www.svetmobilne.cz
>
>

Nové chladivo do klimatizace má prodloužit dojezd EV až o 50 %*

Nové chladivo do klimatizace má prodloužit dojezd EV až o 50 %*
, , aktualita
Společnost Daikin Industries představuje nové chladivo do klimatizací, které má mít lepší vlastnosti než ta běžně používaná. Má být dokonce tak dobré, že prodlouží dojezd elektromobilů až o 50 %. Kde je tedy háček?
K oblíbeným
reklama
Na Internetu se objevila zpráva, že společnost Daikin Industries představila nový typ chladiva do klimatizací, které má výrazně zvýšit efektivitu. Jeho teplota varu činí -40 °C, což je dle společnosti zhruba o 10 °C až 15 °C jinak než u tradičních náplní. Různé typy klimatizací používají různá chladiva a ta v autech mají teplotu varu při atmosférickém tlaku obvykle -26 °C až cca -29 °C. Firma říká, že nižší teplota varu snižuje energii nutnou pro práci kompresoru.
 
Klimatizace
ilustrační foto, autor: Mattes, public domain, přes Wikimedia Commons
 
Zarážející na celé věci je fakt, že Daikin hovoří o 50% prodloužení dojezdu u elektromobilů. To by znamenalo, že klimatizace extrémně zvyšuje spotřebu, což není úplně pravda. Nicméně, jak jste si možná všimli v nadpisu, je tam "hvězdička". Nesmíme totiž zapomínat na fakt, že klimatizace ovlivňuje spotřebu vozu hodně v závislosti na jeho rychlosti. To neznamená, že by při vyšší rychlosti byla spotřeba výrazně odlišná, jde ale o to, že díky vyšší rychlosti rychleji dojedete do cíle a klimatizace tak běží kratší dobu. Daikin totiž říká, že tohoto 50% prodloužení dojezdu se dočkáme v husté dopravě japonských měst. Např. v Tokiu je průměrná rychlost 16 km/h.
 
A zde je právě ten zakopaný pes. Použiji teoretická čísla pro ukázku, kde je ten fígl. Pokud chcete ujet 100 km, tak řekněme, že budete mít ve městě spotřebu třeba 15 kWh/100 km. Jenže pokud bude klimatizace brát třeba 3 kW, tak 100 km ve městě ujedete (rychlostí 16 km/h) za 6,25 hodiny. Tedy, klimatizace na těchto 100 km vezme 6,25 h × 3 kW = 18,75 kWh energie. Celková spotřeba je 15 + 18,75 = 33,75 kWh/100 km. 100kWh akumulátor by tak vydržel na 296 km a více než polovina energie by se spotřebovala na chlazení. Snižte ale spotřebu klimatizace třeba na polovinu, tedy 1,5 kW a už tu máme 6,25 h × 1,5 kW = 9,4 kWh. Celková spotřeba bude 15 + 9,4 = 24,4 kWh / 100 km a dojezd 410 km. V našem ukázkovém příkladu o 38,5 % více.
 
Co se ale stane mimo město, když pojedete opět 100 km, ale tentokrát rychlostí 100 km/h? Při spotřebě řekněme 18 kWh/100 km spotřebujete na pohon auta 18 kWh a klimatizace běží jen hodinu (protože těch 100 km ujedeme rychleji), takže spotřebuje 1 h × 3 kW = 3 kWh. Celková spotřeba bude činit 18 + 3 = 21 kWh / 100 km. Dojezd 477 km. Snižme spotřebu klimatizace na polovinu a dostaneme se na 18 + 1,5 = 19,5 kWh / 100 km. Dojezd 513 km (+7,5 %).
 
Nové chladivo by se mělo objevit na trhu v roce 2025.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Mercedes-Benz ukázal solární Project Maybach zesnulého Virgila Abloha Mercedes-Benz ukázal solární Project Maybach zesnulého Virgila Abloha
Designér Virgil Abroh vytvořil zajímavé 6metrové elektrické offroad kupé Project Maybach. To bylo nedávno ukázáno světu. Má pohon na elektřinu, solární panely i solidní schopnosti pro jízdu v terénu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Elon Musk vyzývá zaměstnance, ať řeší náklady a ne dodávky ke konci čtvrtletí Elon Musk vyzývá zaměstnance, ať řeší náklady a ne dodávky ke konci čtvrtletí
Automobilka Tesla chce změnit svou strategii. Honění prodejních čísel ke konci čtvrtletí k ničemu nevede a jen zbytečně zvyšuje náklady. Elon Musk tak kdysi používané řešení začíná nyní zatracovat.
30.11.2021, aktualita, Milan Šurkala
NIO otevře nové stanice pro výměnu akumulátorů na čerpačkách Shellu NIO otevře nové stanice pro výměnu akumulátorů na čerpačkách Shellu
Společnosti NIO a Shell uzavřely strategické partnerství. Díky němu budou k dispozici výměnné stanice NIO Power Swap i na vybraných čerpacích stanicích společnosti Shell. Půjde i o nabíječky akumulátorů.
29.11.2021, aktualita, Milan Šurkala
Ionity postaví další rychlonabíječky za 700 mil. EUR Ionity postaví další rychlonabíječky za 700 mil. EUR
Síť rychlonabíječek elektromobilů Ionity bude v budoucnu výrazně rozšířena. Společnost chce v Evropě investovat 700 milionů EUR do výstavby dalších a počet nabíjecích stojanů do roku 2025 dostat na čtyřnásobek dnešního stavu.
29.11.2021, aktualita, Milan Šurkala
Na univerzitě v Curychu vyrábí solární paliva z CO2 a vody ve vzduchu Na univerzitě v Curychu vyrábí solární paliva z CO2 a vody ve vzduchu
Vědci hledají různé způsoby, jak udělat budoucí dopravu ekologičtější. Velkým otazníkem je letecká doprava, kde to vypadá na výrobu umělého paliva. Na univerzitě ETH v Curychu vyvinuli systém, který ho vytvoří ze vzduchu.
26.11.2021, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů