www.svetmobilne.cz
>
>
>
>

Downsizing motoru: opravdu funguje?

Downsizing motoru: opravdu funguje?
, , článek
Downsizing je velké téma posledních let. Atmosférické motory jsou nahrazovány malými přeplňovanými, což na papíře zázračně snižuje spotřebu. Je ale taková i praxe? Jsou skutečné spotřeby těchto motorů nižší nebo nikoli? Doplněno o vozy střední třídy.
K oblíbeným
reklama
Má tedy downsizing smysl nebo ne? Zklamu asi obě skupiny, jak jeho zastánce, tak odpůrce. Downsizing smysl má, to mu nelze upřít, ale tento smysl není nějak dramatický. Ukázali jsme, že spotřeba mezi oběma kategoriemi vozů se až tak dramaticky neliší a průměrně je to zhruba okolo 3 decilitrů na 100 kilometrů při podobně dynamickém motoru. Některým výrobcům se downsizing hodně povedl (např. VW nebo Ford), kde šla spotřeba skutečně dramaticky dolů, někde jsou ale výsledky minimální nebo dokonce i horší (Toyota).

Ostatně se dokonce ukázal i docela zajímavý fakt, že o polovinu výkonnější motor (u obou koncepcí) má spotřebu zhruba jen o 4-5 deci vyšší. Např. rozdíl mezi 100 a 150koňovou atmosférou je ve spotřebě jen 4 decilitry. Což při obecně sedmilitrové spotřebě člověka až tak moc nevytrhne.




Ford Ecoboost, vedle TSI jeden z tahounů downsizingu



Co to tedy znamená? Pokud byste chtěli atmosférický motor se stejným maximálním točivým momentem jako má turbo, znamenalo by to současně o třetinu vyšší maximální výkon (silnější motor, když na to opravdu šlápnete a vytočíte jej) a na spotřebě to pak dá 0,5-0,7 litru na 100 km navíc. Což je zhruba 10 %. Je to moc nebo málo? To nechám na vás. Je však pravda, že u větších vozů jsme pozorovali větší vlivy downsizingu a pro střední třídu je už rozdíl více patrný.

U přeplňovaných motorů se lidé obávají spolehlivosti, neboť takový motor obsahuje větší množství součástek a z malého objemu tahá neskutečné výkony. Při úspoře tří deci na 100 km se repasované turbo splatí v řádech mnoha desítek až několika stovek tisíc kilometrů, takže nižší spotřeba není zrovna pádný argument. Trochu ale ještě může dopomoci nižší povinné ručení. Jak je totiž vidět z tabulek, turbomotory mívají přeci jen o něco menší zdvihový objem.

Takže co je tedy lepší? Ani jedno. Obojí má své výhody, obojí má své příznivce i zastánce. Obojí šetří někde jinde, jedno na povinném ručení a benzinu, druhé obvykle na údržbě. Pochopitelně ale nelze říci, že atmosférický motor se nepokazí a přeplňovaný ano. Každý ať si tedy zvolí cestu, která mu více vyhovuje. Dobrá a špatná volba je zde záležitostí konkrétního motoru a nikoli jeho koncepce. A to ať mluvíme o té spolehlivosti, nebo i o spotřebě. Nelze zatracovat jednu nebo druhou koncepci, lze zatracovat spíše konkrétní implementaci konkrétního motoru v konkrétním autě.

Zdroj: data spotřeb se svolením ze Spritmonitor.de
reklama
Nejnovější články
Samsung DeX končí s Linuxem, na Androidu 10 už nebude Samsung DeX končí s Linuxem, na Androidu 10 už nebude
Samsung DeX umožňuje uživatelům rozjet v podstatě klasické PC pomocí telefonu. Stačí příslušná konzole nebo kabel, potřebné periferie a máme tu počítač. Od Androidu 10 už ale nebude podporován Linux.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Google Pixel 4 trápí nepříliš bezpečné odemykání tváří Google Pixel 4 trápí nepříliš bezpečné odemykání tváří
Nové telefony Google Pixel 4 a Pixel 4 XL se chlubí tím, že mají odemykání pomocí rozpoznání tváře a už nemají čtečku otisků prstů. Jak se ale ukazuje, řešení ani zdaleka nedosahuje kvalit toho od Applu a telefon může nepovolaná osoba docela snadno odemknout.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Už 50 % iPhonů používá nejnovější iOS 13 Už 50 % iPhonů používá nejnovější iOS 13
Rychlost upgradu telefonů iPhone na nový operační systém iOS 13 je opravdu velmi rychlá. Má jej nainstalovaný už 50 % všech uživatelů, o čemž si konkurenční Android může jen nechat zdát. Nový iPadOS pro iPady je na tom ale o trochu hůře.
20.10.2019, aktualita, Milan Šurkala
Volvo XC40 Recharge: první elektrické SUV značky Volvo XC40 Recharge: první elektrické SUV značky
Volvo se chce stát jakousi evropskou Teslou a být prémiovou značkou vyrábějící elektromobily. Vedle značné hybridizace portfolia to má být i uvádění nových typů elektromobilů a prvním z nich je SUV XC40 Recharge.
19.10.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Samsung Galaxy S10 má chybu čtečky otisků prstů, může ho odemknout kdokoli Samsung Galaxy S10 má chybu čtečky otisků prstů, může ho odemknout kdokoli
High-endový telefon Samsung Galaxy S10 má velmi nepříjemnou chybu čtečky otisků prstů. Při použití některých ochranných skel je totiž možné telefon odemknout jakýmkoli prstem, nikoli jen tím registrovaným.
18.10.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře