www.svetmobilne.cz
>
>
>

Dynavix Mobile 2005 po roce

, , recenze
Když jsem se po roce dostal k opětovnému testu Dynavixu Mobile 2005, měl jsem radost, že můžu zmapovat vývoj a změny navigačního programu, pocházejícího z dílny české firmy Telematix. Testování přineslo řadu pozitivních okamžiků a bylo vidět, že se v České republice narodil program s vlastnostmi, které v určitém směru předstihly i navigátory s mnohem delší tradicí.
K oblíbeným
reklama
Během roku jsem měl možnost pracovat s kapesním navigátorem, vybaveným Dynavixem a užíval jsem si nejnovějších funkcí. Proto jsem byl hodně zvědav, jestli jsou možnosti, použité u jednorázových navigátorů, v nabídce také pro kapesní počítače. Na mysli mám hlavně RDS/TMC, neboli příjem informací o dopravních událostech, které se přenášejí zdarma rozhlasovými vlnami. Jednotlivé situace se zobrazují v seznamu i v mapě a chytrý program s nimi dokáže pracovat v tom smyslu, že se například dokáže vyhnout uzavírce, místům s dlouhými kolonami a podobně. Informace jsou sice zdarma, k jejich příjmu ale potřebujete speciální anténu a přijímač.




Dynavix Mobile 2005 na displeji qVGA


U jednorázových navigátorů, pokud jsou touto funkcí vybaveny, stačí zasunout anténu a data se automaticky začnou stahovat na správné místo. Pro kapesní počítače, které nemají vestavěnou GPS, na trhu existuje speciální krabička se zdvojenou funkcí – jednak GPS s nejnovějším chipsetem SiRF STAR III a zároveň přijímač RDS/TMC. Do PDA se data dostávají za pomoci Bluetooth. Určitě se ptáte, k čemu takový obsáhlý úvod. Zmíněná GPS si totiž nerozuměla s kapesními počítači, na kterých jsem Dynavix chtěl zkoušet. Ani s Dellem x51v ani s Pocket Looxem n560 se mi GPS nepodařilo připojit. Nevím, jestli je příčinou Windows Mobile 5, který oba přístroje používají nebo jestli je vina na mé straně. Faktem ale je, že ani technici z Telematixu nedokázali danou GPS připojit ke stejnému PDA od Della. Pocket Loox n560 má sice GPS vestavěnou, ta ale příjem RDS/TMC bohužel neumožňuje.




Dell Axim x51v ani Pocket LOOX n560 si nerozuměli s kombinovaným přijímačem GPS a RDS/TMC BT 313T


Dva testy najednou


Poslední možností jak neochudit sebe ani vás o poznatky z RDS/TMC byl pokus se starším Acerem n30 na platformě Windows Mobile 2003. K němu se kombinovaná GPS připojila bez problémů a do Dynavixu se posléze začal stahovat také seznam dopravních událostí. Jelikož bylo ve stroji, naplněném programy k dispozici pouze 20 MB paměti pro práci s aplikacemi, projevilo se to na rychlosti programu. Dynavix sice nespadl ani nezpůsobil resetování stroje, výpočty byly znatelně pomalejší a překreslování mapy trhané. Z toho důvodu jsem se rozhodl pro dvojitý test programu. Na dopravní informace se podíváme ve spojení s Acerem n30 s nainstalovanou mapou České republiky, svižnost a funkce prověříme na zapůjčeném PDA Pocket Loox 560 s vestavěnou GPS a nainstalovanými mapami zemí Visegradu.


Datová porce


Dřív než se vydáte na cestu, je třeba kapesnímu počítači předložit chuťovku ve formě několika desítek megabytů. K tomu budete potřebovat stolní počítač nebo notebook. Z dodaného CD nainstalujete program Dynavix Mobile Manager a s jeho pomocí potom přímo do PDA nebo na paměťovou kartu přesypete příslušnou porci dat. V PDA se vytvoří zástupce programu a je téměř hotovo. Ještě musíte aktivovat mapy. Do příslušných kolonek vepíšete kód z obalu a po jeho potvrzení získáte sadu znaků, kterou zašlete formou SMS na zadané telefonní číslo. Obratem získáte aktivační kód, vepíšete do kolonky a máte vyhráno. Právě jste se stali uživateli navigačního programu Dynavix Mobile 2005.




Varovné vlnění


S novou verzí Dynavixu se dostanete nejen pod dohled satelitů, na starost si vás vezmou také varovné a informační zprávy, přenášené rádiovými vlnami technologií RDS ze speciálního dopravního kanálu TMC (Traffic Message Channel). Jednotlivé události jsou tříděny dle vzdálenosti od daného bodu nebo od středu mapy. Již při prvním otevření Dynavixu zaujme šedá trojúhelníková ikona dopravního zpravodajství, signalizující, že nebylo nalezeno zařízení RDS/TMC. Pokud se trojúhelník zbarví červeně, bylo zařízení rozpoznáno, ale zatím nebyla stažena žádná dopravní zpráva. Při zeleném zabarvení jsou úspěšně načítány dopravní události. Informace jsou zobrazeny buď na mapě nebo v přehledném seznamu, z jejich označení a popisného textu snadno zjistíte, jaké omezení se v místě nalézá.




RDS/TMC při práci


Program by se také měl umět dané události vyhnout a vyhledat jinou, alternativní trasu. K otestování došlo čirou náhodou cestou po dálnici. Najednou se v mapě objevila značka uzavírky. Nejen že mně program na danou událost neupozornil a vedl trasu skrze daný úsek, na dálnici se vůbec nic nedělo. Po dopravní události ani památky. Také v simulačním režimu program na uzavřené silnice nedbal a nevyhnul se ani místům s celkovou uzavírkou. Ovšem při opakovaném testu RDS/TMC pracovalo naprosto excelentně. Program se vyhnul jak zakázaným úsekům, tak zúženým místům a našel jinou, alternativní cestu. Z testování mi poté zůstalo v hlavě několik nezodpovězených otázek o tom, jak to vlastně má být správně. Je na vině Dynavix nebo ne zcela ideálně zasílaná data dopravních událostí na straně rozhlasu? Do ciziny, kde má RDS/TMC delší tradici, jsem se při testu nedostal a nemohl zkontrolovat práci modulu v již zaběhlém prostředí. Až z návodu jsem se později dočetl, že Dynavix jednotlivé zprávy nejdříve vyhodnocuje a k přepočtu trasy dochází pouze v případě, kdy by událost ovlivnila dobu strávenou na cestě. Pokud má program dostatek času na vyhodnocení události a šanci na odbočení, věřím, že pracuje dobře a vyhne se nepříjemnému popojíždění v kolonách před problémovým místem.




Některé situace nejsou vyhodnoceny pro výpočet alternativní trasy


Jak už víme z úvodu článku, RDS/TMC jsem testoval na PDA Acer n30 a pro běh programu měl pouhých 20 MB. Celý test proběhl v relativní pohodě a nikdy jsem se nemusel uchýlit k resetování. Faktem ale je, že některé odezvy byly delší, než je v dnešním světě navigací obvyklé a někdy jsem si už nebyl jistý, zda PDA dané úkoly rozdýchá a zvládne. Problém činil za jízdy hlavně přechod z vygenerovaného seznamu dopravních událostí zpět do navigačního režimu. Proto všem zájemcům o nový Dynavix doporučuji pořízení mladšího a výkonnějšího stroje.


Test číslo dvě





Dynavix Mobile 2005 a VGA zobrazení na výšku


Pocket Loox n560 je oproti staršímu Acerovi borcem v jiné kategorii. Jeho výkonný procesor 624 MHz má neporovnatelné vyšší výkon a také ostatní důležité parametry jsou o hodně vyšší. Na druhé straně si Loox bude muset poradit s mnohem větším balíkem dat. Mapy zemí Visegradu zabírají zhruba 250 MB oproti 75 MB s nimiž pracoval Acer n30. A jak dopadl test?

Fujitsu Siemens Pocket Loox n560 má vestavěnou GPS. Stroj jsem získal s již nainstalovaným programem a okamžitě jsem se mohl věnovat práci. Rozlišení 640 x 480 bodů je přehlednější hlavně při vyhledávání cílů a prohlížení mapy. Navigační zobrazení se zdá být hodně podobné jak na Pocket Looxu, tak na Aceru n30 s rozlišením 320 x 240 bodů. Ale jen na první pohled. Linie i plochy na Looxu jsou vyhlazené a jednoduše sympatičtější. A oproti staršímu Aceru umí Loox také zobrazení na šířku. V té chvíli získáte pocit, že před sebou nemáte PDA, ale přenosný navigátor. Pokud jde o rychlost výpočtů, je třeba podotknout, že i Loox se s předloženými megabajty řádně zapotil. Matematika dvousetkilometrové trasy byla otázkou přibližně třiceti vteřin.





Při navigaci je zobrazení na šířku přehlednější, rozlišení VGA


Co je normální


Postupným zaplňováním trhu navigačními programy i hardwarovým zařízením se mění také uživatelský pohled. Ještě před několika měsíci jsme byli rádi, když se podařilo PDA propojit s GPS. Přenos údajů o průběhu trasy byl vrcholem blaženosti a nikdo se nezaobíral takovými „maličkostmi“ jakými bylo chybné zobrazování znaků s diakritikou. Pokud se doba výpočtu trasy dostala pod minutu, bylo vše v pořádku. Navigace současnosti má zcela jinou tvář a jsou na ní kladeny jiné nároky. To se týká i testovaného programu Dynavix Mobile 2005 (verze 1.6 a 1.6.1). Zcela běžným jevem je to, že si program po spuštění sám najde GPS, o správné češtině v popiscích nebo při hlasové navigaci ani nemluvě. Protože všechno pracovalo tak, jak uživatel očekává, při porovnávání minulé a současné verze jsem se těmito věcmi příliš nezabýval. Stejně tak jako před rokem Dynavix splňuje nejaktuálnější požadavky kladené na moderní navigační program. Dvanáct měsíců vývoje je vidět jak na lepší grafice, tak na průběžném vylepšování běhu celého programu. Z vlastní zkušenosti vím, že tým Telematixu spolupracuje na vývoji programu s externími uživateli navigací při testování betaverzí programu. Jejich připomínky jsou často podnětem k doplnění nebo přepracování některých funkcí. O snaze výrobce zaujmout co nejširší část zákazníků svědčí i fakt, že Dynavix Mobile podporuje nejen platformu kapesních počítačů. Pokud máte Dynavix rádi, můžete ho mít ve voze také jakou součást jednorázového navigátoru. To už je ale oblast, které se na ce4you nevěnujeme.





Dynavix Mobile 2005 si můžete přizpůsobit


Sečteno


Navigační program Dynavix Mobile 2005 podle mého osobního názoru dokázal udržet krok s konkurencí, která v minulém roce také nespala. Výrobci většinou využívají, stejně jako Dynavix, mapových podkladů firmy Teleatlas a v této oblasti jsou srovnatelné. V porovnání s loňským testem program znatelně zrychlil, zejména pokud jde o přepočítávání. Zlepšila se i spolupráce s GPS. Zatímco minule jsem se potýkal s problémy při jízdě pod trolejemi, tentokrát jsem polohu na stejných místech a se stejnou GPS i PDA neztratil ani jednou. Jedničku s hvězdičkou zaslouží hlasová navigace. S Dynavixem můžete jezdit aniž byste se dívali na displej. Hlasové pokyny jsou natolik jasné a udávané ve správném okamžiku, že je kontrola situace na obrazovce téměř zbytečná a využijete ji jen v mimořádných situacích. Ale vylepšení nastalo i u vizuální části, hlavně v navigačním režimu. Vykreslení trasy a grafické pokyny jsou výraznější a jasně vypovídají o manévru, který vám Dynavix předkládá.




Itinerář ● Navigace 3D ● Navigace 2D


Program sice stále neumí vyhledávat zájmové body vzhledem k trase, funkce vyhledání nejbližších míst vůči dané poloze v nabídce zůstala. Mrzí mně, že se nezměnila velikost písma ve stavových řádcích. Zjištění hodnot z místa řidiče vyžaduje několikavteřinové soustředění a to může za jízdy přinést nejednu horkou chvilku. Například znát přesnou okamžitou rychlost je v dnešní době bodového systému zásadní věc a pokud mám ve vozidle navigační program, nerad se této výhody zříkám. Originální rychloměry totiž údaje o rychlosti více či méně zkreslují. Velkou výhodou Dynavixu Mobile 2005 je možnost upravit jeho funkce tak, aby co nejvíc vyhovovaly potřebám uživatele.


Co řekne peněženka


Během loňského roku došlo k razantnímu snížení cen u všech navigačních programů. Ani Dynavix nezůstal stranou a částka na jeho pořízení by dnes neměla připadat přemrštěná snad nikomu. Při porovnání podobných navigačních programů a odpovídajícího pokrytí bohužel dojde uživatel k poznání, že konkurence ořezala své ceny ještě o poznání víc. Zde je výtah cen (včetně DPH) z internetové nabídky :
  • 4450 Kč - Dynavix Mobile 2005 s mapou zemí Visegradu (CZ, SK, H, SK) a průjezdní mapou Evropy
  • 3950 Kč - Dynavix Mobile 2005 s podrobnou mapou ČR a průjezdní mapou Evropy
  • 5350 Kč - Dynavix Mobile 2005 s podrobnou mapou Evropy

Výrobce navíc nabízí jako možnost vyzkoušet program v praxi jeho 14-denní testovací verzi za cenu 125 Kč

Při rozhodování o tom, jaký program si pořídit hraje roli cena, grafické zpracování a nabízené funkce. Ve všech hlediscích Dynavix splňuje nastavená měřítka velmi dobře, v oblasti podpory RDS/TMC mnohé konkurenty nechal za sebou. Myslím, že je možné ho s klidným svědomím zařadit mezi pětici toho nejlepšího, co současný navigační trh nabízí. Zároveň programu nezávidím drsné konkurenční prostředí, které se zejména vstupem programu iGO 2006 stalo ještě těsnějším.


Těsně před uzávěrkou


Před dokončením tohoto vcelku pozitivního článku jsem na internetu objevil nepříjemné zprávy. Ve firmě Telematix to prý vře – odešli někteří lidé, zodpovědní za vývoj programu v minulosti a se současným vedením se chtějí soudit o autorská práva. Proto nezbývá než si přát, aby se všechny spory vyřešily dřív, než to začnou pociťovat zákazníci s již zakoupeným programem nebo ti, kteří se rozhodují jaký program si na cesty pořídit. Výsledkem by také mohl být masový odliv potenciálních zákazníků do klidnějších navigačních vod.
reklama
Nejnovější články
Redmi K30 5G: Snapdragon 765G i 120Hz displej za solidní cenu Redmi K30 5G: Snapdragon 765G i 120Hz displej za solidní cenu
Od společnosti Xiaomi a její podznačky Redmi jsme se dočkali nového smartphonu střední třídy Redmi K30 5G. Ten má 120Hz displej, podporuje 5G připojení a má i 6 fotoaparátů včetně dvou hloubkových senzorů.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Harbour Air vzlétli s prvním komerčním elektrickým letadlem Harbour Air vzlétli s prvním komerčním elektrickým letadlem
Také letectví chce přecházet na elektrický pohon, pro které ale v nynější podobě není vůbec vhodný zejména kvůli těžkým akumulátorům. Společnost Habrour Air nicméně spouští první komerční lety s elektrickými letadly.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Tesla zavádí prémiovou konektivitu za $9,99 měsíčně Tesla zavádí prémiovou konektivitu za $9,99 měsíčně
Ať se nám to líbí nebo ne, automobily pomalu přechází na model "auto jako služba". Vedle operativního leasingu to začíná být i pravidelné placení za některé funkce vozu. Tesla takto zavádí prémiovou konektivitu.
11.12.2019, aktualita, Milan Šurkala
Tesla Model 3 s autopilotem vrazila do policejního auta Tesla Model 3 s autopilotem vrazila do policejního auta
Autopilot ve vozech Tesla má možná další průšvih během posledních pár dnů. Pokud je výpověď řidiče pravdivá, pak autopilot nepoznal odstavené policejní auto a vrazil to přímo do něj. Přední část Tesly je napadrť.
10.12.2019, aktualita, Milan Šurkala
Elon Musk se proháněl s Cybertruckem u LA, srazil při tom sloupek Elon Musk se proháněl s Cybertruckem u LA, srazil při tom sloupek
Kontroverzní Tesla Cybertruck Elona Muska se opět objevila v reálném provozu. Tentokrát vůz řídil sám Musk na večeři v Malibu. Vyvolal velký zájem veřejnosti, nicméně ještě více zaujal tím, že se mu při výjezdu z parkoviště povedlo převrhnout patník.
10.12.2019, aktualita, Milan Šurkala