www.svetmobilne.cz
>
>

Nové chladivo do klimatizace má prodloužit dojezd EV až o 50 %*

Nové chladivo do klimatizace má prodloužit dojezd EV až o 50 %*
, , aktualita
Společnost Daikin Industries představuje nové chladivo do klimatizací, které má mít lepší vlastnosti než ta běžně používaná. Má být dokonce tak dobré, že prodlouží dojezd elektromobilů až o 50 %. Kde je tedy háček?
K oblíbeným
reklama
Na Internetu se objevila zpráva, že společnost Daikin Industries představila nový typ chladiva do klimatizací, které má výrazně zvýšit efektivitu. Jeho teplota varu činí -40 °C, což je dle společnosti zhruba o 10 °C až 15 °C jinak než u tradičních náplní. Různé typy klimatizací používají různá chladiva a ta v autech mají teplotu varu při atmosférickém tlaku obvykle -26 °C až cca -29 °C. Firma říká, že nižší teplota varu snižuje energii nutnou pro práci kompresoru.
 
Klimatizace
ilustrační foto, autor: Mattes, public domain, přes Wikimedia Commons
 
Zarážející na celé věci je fakt, že Daikin hovoří o 50% prodloužení dojezdu u elektromobilů. To by znamenalo, že klimatizace extrémně zvyšuje spotřebu, což není úplně pravda. Nicméně, jak jste si možná všimli v nadpisu, je tam "hvězdička". Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že klimatizace ovlivňuje spotřebu vozu hodně v závislosti na jeho rychlosti. To neznamená, že by při vyšší rychlosti byla spotřeba výrazně odlišná, jde ale o to, že díky vyšší rychlosti rychleji dojedete do cíle a klimatizace tak běží kratší dobu. Daikin totiž říká, že tohoto 50% prodloužení dojezdu se dočkáme v husté dopravě japonských měst. Např. v Tokiu je průměrná rychlost 16 km/h.
 
A zde je právě ten zakopaný pes. Použiji teoretická čísla pro ukázku, kde je ten fígl. Pokud chcete ujet 100 km, tak řekněme, že budete mít ve městě spotřebu třeba 15 kWh/100 km. Jenže pokud bude klimatizace brát třeba 3 kW, tak 100 km ve městě ujedete (rychlostí 16 km/h) za 6,25 hodiny. Tedy, klimatizace na těchto 100 km vezme 6,25 h × 3 kW = 18,75 kWh energie. Celková spotřeba je 15 + 18,75 = 33,75 kWh/100 km. 100kWh akumulátor by tak vydržel na 296 km a více než polovina energie by se spotřebovala na chlazení. Snižte ale spotřebu klimatizace třeba na polovinu, tedy 1,5 kW a už tu máme 6,25 h × 1,5 kW = 9,4 kWh. Celková spotřeba bude 15 + 9,4 = 24,4 kWh / 100 km a dojezd 410 km. V našem ukázkovém příkladu o 38,5 % více.
 
Co se ale stane mimo město, když pojedete opět 100 km, ale tentokrát rychlostí 100 km/h? Při spotřebě řekněme 18 kWh/100 km spotřebujete na pohon auta 18 kWh a klimatizace běží jen hodinu (protože těch 100 km ujedeme rychleji), takže spotřebuje 1 h × 3 kW = 3 kWh. Celková spotřeba bude činit 18 + 3 = 21 kWh / 100 km. Dojezd 477 km. Snižme spotřebu klimatizace na polovinu a dostaneme se na 18 + 1,5 = 19,5 kWh / 100 km. Dojezd 513 km (+7,5 %).
 
Nové chladivo by se mělo objevit na trhu v roce 2025.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Čína prezentovala nový maglev, který má jet přes 600 km/h Čína prezentovala nový maglev, který má jet přes 600 km/h
Je dobře známo, že Čína a její společnost CRRC Corporation chystá nové rychlovlaky typu maglev. Nyní představila výsledek svého vývoje, který bude v budoucnu brázdit Čínu rychlostí přes 600 km/h.
23.7.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Mercedes-Benz Vision EQXX: 1000km dojezd a spotřeba pod 10 kWh/100 km Mercedes-Benz Vision EQXX: 1000km dojezd a spotřeba pod 10 kWh/100 km
Mercedes-Benz se chce rychle stát automobilkou vyrábějící jen elektromobily. Vizi takové budoucnosti nyní ukazuje jeho koncept Vision EQXX, který by měl přinést excelentní efektivitu a nízkou spotřebu.
23.7.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Tesla otevře své Superchargery i dalším značkám elektromobilů Tesla otevře své Superchargery i dalším značkám elektromobilů
Tesla vybudovala obrovskou síť nabíječek Supercharger, ty ale byly dostupné výhradně elektromobilům Tesla. To by se ještě letos mělo změnit. Musk hodlá nabíječky otevřít i pro jiné značky elektromobilů.
22.7.2021, aktualita, Milan Šurkala
Tesla Semi se blíží do výroby, přípravy finalizují Tesla Semi se blíží do výroby, přípravy finalizují
Vypadá to, že velmi dlouho očekávaný elektrický truck Tesla Semi se přeci jen začne už brzy vyrábět. Přípravy na výrobu jsou v závěrečné fázi a vozu bychom se tak mohli dočkat už v následujících měsících.
21.7.2021, aktualita, Milan Šurkala
MediaTek uvádí mainstreamové procesory Helio G96 a G88 MediaTek uvádí mainstreamové procesory Helio G96 a G88
MediaTek přichází s aktualizovanými procesory pro mainstreamové a levnější telefony. Představuje 8jádrové procesory Helio G96 a Helio G88. V obou případech počítejte nanejvýše se 4G LTE připojením.
19.7.2021, aktualita, Milan Šurkala1 komentář