Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Elektrobusy míří z měst na meziměsto, Mercedes-Benz uvádí eIntouro se 414 kWh LFP

19.11.2024, Milan Šurkala, aktualita
Elektrobusy míří z měst na meziměsto, Mercedes-Benz uvádí eIntouro se 414 kWh LFP
Elektrický pohon se považuje za ideální do města, ale ne na dlouhé tratě. U autobusů byl dosud obvyklý právě u těch městských, nicméně Mercedes-Benz si už věří i na meziměstské tratě s novým eIntourem.
Je dobře známo, že výhoda elektrického pohonu se projevuje zejména ve městských tratích a naopak jeho největší nevýhodou je dálniční provoz. Je to docela logické, neboť zatímco spalovací motor ve městech pracuje extrémně neefektivně a má zde vysokou spotřebu, v případě elektromobilu spotřeba výrazněji závisí na odebíraném výkonu, který je ve městě v průměru docela nízký, neboť se tu jezdí pomalu, efektivita elektromotoru se ani ve městě příliš nesnižuje, navíc se zde dost projeví i rekuperace. Naopak na dálnicích má elektromotor problém, vysoká rychlost znamená vysoký odebíraný výkon a vysokou spotřebu, nízké možnosti rekuperace, zatímco spalovací motor zde běží blízko svého pásma nejvyšší účinnosti. Není divu, že se elektrický pohon rozšiřuje především ve městech, což vidíme i na veřejné dopravě. Elektrobusů jezdí ve městech už i v ČR spousta, na dálkových tratích je to ale jev nevídaný. Mercedes-Benz tomu chce ale udělat přítrž.
 
Představuje totiž meziměstský elektrobus eIntouro. Tento autobus má jeden nebo dva 207kWh akumulátory LFP (tedy celkově 207 nebo 414 kWh), které už známe z elektrického tahače eActros 600. Tam jsou ale tři tyto akumulátory s celkovými 621 kWh. LFP baterie byly použity kvůli své vysoké životnosti (15 let) a výhodou je také to, že díky tomu může být využita téměř plná kapacita. V autobuse jsou nastaveny tak, aby se do nich dalo uložit 95 % energie, kterou mají, zatímco u NMC se to zpravidla nastavuje na pouhých 75 % (a 25 % je buffer). Ve výsledku tak baterie se stejným množstvím využitelné energie váží v případě LFP i NMC zhruba stejně. Jeden akumulátor je za předními koly, v případě verze se dvěma akumulátory je ten druhý vzadu na místě, kde je normálně dieselový motor. Tato verze má pak udávaný dojezd 500 km.
 
Baterii lze nabíjet přes CCS Type 2 výkonem až 300 kW (tedy za cca 1,5 hodiny od vybití, nicméně nikde není řečeno, že se musí nabíjet až tehdy, kdy je prázdná, ani to, že se musí nabíjet do plna). Elektromotor má vysoký maximální výkon 320 kW. Vyrábět se bude ve dvou variantách o délce 12,18 metru a 13,09 metru s 50 až 63 sedadly. Delší varianta může být dokonce vybavena toaletou. Máme tu technologie jako Active Brake Assist 6 (ABA 6), Sideguard Assist 2 (monitorování prostoru vedle autobusu, funguje i jako asistent pro změnu jízdního pruhu). Autobus také podporuje over-the-air aktualizace.
 


reklama