Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
6.12.2020, Milan Šurkala, aktualita
Americká společnost Aptera slibuje solární auto, které v některých zemích nebude potřeba nikdy nabíjet. Vše by měla zvládnout sluneční energie. V nejlepší variantě pak hovoří o dojezdu na 1600 kilometrů.
Pate1973 (49) | 14.12.202018:07
Krom naprostých ekofanatiků kteří nevidí ani realitu zítřka natož dekády jsou si politici vědomi že pokud chtějí být v čele společnosti musí mít společnost na to potřebují stabilitu k té je potřeba dostatek energie a krom fosilní tu dostatek poskytne jedině jádro možná by našim zásadovým a ­"pokrokovým­"sousedům na západě a jihu prospělo příště až budou potřebovat pokrýt nedostatek vlastních čistých zdrojů odmítnout vypomoci naší špinavou jadernou a fosilní elektřinou s poznámkou si zvykejte sami budeme mít brzo málo.
Odpovědět1  0
Choakinek (227) | 6.12.202019:53
No, mně osobně se tyto oblé tvary líbí mnohem víc než ten hranatý či jinak ostrými úhly přeplácaný styl zavedený v současném automobilovém designu.

Podle mě jde o myšlenku elektroauta, která alespoň trochu dává smysl. Ty klasické koncepce se jen vezou na vlně politického aktivismu a takřka ve všem dramaticky zaostávají za běžnými motorovými vozy.
Odpovědět1  0
oldri8k (1) | 7.12.20201:00
Odpovědět1  0
Choakinek (227) | 7.12.202022:36
Vypadá to fakt dobře ;­-­).

Mluví se hodně o tom, že tyhle elektroauta budou časem hroznej průser, protože zdroje elektřiny jsou dnes silně ekologicky regulované a bez nějakého zásadního vynálezu kompatibilního s těmito regulacemi, bude možnost provozovat velké množství elektroaut zhola nemožné ­(velké množství elektroaut je také silně politicky tlačeno­).

Takže celé to má v rukou:

a­) Politik ­(tam lze počítat jen s průserem­)
b­) Převratný vynález ve výrobě elektřiny

V případě, že nenastane za b­), tak by majitel Aptery měl elektroauto a zároveň by ovšem mohl mít ještě důstojné podmínky k jeho provozu ­(na rozdíl od majitelů běžných elektroaut­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (397) | 8.12.20207:42
No máme štěstí v tom, že navzdory protlačování zde hraje obrovskou roli jednoduše to, jak rychle probíhá obnova vozového parku. Výborným příkladem je Norsko, kde se EV protěžuje doslova brutálně, nyní tam mají 60 % trhu nových vozidel, ale i po těch 10 letech se horko těžko vyšplhala na 9% zastoupení ve vozovém parku. Takže ono např. v celoevropském měřítku to potrvá ještě tak dekádu, než se EV stane alespoň tak každým 10. autem na cestě. Osobně bych to viděl spíše tak na 15+ let. Takže tu máme nějakou tu časovou rezervu, kterou je třeba smysluplně využít ­(čím méně se do toho bude politicky tlačit, tím lépe a tím delší ta časová rezerva bude­).

Pokud jde o elektřinu, pro EV se zdá být nejlepším zdrojem jádro. Soláry, ať už na budovách nebo autech mohou pomoci, ale nemohou to zcela nahradit. Pokud má člověk šíleně tvarované auto jako toto, tak může tvořit i značnou část jeho pohonu, ale pro běžná praktická auta to nejde. Na plochu standardního auta ­(s mnohem větší spotřebou­) prostě nedopadne tolik slunečního záření, aby to bylo schopno pokrýt většinu jeho nájezdu. Navíc tyto obnovitelné zdroje je potřeba akumulovat, takže vyrábět další akumulátory, které jsou pro EV větším problémem než samotná elektřina. Zde je naopak trochu výhoda v tom, že se dají použít vysloužilé akumulátory s EV, které jsou pro auta už nepoužitelná, ale zde mohou relativně vesele fungovat ještě další dekádu.

Osobně takový trochu ­"revoluční­" zdroj elektřiny vidím v elektrárnách na ochuzený uran ­(odpad při výrobě toho obohaceného pro standardní jaderné elektrárny­). Jde o palivo, které ­"prohořívá­" desítky let a navíc nejde o něco, co by bylo vyloženě ještě na papíře. Jedním z několik projektů, které se tomu věnují, je např. TerraPower, za kterým stojí i Bill Gates. Už v roce 2019 se měl stavět první reaktor v Číně, ale Trumpův ban a zákaz vývozu amerických technologií ­(a jaderných zvláště­) dal celému projektu prozatím stopku.
Odpovědět1  0
Choakinek (227) | 8.12.202020:47
Ano, jádro je již desítky let v praxi existující technologie, problém je ovšem ten, že i ta se stala či stává politicky neprůchodná. To je ten problém. Kdyby bylo jádro s politikou v souladu, tak stačí řešit jen nabíjecí infrastrukturu a můžeme sypat jedno elektroauto za druhým, problém s elektřinou by nebyl.

Problém je pak ještě v jedné věci. A to sice v tom, jaké důvody mohly vést či vedou k zastavení provozu jaderných elektráren. Důvodem je fakticky ryzí populismus směřovaný k určitým typům voliče. Naprosté nepochopení toho, co se stalo např. v Černobylu či ve Fukušimě atd.

Z toho mi vyplývá jedna zásadní věc a to sice ta, že pokud politik usoudí, že je třeba si určité voliče kupovat v této věci stále líbivějšími frázemi, tak pak ani technologie typu TerraPower atd. nebudou žádným řešením, neboť bude stačit, že někdo jen vykřikne např. ­"POZOR, URAN­" a ihned poté nastane vlna zákazů této či jiné technologie.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.