Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Tři roky na tabletech

23.10.2013, Pavel Kovač, úvaha
Celý trh s výpočetní technikou je zaplaven tablety. Většina z nás v tabletu vidí příruční počítač, ve kterém si vyřídí e-mail, shlédne video a prohlédne fotky z párty. Není to však jen jeden pohled?
Kapitoly článku:
  1. Tři roky na tabletech
  2. Pohled druhý
  3. Co s tím?

Tablet - všeuměl, co neumí nic


Pokud si vezmete do ruky jakýkoli tablet, tak jste obvykle nadšeni z toho, že máte vlastně při sobě stále takřka plnohodnotný počítač. Po čase možná začnete pociťovat touhu po lepším tabletu, který umí víc věcí, je větší, nebo je prostě jen víc cool. Co vás k tomu vede? Jaké jsou pohnutky kupovat stále nové zařízení, které je ve výsledku velmi obdobné tomu předchozímu? A co nás vůbec vede ke kupování samotných tabletů?





S nákupem tabletů se to má podobně jako s rohlíky či chlebem. Koupíte si jej, z počátku krásně voní a chcete si na něj namazat babiččinu marmeládu, naskládat šunku, či prostě jen tak sníst s máslem. Způsobů je z počátku opravdu spousta. Chleba však po čase ztvrdne a vy se jej snažíte vylepšit opečením na topinku. Na ni se hodí už jen česnek. Také pro okolí už nejste tak přitažliví a váš dech zaplaší i opice v zoo. Co s tím? Jediné východisko je nákup nového chleba. Jediný opravdový rozdíl mezi tabletem a chlebem, je fakt, že chleba se jen tak nevzdáme. Ale co tabletu? Spousta lidí jej bere také jako nedílnou součást své "mobilní výbavičky". Vedle telefonů, které se v 90. letech staly takřka hitem, se v novém miléniu stal tablet tím stejným hitem. Výhoda telefonu však byla, že jej všichni už z počátku využívali na práci.





Co však tablet? Ten jako pracovní nástroj nikdy nebyl koncipován. Jeho výdrž je relativně malá, předinstalované aplikace jsou facebook, twitter a různá "kecátka". Ale co je zde pro práci? Téměř nic. Mnozí namítnou, že pro práci potřebují jen e-mail, web a prohlížení různých dokumentů. Někomu to může stačit, ale pro plnohodnotnou práci to je přece jen málo. Nesvítá však na lepší časy? Trh s tablety je již penetrován docela pěkně, a tak se jistě zanedlouho objeví výrobce, který přijde se zcela odlišným přístupem. Mnozí čínští výrobci zatím pouze skládají do plastových krabiček displej a k němu naplácnou desku s procesorem. Poté jen nainstalují Android, a tím mají vystaráno. To si mohou dovolit "drobní" čínští výrobci, protože mají odbyt zajištěn a do vývoje investovali minimum. Pokud však chtějí velcí hráči nečím vyčnívat, tak budou zkrátka muset přijít s něčím novým. A to nové by právě mohl být tablet, co uspokojí i korporátní sféru naplno.

A jak by měl takový tablet vypadat? To je zatím ve hvězdách. Výrobci si musí však uvědomit, že předinstalovat naštvané ptáky je kontraproduktivní a daleko lepší by byl například plnohodnotný prohlížeč/editor CAD souborů schopný tabulkový procesor nebo jen pořádné propojení e-mailu, kalendáře, kontaktů atd. Zatím vše funguje tak napůl. Spousta z vás se mnou asi nebude souhlasit a v diskuzích bude vykřikovat že zrovna ta či ona aplikace to umí. Ale o to nejde. V marketech je dostupné nepřeberné množství aplikací v řádech stovek tisíc až jednoho miliónu. Bohužel vybrat si tu správnou je zatím velmi obtížné. Podobá se to počátkům Linuxu na desktopu. Neustálé navštěvování diskuzních fór, shánění informací, jaká aplikace funguje, jaká je dobrá pro konkrétní přístroj atd. To však v práci nemáte čas řešit. Na to byl čas při škole. Také potřebujete spolehlivý produkt a aplikace. Zkrátka se vám nemůže stát, že na jednání přestane aplikace zobrazovat váš typ dokumentu. Takové chování zařízení může být zkrátka fatální.





V tomto ohledu přišel s inovací v poslední době vlastně jen Amazon se svým Kindle. Jednoduché zařízení, co umí přesně to, co potřebujete. Číst knihy a spolehlivost. Ano, pro někoho se to může zdát málo, ale právě tato úzkoprofilovost je možná krok správným směrem. Co třeba vyrábět tablety se stejnou hardwarovou výbavou (maximálně jen drobné změny), ale s upraveným softwarem pro konkrétní činnosti. Takový tablet pro designéry (navíc například Wacom vrstva + pero a adekvátní aplikace), nebo tablet pro manažery. Pokud by se začaly takové tablety prodávat za vesměs stejnou cenu, tak by mohly mít velký úspěch. Výrobce by však stálo nemalé úsilí najít aplikace, co vyhovují konkrétním požadavkům, a tak zatím nechávají volbu na uživateli. Ale jak se již několikrát potvrdilo, tak člověk je tvor chytrý, ale lidé jsou hloupí. Zkrátka často je lepší, pokud jedinec či malá skupinka lidí naservírují masám "to nejlepší". V tomto ohledu se snaží Apple, ovšem ten má jednu nevýhodu. Svoje produkty směřuje opět na masy, ale na masy jako celek. Žádná specializace tu není.


Specializace nadevše?


Zní to možná až moc jednoduše, ale i drobná specializace může přinést velké zisky. Stačí si vybrat konkrétní hladovou skupinu lidí, a tu nasytit. Je zde však velké riziko neúspěchu. Pokud si totiž vybere výrobce například právníky a u nich neuspěje, tak se těžko bude pouštět do dalších odvětví. Možná právě proto zatím výrobci vyčkávají, nebo se jen bojí na tento trh vstoupit. Ale brzy budou muset. Levní výrobci by totiž doslova převálcovali velké značky jako je Samsung. Ten totiž nabízí prakticky to stejné, jen v lepším těle a o něco lépe softwarově zvládnuté. Stále jde však o prakticky stejný produkt.





Specializované produkty však existují. Je zde LCD tablet (opravdu tablet v pravém slova smyslu) od Wacomu. Cintiq je vlastně 24" LCD monitor s dotykovou vrstvou. Pokud navíc přiložíte pero, tak získáte citlivost na tlak, náklon a rotaci pera. V podstatě se promění LCD monitor v elektronický papír či malířské plátno v plném slova smyslu. Tento produkt je však specializován až moc. Využijí jej převážně jen návrháři a designéři. Také ve filmovém průmyslu pro matte painting apod. Produkt je to však docela drahý (cena je však adekvátní), a tak si jej nekoupíte jen tak ze dne na den. Neosloví zkrátka dostatečně velký počet i drobných designérů a grafiků. Výrobce potřebuje namíchat správný poměr specializace a masového pojetí dohromady.

No, je vidět, že cesta je docela obtížná a zvolit tu správnou chce notnou dávku odvahy a hlavně je potřeba nemalé množství finančních prostředků. Budou na tento krok mít odvahu výrobci dnešních tabletů? To je zatím otázka, která asi zůstane nezodpovězena. Pokud se k tomu nerozhodne žádný velký hráč, tak budeme v následujících letech zaplaveni pouze obyčejnými tablety pro prohlížení internetu a psaní zpráv na sociální sítě. No, v podstatě jen takové "kecátko" za pěkných pár tisíc.

Ale nepochopte to špatně. Dnešní tablety jsou pouze příliš mladé na to, aby dokázaly uspokojit korporátní sféru. Přece jen je daleko jednodušší vyzkoušet koncept na mase lidí a teprve pokud se ujme se vrhnout na daleko náročnějšího zákazníka: firmy. Takže je to vlastně v rukou běžných uživatelů. Pokud totiž tablety budou považovat pouze za nástroj pro zábavu, tak jím také zůstane. Pokud však budou požadovat i něco víc, tak se jistě výrobci rychle přizpůsobí. Je to zkrátka přirozený vývoj. Jen je docela opačný, než jaký byl u osobních počítačů. Ty nejprve vznikly za účelem náročných výpočtů. Až později se z nich stal i stroj na zábavu. Tento přerod byl téměř stejně bolestný a zdlouhavý jako bude přerod dnešních tabletů z konzumního do korporátního. Na to si však musíme nějakou tu dobu počkat.
reklama