www.svetmobilne.cz
>
>
>
>

Downsizing motoru: opravdu funguje?

Downsizing motoru: opravdu funguje?
, , článek
Downsizing je velké téma posledních let. Atmosférické motory jsou nahrazovány malými přeplňovanými, což na papíře zázračně snižuje spotřebu. Je ale taková i praxe? Jsou skutečné spotřeby těchto motorů nižší nebo nikoli? Doplněno o vozy střední třídy.
K oblíbeným
reklama
Má tedy downsizing smysl nebo ne? Zklamu asi obě skupiny, jak jeho zastánce, tak odpůrce. Downsizing smysl má, to mu nelze upřít, ale tento smysl není nějak dramatický. Ukázali jsme, že spotřeba mezi oběma kategoriemi vozů se až tak dramaticky neliší a průměrně je to zhruba okolo 3 decilitrů na 100 kilometrů při podobně dynamickém motoru. Některým výrobcům se downsizing hodně povedl (např. VW nebo Ford), kde šla spotřeba skutečně dramaticky dolů, někde jsou ale výsledky minimální nebo dokonce i horší (Toyota).

Ostatně se dokonce ukázal i docela zajímavý fakt, že o polovinu výkonnější motor (u obou koncepcí) má spotřebu zhruba jen o 4-5 deci vyšší. Např. rozdíl mezi 100 a 150koňovou atmosférou je ve spotřebě jen 4 decilitry. Což při obecně sedmilitrové spotřebě člověka až tak moc nevytrhne.




Ford Ecoboost, vedle TSI jeden z tahounů downsizingu



Co to tedy znamená? Pokud byste chtěli atmosférický motor se stejným maximálním točivým momentem jako má turbo, znamenalo by to současně o třetinu vyšší maximální výkon (silnější motor, když na to opravdu šlápnete a vytočíte jej) a na spotřebě to pak dá 0,5-0,7 litru na 100 km navíc. Což je zhruba 10 %. Je to moc nebo málo? To nechám na vás. Je však pravda, že u větších vozů jsme pozorovali větší vlivy downsizingu a pro střední třídu je už rozdíl více patrný.

U přeplňovaných motorů se lidé obávají spolehlivosti, neboť takový motor obsahuje větší množství součástek a z malého objemu tahá neskutečné výkony. Při úspoře tří deci na 100 km se repasované turbo splatí v řádech mnoha desítek až několika stovek tisíc kilometrů, takže nižší spotřeba není zrovna pádný argument. Trochu ale ještě může dopomoci nižší povinné ručení. Jak je totiž vidět z tabulek, turbomotory mívají přeci jen o něco menší zdvihový objem.

Takže co je tedy lepší? Ani jedno. Obojí má své výhody, obojí má své příznivce i zastánce. Obojí šetří někde jinde, jedno na povinném ručení a benzinu, druhé obvykle na údržbě. Pochopitelně ale nelze říci, že atmosférický motor se nepokazí a přeplňovaný ano. Každý ať si tedy zvolí cestu, která mu více vyhovuje. Dobrá a špatná volba je zde záležitostí konkrétního motoru a nikoli jeho koncepce. A to ať mluvíme o té spolehlivosti, nebo i o spotřebě. Nelze zatracovat jednu nebo druhou koncepci, lze zatracovat spíše konkrétní implementaci konkrétního motoru v konkrétním autě.

Zdroj: data spotřeb se svolením ze Spritmonitor.de
reklama
Nejnovější články
Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom
Oslavy 10letého výročí Xiaomi se nesou ve znamení nových produktů. Jedním z nich je i smartphone Mi 10 Ultra, který přináší tři "120". Má 120Hz displej, fotoaparáty se 120× zoomem a ultra rychlé 120W nabíjení.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou
Elektromobily jsou mnohými považovány za velmi nebezpečné zejména kvůli akumulátoru, jehož případný požár je v podstatě neuhasitelný. Jeden z řidičů Tesly Model S ale naopak byl rád, že při nehodě seděl v Tesle Model S s vysokým pětihvězdičkovým hodnocením.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA
Lucid Motors chce už za pár týdnů představit svůj elektromobil Air EV. Ten má být doslova rekordmanem v dojezdu, který má překonat i Teslu Model S. Hovoří se totiž o 517 mílích, tedy 832 kilometrech.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12 Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12
Na letošní podzim si Apple chystá čtyři nové telefony řady iPhone 12. Půjde o iPhone 12 a 12 Pro, přičemž ke každému z nich bude k dispozici i zvětšená varianta Max. Zatímco tyto modely mají mít podporu 5G, údajně se má chystat i 4G/LTE verze.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala
CPU Apple A14 Bionic má být o 40 % výkonnější než A13 CPU Apple A14 Bionic má být o 40 % výkonnější než A13
Už za pár týdnů by se měly představit nové telefony Apple iPhone 12 a s nimi i nové procesory Apple A14 Bionic. Podle nových úniků by tyto 5nm procesory měly nabídnout výrazně vyšší výkon, hovoří se až o 40 %.
10.8.2020, aktualita, Milan Šurkala