Mercedes-Benz CLA s 800V křemíkovou baterií nabídne dojezd až 792 km, bude i hybrid
15.3.2025, Milan Šurkala, aktualita

Mercedes-Benz oficiálně představil nový elektrický sedan CLA. Ten bude existovat i v hybridní verzi s 1,5litrovým motorem. Dojezd elektrických verzí s 85kWh akumulátorem může být dle výrobce až 792 km.
Před více než čtvrt rokem demonstrovala automobilka Mercedes-Benz dlouhý dojezd i rychlé nabíjení připravovaného vozu třídy CLA. Nyní se tento vůz stává realitou a je oficiálně představen. Má být čistý nejen při provozu, ale i jeho výroba má být výrazně ekologičtější než doposud. Uhlíková stopa je podle Mercedesu o 40 % nižší než u jeho neelektrifikovaného předchůdce (u baterie došlo ke 30% snížení). Do prodeje půjde ve dvou elektrických variantách, objeví se ale i hybridní varianta.

Úspornější verzí má být CLA 250+ s kombinovanou spotřebou 14,1 až 12,2 kWh na 100 km. V závislosti na jízdním režimu (což nemusí znamenat kombinaci!) pak může dosahovat dojezdu až 694-792 km dle WLTP. Máme zde baterii Li-Ion NMC využívající 800V architekturu, která umožňuje velmi rychlé 320kW nabíjení, což znamená, že 325 km dojezdu může být nabito za 10 minut, AC nabíjení je možné s 11 kW. Využitelných je zde 85 kWh a objemová energetická hustota článků je 680 Wh/l. Hmotností hustotu Mercedes neuvádí, má být ale proti předchozím akumulátorům o 20 % vyšší. Dosaženo je toho díky příměsi křemíku, naopak objem kobaltu byl dále snížen. Tato varianta bude mít maximální výkon 200 kW, maximální rychlost 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy.

Sportovnější variantou bude CLA 350 4Matic s pohonem všech 4 kol a vyšším max. výkonem 260 kW. Kombinovaná spotřeba trochu naroste na 14,7 až 12,5 kWh/100km. Dojezd je v tomto případě až 672-771 km. Maximální rychlost zůstává na 210 km/h, zrychlení se uspíšilo na 4,9 sekundy. Mercedes-Benz CLA je prvním vozem značky s tepelným čerpadlem vzduch-vzduch. Výhodou má být práce s více zdroji (teplem od baterie, motoru i okolního vzduchu). Proti běžnému topení má vyžadovat jen třetinu energie.

Do nabídky se dostane i hybrid se 48V architekturou. O tomto modelu zatím není moc známo, nicméně elektricky by měl fungovat v případech, že je potřeba méně než 20 kW, tedy umožní jízdu do rychlosti cca 100 km/h. Vůz může i rekuperovat s výkonem až 25 kW, a to na všech osmi stupních převodovky 8F-eDCT (elektromotor je integrovaný do převodovky). Spalovací motor má mít objem 1,5 litru, akumulátor pojme 1,3 kWh.

Infotainment je zajištěn 4. generaci systému MBUX, nyní nazvanou MB.OS (Mercedes-Benz Operating System) s připojením na Mercedes‑Benz Intelligent Cloud. Integruje AI od Microsoftu a Googlu. Nechybí MBUX Virtual Assistant postavený na ChatGPT s modelem GPT-4o a vyhledáváním přes Microsoft Bing. Jízdní asistenti jsou nadále maximálně na úrovni SAE Level 2. Vevnitř je 10,25" digitální přístrojový štít a 14" centrální displej, přičemž na přání může být takový i před spolujezdcem.
Zdroj: autocar.co.uk, mercedes-benz.com