HTC TouchFLO - uživatelské rozhraní a přehled aplikací II.

8.6.2009, Pavel Koza, recenze
Společnost HTC je zdaleka nejvýznamnějším výrobcem mobilních zařízení s operačním systémem Windows Mobile a nemalou měrou k tomu přispívá i jejich stále zdokonalovaná sada bonusových aplikací.

Fotoaparát (Camera) v6.15

Aplikace pro ovládání digitálního fotoaparátu byla kvalitní už od prvních verzí a jakmile se HTC dostalo k verzi šesté, není už moc co vylepšovat. Výrobce postupně dodělává pouze drobnosti, mezi hlavní novinku nejnovějšího sestavení aplikace patří uvádění režimu ISO a možnost jeho manuálního nastavení. Nedílnou součástí je i druhá aplikace pro následné prohlížení pořízených fotografií a videí nazvaná prostě Album. O obou si povíme v této kapitole. Úvodem ještě upozorním na to, že i když je verze aplikace stejná, grafické prostředí a nabídky se liší podle vlastností daného fotoaparátu, takže například u zařízení s integrovaným bleskem vypadá trochu jinak než u zařízení bez blesku, stejně tak jsou drobné rozdíly mezi zařízením s klasickým poměrem stran displeje a s displejem širokoúhlým.

Základní uživatelské rozhraní je právě jednou z vlastností, která se liší podle velikosti displeje, případně podle hardwarového vybavení zařízení. Na klasickém QVGA nebo VGA displeji je vidět maximálně středový zaměřovací kříž, na širokoúhlém displeji je to navíc velmi důležitá ikonka fungující jako spoušť a v pravém dolním rohu ikonka pro zobrazení nabídky. V předchozích verzích se nabídka vyvolala prostým tapnutím na displej, v nové verzi se tapnutím vybírá ostřící bod (jinými slovy místo, na které se bude v záběru foťák snažit zaostřit). V případě, že máte aktivovanou i pomocnou mřížku, zobrazí se na displeji celkem pět křížků, které vám pomohou při focení horizontů nebo svislých stěn.

Pokud tedy tapneme na ikonku, objeví se nabídka a odhadovaný počet snímků (nebo délka záznamu), který se ještě na vybrané paměťové médium vejde. V nabídce na spodním okraji obrazovky jsou tři ikonky. První spustí aplikaci Album, druhá zobrazí nabídku pro výběr režimu záznamu a poslední ikonka zobrazí nabídku s různými možnostmi nastavení.

Ihned po vyfocení fotografie (nebo natočení záznamu) se na displeji zobrazí náhled na pořízenou fotografii spolu s kontextovou nabídkou, s pomocí které je možné vytvořený snímek (nebo video) ihned zobrazit nebo přehrát v aplikaci Album, smazat ho nebo poslat jako přílohu emailu nebo MMS zprávu.

Celé to už na zařízení funguje bez znatelných prodlev a čekání, testovaný Diamond2 byl prostě jako fotomobil výborný.

Režimy focení

U nových zařízení od HTC nabízí aplikace pro obsluhu digitálního fotoaparátu celkem šest režimů snímání. Popíšeme si je jeden po druhém včetně specifických možností nastavení. Všechny ukázkové fotografie prosím berte jako orientační - i mezi jednotlivými modely od HTC mohou být rozdíly, takže pokud chcete znát skutečnou kvalitu konkrétního zařízení, prostudujte si jeho podrobnou recenzi.

Fotografie (Photo)

Výchozí režim, který slouží pro získávání statických snímků ve vysoké kvalitě jak pomocí hlavního, tak i sekundárního fotoaparátu. Podle parametrů je možné nastavit různé rozlišení podle potřeby; od malého s rozlišením 320 x 240 bodů až po maximální, což například u zařízení HTC Touch Diamond2 znamená 2592 x 1944 bodů. Pokud má zařízení širokoúhlý displej, je v nastavení možnost zapnout širokoúhlý formát, aby fotografie při prohlížení na zařízení vyplnila celý displej. V praxi to nicméně znamená to, že se základní rozlišení fotografie ořízne z formátu 4:3 na formát 5:3, který přesně odpovídá poměru stran širokoúhlých displejů.

Po tapnutí na ikonku ozubeného kola se zobrazí základní nabídka, kde můžete snadno nastavit vyvážení bílé, jas, použitý fotoaparát (hlavní nebo přední) nebo časovač (vypnuto, 2 a 10 vteřin). Novinkou je možnost nastavení citlivosti ISO, která konkrétně na zařízení HTC Touch Diamond2 nabývá hodnot 100, 200, 400 a 800 s možností automatického nastavení nebo manuální předvolby. Stručně řečeno, čím je číslo vyšší, tím je při stejných světelných podmínkách kratší čas expozice (a větší šance na pořízení ostrého snímku), ovšem za cenu vyššího šumu fotografie. Pro představu jsem vyfotil 4x jeden a ten samý snímek s různým ISO číslem, sami vidíte, že ISO 800 už je dost ošklivé.

V rozšířeném panelu je nastavení mnohem více. Můžete zde například měnit rozlišení, zapnout širokoúhlý režim, ostření na konkrétní vybrané místo, délku náhledu na právě vyfocený snímek, v několika úrovních měnit kvalitu snímku (úroveň komprese má vliv na výslednou velikost souboru), zapnout časovou značku, určit místo pro uložení snímků, nastavení podsvícení během focení, vypnout zvuk spouště, měnit vlastnosti snímku (kontrast, saturaci, ostrost) v rozmezí +1 až +5, režim měření (střední oblast nebo průměr), efekt, úpravu blikání (automaticky, 50 Hz, 60 Hz), mřížku a další drobnosti.

Ovládání a focení je intuitivní a jednoduché. Na displeji vidíte neustále to, co bude na fotografii zachyceno. Při "namáčknutí" se objeví zelený čtvereček uprostřed displeje a pokusí se zaostřit, a když se mu to povede, s efektním bliknutím vyhotoví snímek a nabídne kontextovou nabídku, co s ním dále udělat.

Video

Každé novější zařízení od HTC umí kromě záznamu statických obrázků nahrávat i video se zvukem, a to opět jak pomocí hlavního, tak i sekundárního fotoaparátu. Na rozdíl od u posledních zařízení již skvělých fotek nejsou kvalita ani rozlišení nijak oslnivé, ale pro jednoduché momentky natáčené za dobrého světla je to lepší než nic.

Podobně jako u statických fotografií je možné v hlavní nabídce nastavit vyvážení bílé barvy pro různé světelné podmínky, nastavení jasu a použitý fotoaparát (hlavní nebo přední). V rozšířené nabídce navíc nastavíte rozlišení, délku náhledu na právě natočené video, formát záznamu (nejčastěji H.263 a MPEG4, nyní nově i H.264), maximální velikost nebo délku záznamu (250 KB, 1 MB, 2 MB, 10 vteřin, 30 vteřin, 1 minutu, 3 minuty a neomezenou délku), místo pro uložení videa, nastavení podsvícení, zda natáčet se zvukem nebo bez, vypnout zvuk spouště, měnit vlastnosti snímku (kontrast, saturaci, ostrost) v rozmezí +1 až +5, způsob ostření a natáčení, efekt, režim měření (střední oblast nebo průměr), úpravu blikání (automaticky, 50 Hz, 60 Hz) a další.

Způsob natáčení videa je identický s focením, namíříte na požadovanou scénu, tapnutím zaostříte a spustíte záznam, a nakonec druhým tapnutím záznam ukončíte. Poté se opět zobrazí kontextová nabídka a můžete si vybrat, co s natočeným záznamem uděláte.

Panorama

Možnost vytvářet panoramatické fotografie přímo na zařízení je v zařízeních od HTC poměrně nová. A i když nejsou výsledky úplně perfektní, díky jednoduchosti ovládání si své příznivce určitě najde. Princip panoramatických fotek je jednoduchý - vyfotíte postupně 3 - 6 snímků sekvenčně po sobě tak, aby se dva sousední vždy trochu překrývaly, a aplikace z nich následně vypočítá jeden velký obrázek. Podobně jako u fotografií je možné v základním nastavení nastavit vyvážení bílé, jas a ISO, v rozšířeném pak stejné parametry jako u klasické fotografie včetně rozlišení (jednotlivý snímek má výrazně menší rozměry, takže například maximální výška panoramatu je u Diamonda2 jen 480 bodů). Navíc v nabídce najdete pole pro určení počtu snímků, ze kterých se bude výsledný snímek skládat (3 - 6), a nakonec i směr, jakým bude focení probíhat (zleva doprava, zprava doleva, zezhora dolů, zezdola nahoru).

Samotný postup focení je opět snadný. Nejdříve si musíte vybrat vhodnou scénu. Mějte na mysli, že vytvářet na mobilním zařízení panorama čehokoliv jiného než krajinky nedopadne většinou moc dobře. Když máte vybráno, vyfoťte první snímek. Podle zvoleného směru se část snímku jakoby ztmaví a zároveň zprůhlední, takže máte možnost rychle a přesně zaměřit snímek následující v sérii. Podle počtu dílků celou operaci ještě několikrát zopakujete a po vyfocení posledního se automaticky vytvoří výsledný panoramatický snímek.

Sami asi vidíte, že na výstavu to není, ale když se sejde počasí i správný úhel focení, není výsledek úplně nejhorší. Samozřejmě se pořád bavíme o oblasti Windows Mobile, to jen pro pořádek:).

Video MMS

U videa pro MMS zprávy nemá smysl se zdržovat, vše je shodné s klasickým videem, pouze je výsledný multimediální soubor optimalizovaný pro odeslání pomocí MMS zprávy. Což neznamená nic jiného, než že se sníží kvalita záznamu (ano, už tak nízká kvalita při nahrávání klasického videa může být ještě snížena) za účelem co nejmenší velikosti souboru.

U Diamonda2 je například maximální rozlišení nahrávaného videa pouhých 176 x 144 bodů bez ohledu na to, jestli záznam provádíte ve formátu MPEG4 nebo H.263. I z těchto důvodů prostě na nic jiného než na záznam videa pro poslání jako MMS zprávu není tento režim určen.

Obrázek kontaktu (Contacts picture)

To samé co pro Video MMS platí i pro režim Obrázek kontaktu, což je - jak název napovídá - režim pro focení fotografií určených pro přiřazení k některému kontaktu. Zde ale není omezena kvalita snímku, nýbrž jeho rozměry - zachycená fotografie má rozlišení 272 x 272 bodů, což je přesně rozměr fotky použité u oblíbených kontaktů na záložce Lidé v TouchFLO 3D.

Ihned po pořízení fotografie je pak možné ji dvěma tapnutími přiřadit k požadovanému kontaktu pomocí dialogu, který se objeví automaticky po stisku spouště. Tuto vlastnost lze nicméně vypnout.

Obrázkový motiv (Picture theme)

Poslední režim je už pro pobavení bez výhrady. Umožňuje snadno a rychle vytvořit koláž z jedné nebo více fotografií, která se bude tvářit jako například časopis. Nastavení snímků je stejné jako u klasické fotografie, pouze rozměry fotografie jsou napevno dané, přesně 640 x 384 bodů (alespoň u Diamonda2).

Příznivce tohoto způsobu focení určitě potěší, že na nových modelech jsou k dispozici nové šablony, které jsou dle mého názoru asi 100x povedenější, než ty u předchozích zařízení, ale ani tak se nejedná o nic, bez čeho bych nemohl existovat.

A tím jsou všechny dostupné režimy za námi.