Nejprodávanějším autem v Evropě už není Tesla Model Y, padají prodeje nafty, PHEV i EV
17.2.2025, Milan Šurkala, aktualita

Loni byla nejprodávanějším vozem v Evropě Tesla Model Y. Letos se propadá až na čtvrté místo. Elektromobily ale celkově mírně spadly podílem na trhu stejně jako plug-in hybridy. Nejvíce ale šly dolů diesely.
Dle statistik JATO už není Tesla Model Y nejprodávanějším autem na evropském trhu jako v roce 2023. Tehdy bylo prodáno téměř 255 tisíc vozů, zatímco druhá Dacia Sandero měla necelých 236 tisíc. Letos to tato Dacia vyhrála s 268.101 kusy. Na druhém místě byl Renault Clio s 216.317 auty a třetí je v těsném závěsu Volkswagen Golf s 215.715 vozy. Tesla Model Y je tentokrát čtvrtá s 209.214 auty, což je 17% propad. Důvodů pro to může být více.
.webp)
Může jít o dotační politiku, ta v některých zemích dotace rušila nebo snížila, ale jinde tomu bylo naopak. Někteří v tom mohou spatřovat další kontroverzní kroky Elona Muska v poslední době, kdy se někteří majitelé začali stydět za to, že jezdí v Tesle, což mohlo také ublížit prodejům. Pravděpodobně největší vliv ale měla generační obměna Modelu Y, kdy spousta lidí čekala na nový model Juniper. Že předchozí dva důvody asi nebyly stěžejní a mohlo jít především o čekání na Juniper, by mohl podporovat fakt, že zatímco prodeje Modelu Y šly dolů, Model 3 šel prodeji nahoru o 12 %. Tesla šla celkově dolů o 10 %. Jak to bude, to uvidíme až v následujících měsících.

Další zajímavou statistikou jsou prodeje dle druhů pohonu. Zatímco mezi lety 2020 až 2023 šly elektromobily v průměru o 36 % ročně nahoru, tentokrát jejich procentní podíl klesl z 15,7 % na 15,4 %, tedy o 0,3 procentního bodu. Mírně klesly také plug-in hybridy (ze 7,7 % na 7,3 %), nejvíce pak lidé opouštěli diesely (ze 16,0 % na 14,3 %). Elektromobily tak podílem na trhu překonávají naftu. Hodně se ale dařilo klasickým nenabíjecím hybridům (z 9,9 % na 11,8 %) a mírně si polepšila i benzínová auta (ze 47,9 % na 48,4 %). Zde by se slušelo ještě připomenout, že mild-hybridy JATO nepočítá k hybridům, ale k benzínu nebo naftě.

Pokud jde o elektromobily v Evropě, naprosto jasně vede Skandinávie, tedy paradoxně země, které pro elektromobily kvůli nižším teplotám nemají zrovna vhodné podmínky. Politické protlačování pobídkami, dotacemi nebo naopak daněmi na ostatní vozy ale způsobily, že v Norsku je 88 % nových vozů elektrických. Dánsko je na 51 %, velmi vysoko je i Švédsko s 35 %, Finsko s 30 % nebo Island s 26 %. Pokud jde o ČR, ta je na 4,7 %, sousední Slovensko dokonce jen na 2,5 %. Německo se dostává na 14 %. Je době vidět, že většina jihu Evropy je s výjimkou Portugalska obvykle hluboko pod 10 %, a to i třeba ve Španělsku a Itálii.

Dále je jasně vidět, že SUV jsou nejpopulárnějším typem vozů. Těch bylo prodáno v různých třídách 6,92 milionu vozů, zatímco klasických aut bylo jen 5,36 miliony. I když k nim připočítáme MPV, sportovní auta, vany a další, vezmou si SUV nadpoloviční většinu trhu.
Nejprodávanější značkou je Volkswagen s 1,35 mil. aut (+1 %), druhá je Toyota s 916 tisíci (+12 %) a třetí pak BMW se 770 tisíci vozů (+6 %). Škodovka získala pěkné 4. místo se 757 tisíci vozy (+12 %) a Top 5 uzavírá Mercedes s necelými 710 tisíci auty (+1 %). Největšími skokany jsou některé čínské automobilky, např. BYD na 31. místě prodal 50 tisíc aut, což je meziroční nárůst o 216 %. XPeng na 42. pozici prodal 8,2 tisíce aut, což je 304% nárůst, jenže v takto malých číslech se podobné nárůsty dělají docela snadno. Otázkou je, jak to bude příště. Více statistik a tabulek najdete na stránkách jato.com.
Zdroj: jato.com