Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Peugeot ukončuje vývoj dieselů, soustředí se na elektro

8.10.2018, Milan Šurkala, aktualita
Naftové motory poslední dobou upadly dost v nemilost, za což může zejména aféra Dieselgate. Velmi překvapivým oznámením nás tak šokovala automobilka Peugeot, která oznámila konec vývoje naftových motorů.
Svět automobilů se v posledních třech letech opravdu hodně změnil. Vše nastartovala aféra Dieselgate, která ukázala, že naftové motory v praxi nejsou díky podvodům při měření ani zdaleka tak čisté, jak by si úřady představovaly. Velký podíl na změnách posledních let má i přehnaná snaha EU o snížení emisí, což protlačuje elektrický pohon na úkor spalovacích motorů. Některá velká města navíc zakazují vjezd zejména naftovým motorům (a to i nepříliš starým), takže není divu, že se jejich majitelé bojí. Relativně nová auta tak v některých případech už nesmí vjíždět do určitých částí města a lidé si tak nechtějí kupovat nová naftová auta, protože lze jen těžko odhadovat, kdy se bude zákaz týkat i jejich nových plechových miláčků.
 
Motor Peugeot HDi
 
Proto se nelze divit tomu, že už mnoho automobilek oznámilo, že končí s vývojem naftových motorů. Před rokem to oznámilo např. Volvo, jen před pár dny to bylo Porsche a emisní požadavky vyházely z ceníků např. i naftovou verzi Bentley Bentayga, která se do něj dostala teprve nedávno. Naftové verze vypadly např. i z nabídky Škody Fabia, nemálo je omezuje např. Kia a Fiat u menších modelů, výrazněji pak opustily ceníky automobilek např. Mitsubishi, Subaru, Suzuki a Toyota. Velkým překvapením ale je, že s jejich vývojem končí i francouzský Peugeot.
 
Přitom Francouzi jsou asi tím posledním národem, u kterého by se něco takového dalo čekat. Francie byla vždy obrovským fanouškem naftových motorů a mnoho vozů ani nešlo sehnat s benzinovým motorem. Vždyť v roce 2012 měla Francie zhruba 73% zastoupení dieselů (v prodejích), loni už to bylo jen okolo 47 %. Přesto jsou stále evropské země, které mají více, např. Irsko s 65,2 % a Portugalsko s 61,5 %. Pokud jde o průměr Evropské unie, z cca 50 % počátkem roku 2017 to nyní spadlo na 36 % a podíl dále dramaticky klesá.
 
Nedávno představený motor 1.5 BlueHDi tak bude patrně posledním. Produktový ředitel PSA Group, Laurent Blanchet, totiž řekl, že se rozhodli už diesely dále nevyvíjet a budou sledovat, co se bude dít. CEO Peugeotu dále přiznal, že překotný vývoj naftových motorů v posledních letech byla chyba, neboť nyní se trh úplně mění a snaha tak začíná přicházet nazmar. Společnost se proto nyní bude soustředit na elektrifikaci. Ostatně nedávno představila nové hybridní vozy řad 508, 508 SW a 3008.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama