reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Aplikace
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky
Příslušenství
Tablety
Wearables
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  Digimanie
TV Freak  |  Svět audia

Němci srovnali LFP baterku v Tesle a NMC ve VW: vyhrála Tesla

, , aktualita
Němci srovnali LFP baterku v Tesle a NMC ve VW: vyhrála Tesla
Technická univerzita v Mnichově otestovala lithiové akumulátory elektromobilů Tesla Model 3 a Volkswagen ID.3. Výsledkem je vítězství Tesly ve většině studovaných parametrech ohledně pohonného systému.
Němci srovnali LFP baterku v Tesle a NMC ve VW: vyhrála Tesla
V Německu se rozhodli provést standardizovaný test dvou různých elektromobilů s důrazem na jejich akumulátor. Stojí za ním Technická univerzita v Mnichově a do srovnání se dostal Volkswagen ID.3 s akumulátorem s využitelnými 55 kWh (celkově 58 kWh) a Tesla Model 3 se stejnými 55 kWh. V případě Volkswagenu byly použity typické lithiové články NMC, naopak Tesla využila levnější LFP. Test zahrnoval simulovanou jízdu 8 km po městě průměrnou rychlostí 25 km/h, mimoměstský 20km cyklus s rychlostí 50,6 km/h a 35km výlet na dálnici s průměrnou rychlostí 93,7 km/h.
 
Tesla Model 3
ilustrační obrázek, autor: jerjozwik, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
 
Přestože Tesla má se svými 239 kW téměř dvakrát tak vyšší maximální výkon než Volkswagen se 125 kW, dosáhla nižší spotřeby. Důvodů je hned několik. Má menší odpor vzduchu i vyšší efektivitu elektromotoru, která pod zátěží dosahuje 97 %, zatímco u Volkswagenu to bylo 93 %. Univerzitní tým tak ocenil vyšší technologickou vyspělost Tesly. Tesla začíná chladit akumulátor až při dosažení 42 °C, zatímco VW začíná chladit už při 33 °C, což spotřebovává energii. ID.3 si nicméně také odnesl pár dílčích vítězství, např. zvítězil v menším valivém odporu a trochu nižší spotřebě v mimoměstském cyklu.
 
Volkswagen ID.3
ilustrační obárzek, autor: Fiver, der Hellseher, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
 
Tesla umožnila vyšší teploty při nabíjení, které mohly dosahovat 50 °C, zatímto VW se snažil udržet ji pod 45 °C. To se projevilo i v rychlosti nabíjení baterie, kdy se Model 3 nabil z 10 na 80 % za 26 minut. Německému konkurentovi to zabralo 35 minut. Pokud jde o životnost, vyšší teploty by Tesle asi neměly vadit, protože LFP akumulátory jsou známy obrovskou životností (mnoho tisíc cyklů).