reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Nové chladivo do klimatizace má prodloužit dojezd EV až o 50 %*

, , aktualita
Nové chladivo do klimatizace má prodloužit dojezd EV až o 50 %*
Společnost Daikin Industries představuje nové chladivo do klimatizací, které má mít lepší vlastnosti než ta běžně používaná. Má být dokonce tak dobré, že prodlouží dojezd elektromobilů až o 50 %. Kde je tedy háček?
Nové chladivo do klimatizace má prodloužit dojezd EV až o 50 %*
Na Internetu se objevila zpráva, že společnost Daikin Industries představila nový typ chladiva do klimatizací, které má výrazně zvýšit efektivitu. Jeho teplota varu činí -40 °C, což je dle společnosti zhruba o 10 °C až 15 °C jinak než u tradičních náplní. Různé typy klimatizací používají různá chladiva a ta v autech mají teplotu varu při atmosférickém tlaku obvykle -26 °C až cca -29 °C. Firma říká, že nižší teplota varu snižuje energii nutnou pro práci kompresoru.
 
Klimatizace
ilustrační foto, autor: Mattes, public domain, přes Wikimedia Commons
 
Zarážející na celé věci je fakt, že Daikin hovoří o 50% prodloužení dojezdu u elektromobilů. To by znamenalo, že klimatizace extrémně zvyšuje spotřebu, což není úplně pravda. Nicméně, jak jste si možná všimli v nadpisu, je tam "hvězdička". Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že klimatizace ovlivňuje spotřebu vozu hodně v závislosti na jeho rychlosti. To neznamená, že by při vyšší rychlosti byla spotřeba výrazně odlišná, jde ale o to, že díky vyšší rychlosti rychleji dojedete do cíle a klimatizace tak běží kratší dobu. Daikin totiž říká, že tohoto 50% prodloužení dojezdu se dočkáme v husté dopravě japonských měst. Např. v Tokiu je průměrná rychlost 16 km/h.
 
A zde je právě ten zakopaný pes. Použiji teoretická čísla pro ukázku, kde je ten fígl. Pokud chcete ujet 100 km, tak řekněme, že budete mít ve městě spotřebu třeba 15 kWh/100 km. Jenže pokud bude klimatizace brát třeba 3 kW, tak 100 km ve městě ujedete (rychlostí 16 km/h) za 6,25 hodiny. Tedy, klimatizace na těchto 100 km vezme 6,25 h × 3 kW = 18,75 kWh energie. Celková spotřeba je 15 + 18,75 = 33,75 kWh/100 km. 100kWh akumulátor by tak vydržel na 296 km a více než polovina energie by se spotřebovala na chlazení. Snižte ale spotřebu klimatizace třeba na polovinu, tedy 1,5 kW a už tu máme 6,25 h × 1,5 kW = 9,4 kWh. Celková spotřeba bude 15 + 9,4 = 24,4 kWh / 100 km a dojezd 410 km. V našem ukázkovém příkladu o 38,5 % více.
 
Co se ale stane mimo město, když pojedete opět 100 km, ale tentokrát rychlostí 100 km/h? Při spotřebě řekněme 18 kWh/100 km spotřebujete na pohon auta 18 kWh a klimatizace běží jen hodinu (protože těch 100 km ujedeme rychleji), takže spotřebuje 1 h × 3 kW = 3 kWh. Celková spotřeba bude činit 18 + 3 = 21 kWh / 100 km. Dojezd 477 km. Snižme spotřebu klimatizace na polovinu a dostaneme se na 18 + 1,5 = 19,5 kWh / 100 km. Dojezd 513 km (+7,5 %).
 
Nové chladivo by se mělo objevit na trhu v roce 2025.