Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Peugeot přichází s prvním elektrickým GTI: představuje E-208 GTI s 206 kW

16.6.2025, Milan Šurkala, aktualita
Peugeot přichází s prvním elektrickým GTI: představuje E-208 GTI s 206 kW
Peugeot míří do elektrické éry svým prvním elektromobilem se značkou GTI. Bude jím E-208 GTI, která dostane maximální výkon 206 kW. Navzdory těžké baterii tak bude mít lepší poměr výkonu a hmotnosti než superlehká 205 GTI.
Peugeot 205 GTI, to je hotová legenda. Auto s ikonickým designem a velmi citlivými úpravami vzhledu, které nevypadaly agresivně, ale zároveň dávaly vědět, že to není standardní 205, je dnes velmi oceňováno. Poprvé se představilo v roce 1984 s 1,6litrovým motorem o max. výkonu 77 kW, který vůz dokázal rozjet na rychlost 190 km/h a na stovku ho dostat za 9,5 sekundy.
 
Peugeot 205 GTI
původní Peugeot 205 GTI 1.9 z 80. let
 
Prázdný vůz bez řidiče vážil jen okolo 850 kg. V roce 1986 dostal silnější motor o objemu 1,9 litru, který tehdy dával až 94 kW, max. rychlost se zvýšila na 206 km/h a zrychlení se zkrátilo na 7,8 sekundy. Někdy se udává dokonce až 96 kW a 208 km/h (později byl naopak kvůli katalyzátoru pomalejší). A nyní ho po několika dalších GTI v podobě také dnes už oceňované 306 GTI a dalších 206, 207 a 208 GTI, nahrazuje poprvé elektrické GTI. Je jím Peugeot E-208 GTI.
 
Interiér Peugeot E-208 GTI
 
Přechod na elektřinu asi spousta těch, kteří milují starou 205 GTI, snadno nerozdýchá. Máme tu i 5dvéřovou karoserii místo 3dvéřové. Peugeot se snažil v detailech navázat na předchůdce, jsou zde např. červené detaily na sedadlech jako na vozech z 80. let.
 
Oproti standardní elektrické 208 s výkonem 115 kW má ta sportovní mnohem vyšší maximální výkon 206 kW (280 koní) a točivý moment vrcholící hodnotou 345 Nm. Ve výsledku tak dosahuje 175 koní na tunu, což je i přes těžkou baterii o 33 koní na tunu více než v případě 205 GTI 1.9. Odvodit se z toho dá i hmotnost vozu, kterou Peugeot přímo neuvádí. Vůz má 1,6 tuny, což je na takového prcka opravdu hodně. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h, nicméně zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za pouhých 5,7 sekundy.
 
Peugeot E-208 GTI
 
Přední rozchod je rozšířen o 56 mm, zadní o 27 mm, výška je proti standardu snížena o 30 mm. Máme zde 18" kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 215/40 R18. Vepředu jsou brzdy se 4pístkovými třmeny a 355mm kotouče. Akumulátor pojme 54 kWh, takže tady se proti standardu nic zásadního nepřidávalo. Dojezd je 349 km dle WLTP za předpokladu standardní normované jízdy (což asi moc standardní provoz rychlého E-208 GTI nebude). Přes 7,4kW AC nabíječku se při parkování dá nabít za 4 hodiny 40 minut. Na DC rychlonabíječce je podporováno 100 kW, což je dnes už docela málo. To pak z 20 na 80 % potrvá 30 minut. Zajímavostí je podpora V2L, k vozu tak připojíte např. elektrické nářadí. Na akumulátor je záruka 8 let nebo ujetí 160 tisíc km.
 


reklama