Elektrické Porsche Macan sice zabodovalo, automobilka však raději zvažuje spalovací verzi
29.1.2025, Milan Šurkala, aktualita

Na začátku loňského roku byl představen nový vůz Porsche Macan, a to výhradně v elektrické verzi. U zákazníků svým způsobem sice zabodoval, je to ale právě všeobecně nízký zájem o elektromobily, proč automobilka zvažuje i spalovací verzi.
Ještě nedávno se všechny automobilky předháněly v tom, jak rychle přejdou na čistě elektrické portfolio. Dost se ale přepočítaly, protože zájem o elektrická auta není až tak obrovský, jak si myslely. Není sice ani malý, ale na 100% elektrické portfolio v řádu jednotek let to prostě není. Uvědomuje si to i společnost Porsche. Ta nedávno přišla s novou generací SUV Macan, která je pouze v elektrické variantě. U zákazníků na první pohled zabodovala, má to ale hned dvě "ale". V posledním čtvrtletí roku 2024 bylo prodáno 27.795 Macanů, z toho 18.278 bylo elektrických, tedy 66 %. To vypadá na velký úspěch.
Jenže problémem je, že kvůli evropským kybernetickým regulacím se spalovací Macan už neprodává na evropském trhu. Je to "digitálně nebezpečné" auto. Za další tu srovnáváme novinku s vozem, které je ve výrobě už přes 10 let, a je typické, že prodeje průběhem času obvykle spíše klesají než rostou. Takže se tu srovnává odchozí model neprodávaný na všech trzích (zejména na tom pro Porsche hodně důležitém) s úplnou novinkou. Ve světle těchto čísel nevypadá úspěch elektrického Macanu zas až tak pozitivně, i když musíme uznat, že oněch 18 tisíc elektrických variant není zrovna málo.
Porsche nicméně přehodnotilo svůj postoj k elektromobilitě a původně čistě elektrický Macan možná dostane v budoucnu hybridní brášky a možná i varianty čistě se spalovacím motorem. Firma se totiž obává, že by ho mohl postihnout osud Taycanu, kdy původně vysoké a optimisticky vypadající prodeje nejsou tato auta schopná dlouhodobě udržet. Např. prodeje elektrického Taycanu meziročně spadly o hrozivých 49 %.