Prodeje elektromobilů v EU stouply o 28 %, Tesla ale spadla téměř o 50 %
5.4.2025, Milan Šurkala, aktualita

Prodeje elektromobilů jsou hodně závislé na různých dotacích a pobídkách, nicméně i přes konec některých je pro ně počátek roku 2025 pozitivní. Meziročně se jim povedlo vzrůst o docela výrazných 28 %.
Elektromobily už přestávají být exotickým pohonem u automobilů. I když v rámci vozových parků většiny zemí mají stále mizivý podíl, na trhu s novými vozy se jejich podíl neustále zvyšuje. V rámci Evropské unie byl počátek roku 2025 v prodeji osobních aut obecně mírně negativní s meziročním poklesem o 2,6 % v lednu a o 3,4 % v únoru. Pokud jde ale o výše zmíněné kontroverzní elektromobily, tak tam se jim v EU letos docela dařilo. Jednak mají v rámci EU už 15,2% podíl na trhu s novými vozy (255.489 aut), jednak meziročně vzrostly o nemalých 28,4 %. Dost se o to zasadilo Německo, které samo rostlo o 41 % (o 20,5 tisíc vozů). Tam je to ale do značné míry způsobeno i tím, že počátek roku 2024 byl hodně slabý v důsledku výpadku dotací, takže toto je třeba brát s rezervou.
V ČR stouply prodeje za první dva měsíce roku z 911 na 1718 vozů, tedy o 88,6 %, což je v EU procentuálně nejvíce. Hodně rostlo i Dánsko (+81,5 %), Itálie (+70,9 %), Španělsko (+54,9 %), Kypr (+50,6 %) nebo Slovinsko (+45,8 %). Naopak výrazné pády máme na Maltě (-64,1 %), Estonsku (-36,9 %) nebo Rumunsku (-31,1 %).

Vedle EV rostly také klasické hybridy o 18,7 % na 594 tisíc vozů. Ostatní kategorie klesaly. V případě plug-in hybridů to bylo o 5 % na necelých 125 tisíc aut. Špatně jsou na tom benzínová nehybridní auta, která odepsala 20,5 % na necelých 490 tisíc aut a velmi nízké prodeje mají naftová auta. Ta snížila svůj podíl o značných 28 % na pouhých 163,5 tisíc aut. Tvoří tak jen třetinu toho, co benzínové vozy a ty elektrické je překonávají už o 56 %.
Pokud jde o výrobce, koncern Volkswagen Group měl 26,2% podíl, Stellantis 16,9%, Renault Group 12,0 %, Toyota se musí spokojit se 7,7 % a Hyundai Group se 7,4 %. Na dalším místě je BMW Group se 6,9 % a Mercedes-Benz se 4,9 %. Pokud jde o českou Škodu, ta má na evropském trhu 5,8% zastoupení. Žádný tradiční koncern nějak zásadně nerostl, aspoň trochu se to povedlo Renault Group s +8,3 %, větší pád zaznamenal Stellantis s -17,1 %.
Podíváme-li se na nejúspěšnější značky z pohledu procentuálního podílu, to se dařilo zejména malých výrobců. Procentuálně výrazně rostlo malé Alpine (+162,7 %), Cupra (+44,2 %), čínský SAIC Motor (+39,2 %) a Alfa Romeo (+31,3 %). Mezi největší propadáky patří Lancia (-72,7 %), Jaguar (-58,2 %), který v podstatě teď nic nevyrábí a neprodává. Smart je také hodně dole (-56,2 %), nicméně první velkou automobilkou, která opravdu spadla hodně, je Tesla (-49 %). Důvodů je povícero, mezi ty hlavní můžeme považovat asi nástup Modelu Y Juniper (lidé čekali na jeho uvedení, výroba přerušena kvůli předělávání výrobních linek), tak i Muskovy kontroverzní kroky, které některé lidi od Tesly odradily.