Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Výrobci aut v EU už zase podvádí, nyní uvádí vyšší emise

26.7.2018, Milan Šurkala, aktualita
Máme zde další Dieselgate. Už brzy tu bude nová norma měření spotřeby WLTP a výrobci v EU už opět falšují údaje. Tentokrát se to možná bude zdát na první pohled překvapivé, záměrně totiž navyšují hodnoty.
EU varuje před dalším kolem falšování emisních testů, ke kterému se odhodlali výrobci automobilů. Ještě ani pořádně neskončila Dieselgate a zatýkání všech zúčastněných (nedávno to odnesl např. CEO Audi), už tu máme nové manipulace s testy. Ty se nyní týkají nové metodiky měření emisí CO2 a spotřeby WLTP, která by měla vejít v platnost v roce 2020. Ta má být mnohem přesnější než nynější NEDC, kde jsou papírové spotřeby u turbomotorů v průměru asi o 35 % nižší než je skutečná spotřeba v provozu. Tentokrát ale byli výrobci nachytání jak spotřebu uměle navyšují. Vypadá to nesmyslně, ale má to svou logiku.
 
Výfuk
 
autor: frankieleon [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)], přes Flickr
 
EU totiž nařizuje, že výrobci musí snížit hodnoty emisí o 15 % do roku 2025 a o 30 % do roku 2030. Jenže výchozím bodem je hodnota dosažená v roce 2020 (průměrná spotřeba prodaných aut výrobce). Výrobci tak nyní dělají všechno proto, aby naměřená hodnota za dva roky byla co nejvyšší, a tedy měli snazší startovní pozici (z uměle navýšeného čísla se pak procenta dolů sráží podstatně snáz, v podstatě jen opětovným měřením bez podvodných triků).
 
Podle výzkumu už nyní výrobci uvádí v průměru o 4,5 % vyšší emise ve WLTP normě než by správně měli uvádět. Doposud nejvyšším objeveným navýšením je 13 % (tedy umělé navýšení o to, o co to mají v průběhu následujících několika let snížit). U starší normy NEDC naopak výrobci kvůli různým trikům v průměru uváděli hodnoty o 4 % nižší než by měli naměřit. Nicméně i tak by uváděná hodnota byla stále v průměru o zhruba 30 % nižší než reálná spotřeba v provozu (zde se ukazuje nereálnost této zastaralé normy).
 
Zatímco však nařízení o WLTP si dává pozor na to, aby výrobci neuváděli nižší hodnoty, nikdo moc nepomyslel na ošetření uvádění vyšších hodnot. Na základě vyšetřování se zjistilo, že výrobci používají triky jako např. dodání vozu s téměř vybitou baterií, vypnutou funkcí start-stop nebo jiným nastavením převodovky, která drží převody tak, aby vůz dosahoval vyšších spotřeb. 
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama