Na novou Mazdu 3 se netrpělivě čeká, má totiž přinést nejen poutavý design Kodo, ale především velmi zajímavou techniku. Mazda totiž chce představit motor SkyActiv-X, což je benzinový motor, který dokáže pracovat nejen v tradičním zážehovém, ale také vznětovém principu (jako naftové motory). Benzin se tedy vznítí sám o sobě, což při správném provedení umožní dosáhnout účinnost typickou pro naftové motory a s tím i velmi nízkou spotřebu paliva. Mělo by jít o dvoulitrový motor, který ale už nebude atmosférický, ale přeplňovaný. O to se ale nepostará turbodmychadlo, nýbrž kompresor (mechanické přeplňování). To má obvykle nevýhodu ve vyšší spotřebě, na druhou stranu ale nemá turbodíru (prodlevu při sešlápnutí plynu).
klikněte pro zvětšení
Někdejší relativní jednoduchost SkyActiv-G motorů však bude brát za své ještě více i díky tomu, že Mazda bude motor párovat s elektromotorem a půjde tak o mild-hybrid. Elektromotor by tak měl spalovacímu motoru dále vypomáhat a ještě více snižovat jeho spotřebu. V praxi tak ale nebudeme vědět, o kolik je vůbec samotná technologie SkyActiv-X úspornější než nynější SkyActiv-G. Elektromotor byl podle všeho zvolen proto, že vznětový princip u benzinového motoru není vždy ideální, a přestože se motor dokáže přepínat mezi oběma principy, elektromotor by měl pomáhat v situacích, které nejsou pro spalovací motor ideální (u prototypů si mnozí redaktoři všimli výraznějšího klepání v některých podmínkách).
Dle Mazdy by auto mělo mít výkon jako 2,5litrová verze (tedy přes 140 kW), ale spotřebu 1,5litrového naftového motoru. Pro zajímavost, majitelé Mazdy 3 s 1,5litrovým dieselovým motorem jezdí v praxi v průměru za 5,4 l/100 km (dle serveru Spritmonitor.de). U 121kW dvoulitru je to 7,15 l/100 km, takže snížení na úroveň nafty by bylo vskutku významné, nemluvě o tom, že by měl mít vyšší výkon než dnešní dvoulitr.
Zdroj: jalopnik.com