Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

OMV v Rakousku zavře všechny veřejně přístupné vodíkové stanice

26.4.2025, Milan Šurkala, aktualita
OMV v Rakousku zavře všechny veřejně přístupné vodíkové stanice
Vodík je mnohými považován za budoucnost dopravy, ale zatím to vše vypadá, že se posouvá spíše vzad než vpřed. Síť čerpacích stanic OMV chce letos zavřít všechny veřejné čerpací stanice na vodík v Rakousku.
S vodíkem to není jednoduché. Jde o lákavě znějící možnost pohonu vozů, kdy není tak těžký jako baterie, rychle se dá také tankovat, má ale také několik nevýhod. Jeho skladování ve vysokotlakých nádobách také není zrovna jednoduché, jeho získávání je energeticky dost neefektivní (elektřinu je jednodušší a efektivnější použít přímo v bateriovém elektromobilu s relativně nízkými ztrátami, než převádět tuto elektřinu ztrátově na vodík, ztrátově ho stlačovat a pak ho ještě jednou ztrátově převádět zpět na elektřinu).
 
Přesto tu máme oblasti, kde může být vodík asi lepším řešením (dálková autobusová doprava). Vývoj posledních let nicméně napovídá, že to budou spíše akumulátory, které zvítězí. Od vodíku se odklání většina automobilek, nadále ho vyvíjí jen malá hrstka. Nedávno jsme tu navíc měli i zprávu o problémech s vodíkovými autobusy v Polsku a Holandsku. A další (možná) hřebíček do rakve se nyní rýsuje v Rakousku. Síť čerpacích stanic OMV zde před lety zahájila výstavbu několika čerpacích stanic na vodík, nicméně do konce letošního srpna je chce všechny uzavřít.
 
Vodíková stanice OMV
 
Ta ve Vídni už zavřená je, na podobný osud čeká i ta ve Štýrském Hradci, Innsbrucku, Astenu a Wiener Neudorfu. Zůstane otevřená pouze jedna jediná stanice, ale ta nebude veřejně přístupná. Problémem je, že o vodíkové automobily je pramalý zájem. V celém Rakousku jich jezdí jen 62. 48 je od Hyundai, 13 od Toyoty a jeden od VW, přičemž z tohoto množství je drtivá většina firemních. Pouze 5 vozů vlastní běžní uživatelé. A jak budou tyto vozy provozovat, to není jasné, poněvadž OMV bylo jedinou firmou v Rakousku, která pro ně měla čerpací stanice. Společnost se místo toho chce soustředit na výstavbu sítě nabíječek elektromobilů eMotion. Vodík ale nadále zůstane terčem zájmu firmy v průmyslové oblasti. Letos chce spustit novou továrnu na vodík s 10MW elektrolyzérem.
 
Zdroj: electrive.com, noen.at, foto (ots.at)


reklama