HTC TouchFLO - uživatelské rozhraní a přehled aplikací I.

3.11.2008, Pavel Koza, recenze
Již delší dobu je společnost HTC nejpilnějším výrobcem zařízení se systémem Windows Mobile. Dnes už ale nestačí nabízet stále náročnějším uživatelům pouze kvalitní hardware, v neustále rostoucí konkurenci je neméně důležité poskytnout jim i vybranou sadu aplikací.

Fotoaparát (Camera) v6.00

Aplikace pro ovládání digitálního fotoaparátu patří k těm propracovanějším a její nedílnou součástí je i druhá aplikace pro následné prohlížení pořízených fotografií a videí nazvaná prostě Album. O obou si povíme v této kapitole. Úvodem ještě upozorním na to, že i když je verze aplikace stejná, grafické prostředí a nabídky se liší podle vlastností daného fotoaparátu, takže například u zařízení s integrovaným bleskem vypadá trochu jinak než u zařízení bez blesku.

Základní uživatelské rozhraní je jednoduché a aktivuje se prostým tapnutím na displej. Následně se objeví nabídka s možností rychlé změny režimu snímání, grafické znázornění hodnoty přiblížení (další místo, kde lze využít kroužení kolem světlocitlivého tlačítka) a odhadovaný počet snímků (nebo délka záznamu), který se ještě na vybrané paměťové médium vejde. V nabídce na spodním okraji obrazovky jsou tři ikonky. První spustí aplikaci Album, druhá zobrazí nabídku pro výběr režimu záznamu a poslední ikonka zobrazí nabídku s různými možnostmi nastavení. V případě, že máte aktivovanou i pomocnou mřížku, zobrazí se na displeji celkem pět křížků, které vám pomohou při focení horizontů nebo svislých stěn.

Ihned po vyfocení fotografie (nebo natočení záznamu) se na displeji zobrazí náhled na pořízenou fotografii spolu s kontextovou nabídkou, s pomocí které je možné vytvořený snímek (nebo video) ihned zobrazit nebo přehrát v aplikaci Album, smazat ho nebo poslat jako přílohu emailu nebo MMS zprávu.

U nových zařízení od HTC nabízí aplikace pro obsluhu digitálního fotoaparátu celkem šest režimů snímání. Popíšeme si je jeden po druhém včetně specifických možností nastavení.

Fotografie (Photo)

Výchozí režim, který slouží pro získávání statických snímků ve vysoké kvalitě jak pomocí hlavního, tak i sekundárního fotoaparátu. Podle parametrů je možné nastavit různé rozlišení podle potřeby; od malého s rozlišením 320 x 240 bodů až po maximální, což například u zařízení HTC Touch Diamond znamená 2048 x 1536 bodů. Kromě rozlišení je možné v hlavní nabídce nastavit vyvážení bílé, jas, použitý fotoaparát a časovač (vypnuto, 2 a 10 vteřin), a v rozšířeném panelu nastavení v několika úrovních kvalitu snímku (úroveň komprese má vliv na výslednou velikost souboru), místo pro uložení snímků, způsob ostření a focení, vlastnosti snímku (kontrast, saturaci, ostrost) v rozmezí +1 až +5, režim měření (střední oblast nebo průměr), efekt, úpravu blikání (automaticky, 50 Hz, 60 Hz) a další.

Ovládání a focení je intuitivní a jednoduché. Na displeji vidíte neustále to, co bude na fotografii zachyceno. Při "namáčknutí" se objeví zelený čtvereček uprostřed displeje a pokusí se zaostřit, a když se mu to povede, vyhotoví snímek a nabídne kontextovou nabídku, co s ním dále udělat.

Video

Každé novější zařízení od HTC umí kromě záznamu statických obrázků nahrávat i video se zvukem, a to opět jak pomocí hlavního, tak i sekundárního fotoaparátu. Kvalita ani rozlišení nejsou na nikterak valné úrovni, ale pro jednoduché momentky natáčené za dobrého světla je to lepší než nic. Podobně jako u statických fotografií je možné v hlavní nabídce nastavit různé rozlišení, vyvážení bílé barvy pro různé světelné podmínky a nastavení jasu. V rozšířené nabídce navíc nastavíte formát záznamu (nejčastěji H.263 a MPEG4), maximální velikost nebo délku záznamu (250 KB, 1 MB, 2 MB, 10 vteřin, 30 vteřin, 1 minutu, 3 minuty a neomezenou délku), místo pro uložení videa, zda natáčet se zvukem nebo bez, způsob ostření a natáčení, efekt, režim měření (střední oblast nebo průměr), úpravu blikání (automaticky, 50 Hz, 60 Hz) a další.

Ovládání videa je rovněž snadné a podobné ovládání fotoaparátu, jen s tím rozdílem, že po zaostření se na displeji rozbliká červené kolečko upozorňující na probíhající záznam, který vypnete stejně jako jste záznam zapnuli. Poté se opět nabídne kontextová nabídka, ostatně jako po každé akci s digitálním fotoaparátem.

Panorama

Možnost vytvářet panoramatické fotografie přímo na zařízení je v zařízeních od HTC poměrně nová. A i když nejsou výsledky úplně perfektní, díky jednoduchosti ovládání si své příznivce určitě najde. Princip panoramatických fotek je jednoduchý - vyfotíte postupně 3 - 6 snímků sekvenčně po sobě tak, aby se dva sousední vždy trochu překrývaly, a aplikace z nich následně vypočítá jeden velký obrázek. Podobně jako u fotografií je možné v základním nastavení nastavit rozlišení (jednotlivý snímek má výrazně menší rozměry, takže například maximální výška panoramatu je u Diamonda jen 480 bodů), vyvážení bílé a jas, v rozšířeném pak stejné parametry jako u klasické fotografie. Navíc v nabídce najdete pole pro určení počtu snímků, ze kterých se bude výsledný snímek skládat (3 - 6), a nakonec i směr, jakým bude focení probíhat (zleva doprava, zprava doleva, zezhora dolů, zezdola nahoru).

Samotný postup focení je opět snadný. Nejdříve si musíte vybrat vhodnou scénu. Mějte na mysli, že ani fotoaparát, ani aplikace nejsou nijak oslňující, takže na výsledný snímek má zásadní vliv plno věcí, typem fotografované scény počínaje (vytvářet na mobilním zařízení panorama čehokoliv jiného než krajinky nedopadne dobře) a osvětlením konče. Když máte vybráno, vyfoťte první snímek. Podle zvoleného směru se část snímku jakoby ztmaví a zároveň zprůhlední, takže máte možnost rychle a přesně zaměřit snímek následující v sérii. Podle počtu dílků celou operaci ještě několikrát zopakujete a po vyfocení posledního se automaticky vytvoří výsledný panoramatický snímek. Několik ukázek najdete pod tímto odstavcem, druhá dvojice ukazuje, jak vypadá "nepovedené" panorama.

Sami asi vidíte, že na výstavu to není, ale když se sejde počasí i správný úhel focení, není výsledek úplně nejhorší. Samozřejmě se pořád bavíme o oblasti Windows Mobile, to jen pro pořádek:).

Video MMS

U videa pro MMS zprávy nemá smysl se zdržovat, vše je shodné s klasickým videem, pouze je výsledný multimediální soubor optimalizovaný pro odeslání pomocí MMS zprávy. Což neznamená nic jiného, než že se sníží kvalita záznamu (ano, už tak nízká kvalita při nahrávání klasického videa může být ještě snížena) za účelem co nejmenší velikosti souboru.

Obrázek kontaktu (Contacts picture)

To samé co pro Video MMS platí i pro režim Obrázek kontaktu, což je - jak název napovídá - režim pro focení fotografií určených pro přiřazení k některému kontaktu. Zde ale není omezena kvalita snímku, nýbrž jeho rozměry - zachycená fotografie má rozlišení 240 x 320 bodů. Po uložení fotografie je pak možné ji dvěma tapnutími přiřadit k požadovanému kontaktu.

Obrázkový motiv (Picture theme)

Poslední režim je už pro pobavení bez výhrady. Umožňuje snadno a rychle vytvořit koláž z jedné nebo více fotografií, která se bude tvářit jako například časopis. Nastavení snímků je stejné jako u klasické fotografie, pouze rozměry fotografie jsou napevno dané, přesně 640 x 480 bodů.

V nabídce Diamonda nebo Pro jsou čtyři šablony - časopis, kuchař, sušící se prádlo a kočka s bublinkami. V místě černé plochy se vloží pořízené fotografie, buď jedna, nebo dvě, a koláž je hotová.

A tím jsou všechny dostupné režimy za námi.

Nyní se posuneme dál. Obslužná aplikace zvládá relativně dost možností různých nastavení. Některá jsou jednoduchá, jiná složitější. Vybrané vlastnosti nabízející několik variant si představíme podrobně v dalších odstavcích včetně dokreslujících snímků tak, abyste měli přesnou představu, co od toho můžete očekávat.

Vyvážení bílé (White Balance)

Vyvážení bílé je funkce, jejíž cílem je zajistit na výsledné fotografii co možná nejvěrnější barvy. Výchozí nastavení vyvážení bílé je plně automatizovaný režim, který ale nemusí za všech okolností nabízet 100% výsledek, což je právě případ zkušebních fotografií pod tímto odstavcem. Proto jsou k dispozici přednastavené hodnoty pro denní světlo, noc, žárovku a zářivku. Jak vypadá jeden a ten samý záběr (zátiší pod halogenovou lampičkou) při různém nastavení vyvážení bílé si můžete prohlédnout níže. Samozřejmě při jiných světelných podmínkách by byly výsledky úplně jiné, je to jen pro dokreslení, jak moc se jednotlivé režimy liší.

Efekty (Effect)

Jednoduché efekty schopné přímo v mobilním zařízení upravit pořizovanou fotografii jsou určené jen pro pobavení, v kterémkoliv grafickém editoru máte řádově vyšší výběr než nabízené tři nejběžnější efekty. Konkrétně se jedná o schopnost odbarvit fotografii pouze do odstínů šedi, obarvit ji do hněda a imitovat tak staré, zažloutlé fotografie a nakonec je zde i efekt schopný zobrazit inverzní snímek.

Přiblížení (Zoom)

I když se situace lepší, na nejvýkonnější fotomobily se jakékoliv zařízení s Windows Mobile dívá stále z uctivé vzdálenosti a HTC není výjimkou. Jednou z dosud chybějících vlastností je optický zoom; zařízení s Windows Mobile nabízejí pouze zoom digitální. Klasický digitální zoom není nic jiného, než že se udělá výřez z fotografie - čím větší přiblížení, tím menší výřez a tím menší fotografie. Novější zařízení HTC ale nabízejí vylepšený digitální zoom, který kombinuje výřez s dopočítáním bodů, takže výsledná přiblížená fotografie má plné rozlišení jako fotografie klasická.

Pro srovnání jsem zvětšil výřez na stolním počítači a je vidět, že výsledek je srovnatelný s tím, co zvládne program přímo na zařízení. Při podrobném zkoumání sice vypadá, především v detailech, výřez pořízený na stolním počítači lépe, ale osobně jsem čekal rozdíl větší.

Závěr a shrnutí

V této kapitole jste si mohli udělat představu o tom, jaké možnosti zachytávání obrázků a videa nabízí libovolné novější zařízení z dílny HTC. Nejedná se o recenzi konkrétního zařízení, ale o obecné shrnutí, takže nemá smysl na pořízené fotografie hledět příliš kritickým okem. Aplikace sama o sobě je skutečně povedená a nabízí dostatečný komfort pro vytváření snímků a nahrávání videí. Nyní už zbývá jen doufat, že k dobré aplikaci přibalí výrobce skutečně špičkový fotoaparát, ale raději nebudeme předbíhat.

Album v2.00

I když je kvalita výsledných fotografií při plném rozlišení proměnlivá, zmenšené na rozlišení displeje vypadají skvěle skoro všechny. Pro pohodlné prohlížení a přehrávání je k dispozici aplikace nazvaná jednoduše HTC Album, která je dost provázaná s uživatelským rozhraním TouchFLO a proto už jsme si o ní částečně povídali v předchozích kapitolách. Po spuštění aplikace se načtou všechna multimediální data ve složce označené jako Výchozí album a zobrazí se v přehledném čtverečkovém zobrazení. Pokud chcete zobrazit jinou složku (album), můžete pomocí levé nabídky vyvolat seznam ostatních složek a nějakou vybrat.

Ve čtverečkovém zobrazení jsou ikonkou odlišená videa, neoznačené čtverečky jsou klasické fotografie. Poklepáním na některý ze čtverečků se spustí prohlížeč a obrázek (nebo video) se otevře v celoobrazovkovém režimu. U zařízení s integrovaným gravitačním senzorem se nakloněním zařízení může přepínat mezi režimem na výšku a na šířku. Mezi jednotlivými fotografiemi je možné posouvat klasickým tažením prsty, případně pomocí směrového ovladače, video lze snadno spustit, přetáčet nebo zastavit. Poklepáním na fotografii nebo video se zobrazí nabídka, ve které můžete aktivovat automatickou prezentaci aktuálního alba, poslat obrázek nebo video příjemci emailem nebo MMSkou, přiřadit obrázek ke kontaktu, uložit zmenšenou fotografii do souboru, smazat video nebo fotografii a nebo si zobrazit jejich vlastnosti.

Ve výchozím zobrazení alba je možné pomocí pravého tlačítka zobrazit nabídku možných operací. Kromě nastavení aktuálně prohlíženého alba jako výchozího (toto album se pak bude zobrazovat v rozhraní TouchFLO 3D v záložce Fotografie a Videa) je možné si zobrazit vlastnosti souboru, přiřadit obrázek ke kontaktu, poslat ho příjemci emailem nebo MMSkou nebo smazat. Při mazání souborů se klasický čtverečkový režim přepne do režimu mazání, kdy se soubory vybrané ke smazání označí ohnutým růžkem a nakonec smažou všechny najednou. Poslední položkou v nabídce jsou možnosti nastavení automatické prezentace, jako například trvání zobrazení jednotlivých obrázků nebo efekt při změně.

A to je vše, co se v kostce dá o aplikaci na prohlížení multimediálních aplikací povědět.