Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Mazda 3 se SkyActiv-X jako hybrid už za tři týdny

9.11.2018, Milan Šurkala, aktualita
Nová Mazda 3 se už hodně rychle blíží. Za pouhé tři týdny bychom se měli dozvědět, jak bude vypadat. Také se představí nový motor SkyActiv-X s kompresorem a vznětovým principem, přestože spaluje benzín.
Na novou Mazdu 3 se netrpělivě čeká, má totiž přinést nejen poutavý design Kodo, ale především velmi zajímavou techniku. Mazda totiž chce představit motor SkyActiv-X, což je benzinový motor, který dokáže pracovat nejen v tradičním zážehovém, ale také vznětovém principu (jako naftové motory). Benzin se tedy vznítí sám o sobě, což při správném provedení umožní dosáhnout účinnost typickou pro naftové motory a s tím i velmi nízkou spotřebu paliva. Mělo by jít o dvoulitrový motor, který ale už nebude atmosférický, ale přeplňovaný. O to se ale nepostará turbodmychadlo, nýbrž kompresor (mechanické přeplňování). To má obvykle nevýhodu ve vyšší spotřebě, na druhou stranu ale nemá turbodíru (prodlevu při sešlápnutí plynu).
 
Teaser na Mazdu 3
 
klikněte pro zvětšení
 
Někdejší relativní jednoduchost SkyActiv-G motorů však bude brát za své ještě více i díky tomu, že Mazda bude motor párovat s elektromotorem a půjde tak o mild-hybrid. Elektromotor by tak měl spalovacímu motoru dále vypomáhat a ještě více snižovat jeho spotřebu. V praxi tak ale nebudeme vědět, o kolik je vůbec samotná technologie SkyActiv-X úspornější než nynější SkyActiv-G. Elektromotor byl podle všeho zvolen proto, že vznětový princip u benzinového motoru není vždy ideální, a přestože se motor dokáže přepínat mezi oběma principy, elektromotor by měl pomáhat v situacích, které nejsou pro spalovací motor ideální (u prototypů si mnozí redaktoři všimli výraznějšího klepání v některých podmínkách).
 
Dle Mazdy by auto mělo mít výkon jako 2,5litrová verze (tedy přes 140 kW), ale spotřebu 1,5litrového naftového motoru. Pro zajímavost, majitelé Mazdy 3 s 1,5litrovým dieselovým motorem jezdí v praxi v průměru za 5,4 l/100 km (dle serveru Spritmonitor.de). U 121kW dvoulitru je to 7,15 l/100 km, takže snížení na úroveň nafty by bylo vskutku významné, nemluvě o tom, že by měl mít vyšší výkon než dnešní dvoulitr.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama