Recenze hry Spb AirIslands

23.2.2006, hrtak, recenze
Programy od firmy Spb Software House patří k těm dlouhodobě nejlepším a myslím, že každý, kdo se kolem Pocket PC nějakou dobu pohybuje, se již s jejich produkty setkal. Mezi nejznámější určitě patří balíček aplikací PocketPlus nebo program pro sledování připojení Spb GPRS Monitor. Ale Spb nevyvíjí jen „užitný software“, ale i hry. My se dnes podíváme na nejnovější počin v této oblasti – balíček 3 akčních her, budovatelské strategie a spořiče obrazovky pod názvem Spb AirIslands.
Kdysi dávno bylo uprostřed nebe magický svět. Svět s hradem uprostřed drželo pohromadě několik gravitátorů. Jednoho dne se však jeden gravitátor poškodil, přišlo zemětřesení a svět se rozpadl na mnoho ostrovů plujících po nebi. Nyní je potřeba gravitátory opravit a dát opět království dohromady.

Sim City

Tolik jednoduše k příběhu provázející hru. Po spuštění aplikace Vás uvítá běžící text s nastíněním příběhu, po jehož přečtení se dostanete na svůj plovoucí ostrov. Před Vámi se rozprostírá zelená pláň s ruinou gravitátoru a hradem mezi oblaky v pozadí.

Vaším nynějším úkolem je ekonomicky svou zemičku pozvednout a pevnou rukou ji vést k prosperitě a hlavně – k nákladné opravě gravitátoru. K tomu všemu musíte vhodně volit stavby a zeleň, aby na ostrově byla vyvážená ekonomika i ekologie. Pokud je málo zeleně, začne se objevovat smog a všechny budovy mnohem rychleji chátrají a jejich oprava se může velice prodražit. K opravám, ale i stavbám potřebujete 4 základní suroviny – vodu, cihly, dřevo a zlato. První tři suroviny získáváte hraním jednotlivých her (popsány níže), peníze Vám vydělávají jednotliví obyvatelé. Výši příjmů je také ovlivňuje ekonomická situace ostrova a spokojenost obyvatelstva.

Čas na ostrově běží ve 24hod. cyklu, přes den se pracuje, v noci spí. Na konci každého dne přijde pošta s tím, co se na ostrově událo, výpisem příjmů a výdajů atd. Jednou za čas dorazí na trh nové zboží, takže pokud Vás některá z her vyloženě nebaví, stačí je jen vyměnit na trhu. Staveb je 5 druhů (+2 druhy stromů a jezírko), zpřístupňují se postupně tím jak opravujete gravitátor (čímž zároveň i získáváte vyšší hodnocení).

Screensaver

Městečko se dá zároveň používat jako spořič obrazovky – což je vcelku originální, protože si vzhled svého spořiče určíte sami. V nastavení programu se dá zvolit po jaké době se spořič zapne a jestli poběží čistě v módu Screensaveru nebo jestli budou lidé i pracovat atd. Problém je ovšem v tom, že poté Vás to bude nutit se na hru stále dívat a o ostrůvek se starat (hlavně co se oprav budov týče).

Spb Bubbles

První hrou je Spb Bubbles. Hra je založena na podobném principu jako legendární tetris. Máte k dispozici jakýsi „kanón“, který střílí kuličky různých barev. Vždy, když propojíte tři a více do skupiny, tak prasknou a Vám přibudou body. Hra se dá hrát na 3 obtížnosti a ve dvou módech – první je „klasický“, kdy je na začátku položeno několik bublinek a postupně přibývají další řady směrem shora a hra se celkově zrychluje. Druhým možností je „Puzzle“ mód, kdy hned od začátku je nastaveno několik kuliček a vaším úkolem je herní pole vyčistit. Tento mód má 10 levelů. Touto hrou získáváte vodu pro svou zemičku.

Spb Arkaball 2

Cihličky na různé stavby získáváte v této hře. Je to vlastně moderní remake klasického arkanoidu. Pro neznalé – máte malou plošinku, kterou odrážíte míček, který boří soustavu všemožných cihliček – těch je spousta druhů – některé zmizí po prvním úderu, do jiných se musí bouchnout dvakrát a další naopak samy po úderu vybuchnout. Hra rovněž obsahuje různé bonusy – zvětšování plošinky, přídavné kulomety, ale i například „negativní“ bonusy jako je třeba lebka, po jejímž sebrání přicházíte o život atd., bonusů je spousta. V této hře se dá získat asi nejvíce bodů.

Spb Xonix 2

Poslední z her je Xonix. Funguje na podobném principu jako hra Erix známá ze starších modelů telefonů Ericsson. Zde je podána jako pult s dřevěnou deskou, kterou řežete pomocí laseru. Vše ale není tak jednoduché – po neodřezaných částech desky létají různé kuličky, kusy nářadí atd. Na začátku máte dvanáct životů, které každou srážkou s nějakým předmětem ubývají. Ve hře se také nachází několik bonusů – můžete sebrat další životy, zpomalit pohyb předmětů po desce nebo naopak zrychlit pohyb laseru.

Závěrem

Grafické zpracování celku je moc pěkné, jediné co bych vytkl je, že při zrychleném módu se celá hra pohybuje „skoky“ – tzn. že místo aby se hra pohybovala plynule a jen rychleji se vynechává několik framů. Hru jsem zkoušel pod WM5, takže mohu zaručit plnou kompatibilitu i s tímto systémem. Zároveň existuje verze pro VGA i QVGA. Hudba je ve hře přesně taková jakou by člověk čekal – po pár minutách začne lézt na nervy a vypnete ji :o). Dokončení hry – oprava gravitátoru – zabere něco kolem 60ti herních dní, převedeno na reálný čas by to mohlo být něco kolem 7hodin – trochu mě ovšem zklamal závěr hry po opravě gravitátoru, jen obrázek s Congrats. Jednotlivé akční hry se ale dají hrát stále dokola. To je asi tak vše a přeji Vám příjemnou zábavu u AirIslands.