Asus P1801-T: Android na 18"

30.9.2013, Jan Vítek, recenze
Asus před několika týdny ohlásil příchod velkého přenosného tabletu. Ten je stejně jako jeho menší alternativy založen na architektuře ARM a operačním systému Android. Nyní si jej můžeme podrobně prozkoumat a zjistit, co v něm vězí.

Displej

Asus P1801-T je vybaven 18,4" displejem typu IPS s podsvícením pomocí LED a rozlišením 1920 x 1080. Dále Asus krom očividného uvádí, že tento displej má pozorovací úhly 178°, ale jinak se nic bližšího nedozvíme. Dané rozlišení se u takovéto úhlopříčky dalo očekávat a dá se říci, že je celkem vhodné, umožní pohodlné ovládání systému pomocí prstů a rastr je přitom dostatečně jemný na to, abychom vnímali hrubý a "rozkostičkovaný" obraz.

- pohled zpříma -

Co se týče jasu, pak ten naprosto postačí pro využití v interiéru, ale samozřejmě si musíme dát pozor, aby se nám v obraze nezrcadlila třeba okna nebo osvětlení. Povrch obrazovky je pochopitelně lesklý, takže se v jejím odlesku můžete klidně učesat.

- pohled z boku - foceno stejným časem jako pohled zpříma -

Pozorovací úhly odpovídají tomu, co uvádí výrobce, takže barvy se z různým úhlem pohledu v podstatě nemění a jediné, co lze zaznamenat, je tak pokles jasu. Ten je spojený také s tím, že pak v obraze začneme více vnímat odlesky. U tohoto kusu jsem také narazil na jednu malou nepříjemnost, a sice prosvítající okrajové LED sloužící pro podsvícení panelu. Ty ale byly vidět jen při pohledu zprava a poměrně z ostrého úhlu, takže nejde o velký problém, na nějž navíc nemusíte u svého kusu ani narazit.

- pohled zespoda - foceno stejným časem jako pohled zpříma -

Displej nám tedy jistě poslouží dobře. Snad by mohl mít jen kapánek živější barvy a v našem případě také nemusely v jednom místě prosvítat LED určené pro podsvícení, ale jinak si nelze stěžovat.

Zvukový systém

Reproduktory jsou u tohoto tabletu dva s výkonem 1,5 W a označením SonicMaster a pro jejich nastavení poslouží jednoduchá aplikace AudioWizard, která umožní nastavit pět profilů (+ vypnuto) pro různé využití - Film, Hry, Hudba, Záznam a Řeč. Zkušenosti mi velí, abych vám doporučil tuto aplikaci poslat k vodě, protože v mém případě dokázala zvuk leda zhoršit. Evidentně jde především o výrazné změny ve zvuku pomocí ekvalizéru, díky čemuž může být zvuk sice silnější, ale o mnoho zkreslenější. Hudba pak tahá za uši a při nastavení do filmového režimu pak je hlasitost značně kolísavá.

Po vypnutí AudioWizardu je zvuk konečně už poslouchatelný, i když nebude tak hlasitý, což je výrazně menší zlo. I tak bych ale od reproduktorů v takovémto počítači očekával přeci jen kvalitnější zvuk, tedy méně zkreslený a s větším frekvenčním rozsahem. Místa pro větší reproduktory je v tomto tabletu jistě více než dost. Nicméně pro sledování filmů nám nabídka P1801-T postačí.

Kamera

Přední kamera v tomto případě má rozlišení 1 Mpix a zadní zde není žádná. Je tedy jasné, že kvalita tomu bude odpovídat a že tato kamera bude vhodná maximálně pro videohovory přes Internet a ne pro pořizování alespoň trochu kvalitních fotografií, natož pak videa.

- klikněte pro zvětšení -

Webkamera je u tohoto zařízení zhruba na úrovni kamer u dnešních běžných notebooků. Nejde tedy o to, aby nám poskytla vysokou kvalitu, ale především o to, aby byla vůbec použitelná pro komunikaci. A i kdyby byla tato kamera velmi kvalitní, pak její pozice a velikost či neohrabanost tohoto velkého tabletu by stejnak znemožnila její využití pro fotografování a natáčení videí. Především jde také o to, že je umístěna vepředu, takže bychom stejně fotili či natáčeli poslepu.

- klikněte pro zvětšení -

Pro videokomunikaci tedy kamera naprosto postačí. Musíme jí ale zajistit dostatečné osvětlení scény, čili v noci alespoň blízkou lampičkou, jinak bude obraz velmi zašumělý a s pomalou obnovovací frekvencí.

Ergonomie

V této podkapitole se budeme věnovat využití tohoto zařízení v praxi s ohledem na ergonomii. Ta zde stojí a padá (někdy i doslova) na výklopné noze, která umí tablet nastavit se sklonem od 35 ° do 90 °, tedy alespoň dle specifikací. V našem případě jsou krajní použitelné polohy ty, které vidíte na fotografiích dole, přičemž osobně bych ocenil, kdyby tablet mohl být umístěn více zpříma, abychom mohli sledovat filmy pohodlněji z větší vzdálenosti. Ovšem když jeho nohu přiklopíme jen o chlup víc, tablet pak stojí velmi nestabilně, takže stačí málo a převrátí se. Jistým řešením by pak bylo použít PC Station, ovšem to není pouhý stojan, ale celé PC bez monitoru, takže to není zrovna vhodné.

Pokud už tedy budeme chtít sledovat filmy, bude třeba najít pro tablet vhodnou polohu, nebo jej zajistit nějak jinak. A zde může dobře posloužit jeho výklopný držák, díky němuž jej budeme moci snadno zaklesnout třeba za háčky ve zdi. VESA držáky ale bohužel podporovány nejsou. Tablet i můžeme také klidně vzít s sebou do postele nebo na gauč, ale zde už začne být důležitá jeho hmotnost. Téměř dva a půl kilogramu jistě nebude vhodné pro takovéto dlouhodobé využití, takže vždy bude prostě a jednoduše nejlepší najít mu stabilní oporu, abyste na něj viděli pokud možno zpříma a mohli jej dobře ovládat pomocí dotykové obrazovky.

A když už jsme u ní, pak je třeba poznamenat, že tu skutečně není žádný problém ušpinit, takže dodávaný hadřík asi bude v permanenci. Chytřejším řešením ale bude použít myš a případně i klávesnici, nejlépe nějaký model s Bluetooth, ale může být i klasická s USB, pokud tedy nechcete obrazovku neustále čistit.

- klikněte pro zvětšení -

Rozmístění ovládacích prvků zde nahrává spíše pravákům, kteří mají vše podstatné v dosahu své dominantní ruky. Na tomto ale v našem případě záleží jen málo, tedy jistě ne tolik jako u notebooků. Displej bude téměř vždy zvednutý a pak budou všechny případné kabely stejně vlát ve vzduchu a prostor na stole kolem tabletu bude volný.