokojeným uživatelem IDOS pro Pocket PC a jsem rád, že si mohu IDOS nosit s sebou.
reklama