www.svetmobilne.cz
>
>
>
>

Downsizing motoru: opravdu funguje?

Downsizing motoru: opravdu funguje?
, , článek
Downsizing je velké téma posledních let. Atmosférické motory jsou nahrazovány malými přeplňovanými, což na papíře zázračně snižuje spotřebu. Je ale taková i praxe? Jsou skutečné spotřeby těchto motorů nižší nebo nikoli? Doplněno o vozy střední třídy.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
  1. Úvod, co to je downsizing?
  2. Skutečné výsledky downsizingu
  3. Závěr
reklama

Downsizing u malých vozů


Začneme u malých vozů. Vybral jsem údaje 39 aut s atmosférickými motory a 22 aut, které mají přeplňované jednotky. Aby byly výsledky trochu průkaznější, je potřeba mít dostatečný statistický vzorek. Proto jsem např. třídu vozů s cca 90 koňmi (66 kW) vytvořil z vozů, které mají výkon mezi 55-75 kW. Je pravděpodobné, že 55kW auto stáhne spotřebu trochu dolů, ale to bude vyváženo vozem se 75 kW a taková auta pak vytvoří výsledek pro cca 65kW auto. Jak ostatně uvidíme, maximální výkon se na spotřebě dokonce ani moc neprojevuje.

 
Průměrné hodnoty motoru
Průměrná skutečná spotřeba
Výkonová třída
atmosférický
přeplňovaný (turbo)
atmosférický
přeplňovaný
(turbo)
65 kW (55-75 kW)
1282 cm3 / 64 kW / 122 Nm
1104 cm3 / 68 kW / 161 Nm
6,40 l/100 km
6,40 l/100 km
75 kW (65-85 kW)
1397 cm3 / 73 kW / 134 Nm
1102 cm3 / 73 kW / 167 Nm
6,52 l/100 km
6,37 l/100 km
85 kW (75-95 kW)
1462 cm3 / 80 kW / 141 Nm
1147 cm3 / 84 kW / 188 Nm
6,83 l/100 km
6,53 l/100 km
95 kW (85-105 kW)
1559 cm3 / 91 kW / 153 Nm
1191 cm3 / 91 kW / 196 Nm
6,93 l/100 km
6,88 l/100 km

Je vidět, že při přibližně stejném výkonu mají atmosféry zhruba o 20-25 % nižší maximální točivý moment. I když v nižších otáčkách nebývá výrazně nižší než v maximu (v běžných otáčkách je tak o 10-15 % nižší než je maximum), dává to turbomotorů zhruba třetinovou výhodu v točivém momentu při běžné jízdě. Takový motor je tedy znatelně silnější. Jak je vidět na spotřebách, rozhodně neušetříte nějaké velké částky. Stejně výkonná atmosféra (co do max. výkonu) mívá v praxi o něco vyšší spotřebu, nicméně když si tady uděláte průměr, vyjde vám rozdíl jen něco přes jedno deci.





Poněvadž je ale atmosféra při stejném maximálním výkonu o něco slabší (má nižší točivý moment ve většině otáček), bylo by dobré toto započítat. Aby vyrovnala nedostatek točivého momentu při stejném max. výkonu, měla by mít alespoň o 10-15 % vyšší maximální výkon. Takový motor sice bude dole stále slabší, ale vynahradí mu to lepší chování ve vyšších otáčkách a při běžné jízdě stačí jen pár set otáček navíc na dorovnání dynamiky. Posuňme hranice výkonu atmosféry o 10 kW.

Průměrné hodnoty motoru
Průměrná skutečná spotřeba
atmosférický
přeplňovaný (turbo)
atmosférický
přeplňovaný
(turbo)
1397 cm3 / 73 kW / 134 Nm
1104 cm3 / 68 kW / 161 Nm
6,52 l/100 km
6,40 l/100 km
1462 cm3 / 80 kW / 141 Nm
1102 cm3 / 73 kW / 167 Nm
6,83 l/100 km
6,37 l/100 km
1559 cm3 / 91 kW / 153 Nm
1147 cm3 / 84 kW / 188 Nm
6,93 l/100 km
6,53 l/100 km

Nyní máme 73kW atmosféru proti 68kW turbu, 80kW proti 73kW a 91kW proti 84kW. Srovnáme tedy atmosféry s vyšším výkonem, ale pořád o něco nižším točivým momentem (o cca 15-19 %), tedy dynamikou podobnější motory. Jak je vidět, pokud má atmosférický motor nabídnout srovnatelnější výsledky, jeho spotřeba je přeci jen o něco vyšší. Zde je to třetina litru, což je přibližně 5 %.


Downsizing u vozů nižší střední třídy


U nižší střední třídy už atmosférické motory vymírají, a tak se sem dostalo jen 19 vozů. Naopak přeplňovaných motorů je tu hned 37. Pojďme se tedy podívat na situaci, která zde bude panovat.

 
Průměrné hodnoty motoru
Průměrná skutečná spotřeba
Výkonová třída
atmosférický
přeplňovaný (turbo)
atmosférický
přeplňovaný
(turbo)
70 kW (60-80kW)
1408 cm3 / 73 kW / 136 Nm
1131 cm3 / 73 kW / 166 Nm
6,91 l/100 km
6,52 l/100 km
80 kW (70-90 kW)
1515 cm3 / 79 kW / 149 Nm
1262 cm3 / 83 kW / 188 Nm
6,90 l/100 km
6,83 l/100 km
90 kW
(80-100kW)
1644 cm3 / 92 kW / 166 Nm
1321 cm3 / 90 kW / 203 Nm
7,14 l/100 km
6,97 l/100 km
100 kW
(90-110kW)
1635 cm3 / 98 kW / 164 Nm
1385 cm3 / 101 kW / 225 Nm
7,22 l/100 km
7,08 l/100 km
110 kW
(100-125kW)
1898 cm3 / 113 kW / 192 Nm
1458 cm3 / 110 kW / 240 Nm
7,30 l/100 km
7,33 l/100 km

Při podobném maximálním výkonu jsme opět o cca 20 % níže s maximálním točivým momentem. Co se týče spotřeby, máme tady rozdíl 4 deci, ale také i takřka neznatelné vítězství atmosféry. Průměrně je spotřeba turba nižší o necelé dvě deci.





Znovu bychom ale měli počítat s tím, že atmosféra je při stejném max. výkonu v průměru slabší (chce to trochu vyšší otáčky) a opět tedy vyrovnáme dynamiku obou skupin.

Průměrné hodnoty motoru
Průměrná skutečná spotřeba
atmosférický
přeplňovaný (turbo)
atmosférický
přeplňovaný
(turbo)
1515 cm3 / 79 kW / 149 Nm
1131 cm3 / 73 kW / 166 Nm
6,90 l/100 km
6,52 l/100 km
1644 cm3 / 92 kW / 166 Nm
1262 cm3 / 83 kW / 188 Nm
7,14 l/100 km
6,83 l/100 km
1635 cm3 / 98 kW / 164 Nm
1321 cm3 / 90 kW / 203 Nm
7,22 l/100 km
6,97 l/100 km
1898 cm3 / 113 kW / 192 Nm
1385 cm3 / 101 kW / 225 Nm
7,30 l/100 km
7,08 l/100 km

Nyní už srovnání dává větší smysl a máme proti sobě postavené dynamikou podobné motory. U atmosférických motorů máme sice pořád o něco menší maximální točivý moment, ale máme také vyšší výkon. V běžném provozu tak nebude třeba atmosféru točit výrazně více pro dosažení podobné dynamiky (na dorovnání postačí pár set otáček). Lépe také vidíme skutečný rozdíl spotřeby obou kategorií. V tomto případě se znovu pohybuje někde kolem necelé třetiny litru.

I kdybychom to posunuli ještě o 10 kW u atmosfér pro větší srovnání točivých momentů (např. 113kW/192Nm proti 90kW/203Nm), rozdíl spotřeb by narostl o jediný decilitr a pohyboval by se někde lehce nad třetinou litru. Přitom maximální výkon atmosfér by byl už výrazně vyšší. Nesmíme ale zapomenout na to, že maximum točivého momentu atmosfér je obvykle dostupné až někde kolem 4000 otáček za minutu, na druhou stranu ani v nízkých otáčkách nebývá dnes až tak dramaticky nižší (při 2000 otáčkách je v průměru na 88 % maxima).
 
 
Doplněno 10.7.2017:
 

Downsizing u vozů střední třídy


Podíváme se také na vozy střední třídy. Zde už atmosférické motory téměř vymizely, proto do přehledu započítáme i některé z posledních modelů, které se přestaly vyrábět relativně nedávno. Týká se to např. Hondy Accord nebo Suzuki Kizashi (v předokolce). V tomto případě jsem započítal všechny modely s pohonem jedné nápravy a jak manuálními, tak i automatickými převodovkami. Opět připomínám, že cílem je ukázat spíše trend než naprosto přesné hodnoty na setinu litru.

 
Průměrné hodnoty motoru
Průměrná skutečná spotřeba
Výkonová třída
atmosférický
přeplňovaný (turbo)
atmosférický
přeplňovaný
(turbo)
90 kW
(80-100kW)
1599 cm3 / 98 kW / 163 Nm
1497 cm3 / 97 kW / 213 Nm
7,37 l/100 km
7,18 l/100 km
100 kW
(90-110kW)
1758 cm3 / 103 kW / 178 Nm
1463 cm3 / 104 kW / 226 Nm
7,71 l/100 km
7,37 l/100 km
110 kW
(100-120kW)
1915 cm3 / 109 kW / 191 Nm
1514 cm3 / 110 kW / 235 Nm
8,00 l/100 km
7,70 l/100 km
120 kW
(110-130kW)
1994 cm3 / 116 kW / 199 Nm
1541 cm3 / 116 kW / 247 Nm
7,82 l/100 km
7,85 l/100 km
130 kW
(120-140kW)
2130 cm3 / 128 kW / 218 Nm
1793 cm3 / 132 kW / 279 Nm
8,33 l/100 km
8,21 l/100 km
145 kW
(130-160kW)
2309 cm3 / 138 kW / 234 Nm
1877 cm3 / 137 kW / 239 Nm
8,83 l/100 km
8,33 l/100 km

Říká se, že downsizing jde hodně vidět zejména na větších vozech. Jak sami vidíme, při stejném maximálním výkonu mají přeplňované motory o necelých 27 % vyšší točivý moment, nicméně pokud jde o spotřebu, dramatických rozdílů si zde při stejném maximálním výkonu opět nevšimneme. Hovoříme tu o rozdílech 0 až 5 deci, což je ve statistické řeči 0 až 6 %. Jinak řečeno, rozdílem jsou zde pouhá 3 % při stejném maximálním výkonu.


Mercedes-Benz C

 
Znovu se ale podíváme na ten fakt, že stejně výkonná atmosféra je v běžných otáčkách slabší a podobnou dynamiku dostaneme u atmosféry s o něco vyšším max. výkonem. Vyrovnejme tedy dynamiku, zvolme atmosféry s o něco vyšším výkonem, nicméně stále nižším točivým momentem. Výkonové kategorie jsem tedy posunul o "jeden řádek".

Průměrné hodnoty motoru
Průměrná skutečná spotřeba
atmosférický
přeplňovaný (turbo)
atmosférický
přeplňovaný
(turbo)
1758 cm3 / 103 kW / 178 Nm 1497 cm3 / 97 kW / 213 Nm 7,71 l/100 km 7,18 l/100 km
1915 cm3 / 109 kW / 191 Nm 1463 cm3 / 104 kW / 226 Nm 8,00 l/100 km 7,37 l/100 km
1994 cm3 / 116 kW / 199 Nm 1514 cm3 / 110 kW / 235 Nm 7,82 l/100 km 7,70 l/100 km
2130 cm3 / 128 kW / 218 Nm 1541 cm3 / 116 kW / 247 Nm 8,33 l/100 km 7,85 l/100 km
2309 cm3 / 138 kW / 234 Nm
1793 cm3 / 132 kW / 279 Nm
8,83 l/100 km
8,21 l/100 km

Tentokrát máme atmosféry s výkonem v průměru vyšším o 6 % a točivým momentem nižším o 18 %. V průměru tedy máme nadále o něco dynamičtější přeplňované motory. Rozdíl spotřeb je ale více patrný, už se tu pohybujeme okolo 1 až 6 decilitrů, což je přibližně 6 %. Zkusme dynamiku motorů srovnat ještě o kousek.
 
Průměrné hodnoty motoru
Průměrná skutečná spotřeba
atmosférický
přeplňovaný (turbo)
atmosférický
přeplňovaný
(turbo)
1915 cm3 / 109 kW / 191 Nm 1497 cm3 / 97 kW / 213 Nm 8,00 l/100 km 7,18 l/100 km
1994 cm3 / 116 kW / 199 Nm 1463 cm3 / 104 kW / 226 Nm 7,82 l/100 km 7,37 l/100 km
2130 cm3 / 128 kW / 218 Nm 1514 cm3 / 110 kW / 235 Nm 8,33 l/100 km 7,70 l/100 km
2309 cm3 / 138 kW / 234 Nm 1541 cm3 / 116 kW / 247 Nm 8,83 l/100 km 7,85 l/100 km
 
Skupiny jsem posunul ještě o jeden krok (řádek). Atmosféry stále na turbomotory ztrácí 10 % točivého momentu, ale nabídnou o 13 % vyšší maximální výkon. Takové motory můžeme už považovat za opravdu srovnatelné. Při běžné jízdě bude turbo o něco svižnější, ale atmosféru bude stačit točit jen o trochu více, aby mu stačila a když bude chtít, díky vyššímu výkonu bude v případě potřeby i rychlejší.
 
Co se týče spotřeb, pro atmosféry to už nevypadá moc hezky. Rozdíl jsou mezi 5 až 8 decilitry, což je téměř 10 % rozdílu. To není zanedbatelné a menší přeplňované motory u větších aut skutečně snižují spotřebu, už se dá mluvit o pozorovatelném vlivu downsizingu.
reklama
Nejnovější články
Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom Xiaomi Mi 10 Ultra: 120Hz displej, 120W nabíjení a 120× zoom
Oslavy 10letého výročí Xiaomi se nesou ve znamení nových produktů. Jedním z nich je i smartphone Mi 10 Ultra, který přináší tři "120". Má 120Hz displej, fotoaparáty se 120× zoomem a ultra rychlé 120W nabíjení.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou Náklaďák smetl Teslu Model S, ta neshořela a řidič odešel se zlomenou rukou
Elektromobily jsou mnohými považovány za velmi nebezpečné zejména kvůli akumulátoru, jehož případný požár je v podstatě neuhasitelný. Jeden z řidičů Tesly Model S ale naopak byl rád, že při nehodě seděl v Tesle Model S s vysokým pětihvězdičkovým hodnocením.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA Lucid Air EV: na jedno nabití až 832 km dle normy EPA
Lucid Motors chce už za pár týdnů představit svůj elektromobil Air EV. Ten má být doslova rekordmanem v dojezdu, který má překonat i Teslu Model S. Hovoří se totiž o 517 mílích, tedy 832 kilometrech.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12 Apple prý chystá i levnější 4G/LTE variantu iPhonu 12
Na letošní podzim si Apple chystá čtyři nové telefony řady iPhone 12. Půjde o iPhone 12 a 12 Pro, přičemž ke každému z nich bude k dispozici i zvětšená varianta Max. Zatímco tyto modely mají mít podporu 5G, údajně se má chystat i 4G/LTE verze.
11.8.2020, aktualita, Milan Šurkala
CPU Apple A14 Bionic má být o 40 % výkonnější než A13 CPU Apple A14 Bionic má být o 40 % výkonnější než A13
Už za pár týdnů by se měly představit nové telefony Apple iPhone 12 a s nimi i nové procesory Apple A14 Bionic. Podle nových úniků by tyto 5nm procesory měly nabídnout výrazně vyšší výkon, hovoří se až o 40 %.
10.8.2020, aktualita, Milan Šurkala