Emisní limity a hrozba pokut pro výrobce aut se v EU trochu uvolní
8.6.2025, Milan Šurkala, aktualita

V Evropské unii musí automobilky dosahovat přísných limitů CO2, tedy nízkých papírových spotřeb svých vozů. Cest k tomu je povícero. Pokud se jim to nepovede, hrozí jim vysoké pokuty, nicméně pravidla se trochu zmírnila. Ale opravdu jen trochu.
Takřka po celém světě se objevují různé legislativy, které tlačí na emisně čistější auta. Vedle různých oxidů dusíku, síry, pevných částic je to také CO2 (a někdy především ten), který je přímo spojen se spotřebou auta. V EU tak mají výrobci stanovený limit, pod který se musí vejít, jinak za každé auto prodané na půdě EU zaplatí pokutu. Ta je stanovena na 95 EUR za každé auto a g CO2/km navíc. Pokud tak svůj limit v průměru překročí třeba o 4 g/km a prodá na půdě EU půl milionu aut, měl by tak zaplatit 4×500.000×95 = 190 mil. EUR. Pro roky 2025 až 2029 je tento limit stanoven na 93,6 g CO2/km, což odpovídá spotřebě 4,03 l/100 km u benzínu a 3,53 l/100 km u nafty. Tato hodnota se ale může posouvat pro každého výrobce individuálně podle průměrné hmotnosti prodaného vozu.
Pokud jde o výše zmíněná pravidla, částky a limity, tady se nic zásadního nezmění, pravidla ale byla přece jen trochu zmírněna. Evropská rada odsouhlasila návrh Evropské komise, kdy by se tento flotilový průměr výrobců měl vypočítat klouzavým průměrem za 3 roky. Pro roky 2025, 2026 a 2027 se tak vypočítá průměr předchozích 3 let, takže pokud se výrobci nepovede limity splnit v jednom nebo dokonce i dvou letech, stále má šanci to dohnat v třetím roce, který může vyrovnat nadbytečné emise z let předchozích. Může se tak vyhnout pokutě i při nesplnění podmínek v některých letech.
Zde připomeňme, že od roku 2030 budou limity naprosto šibeniční, tam půjde už o 49,5 g CO2/km, což už nesplní žádné auto, které není do zásuvky (tzn. to splní jen elektromobil, plug-in hybrid, vodíkové vozy). Výrobci tak budou muset prodat hodně zástrčkových vozů (a především elektromobilů), aby mohli v nabídce udržet i nenabíjecí vozy. Od roku 2035 je totiž stále v plánu přejít na čistou nulu, tedy už jen elektromobily.
Zdroj: electrive.com, consilium.europa.eu, ilustrační foto (ChatGPT)