Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Nikola představila nákladní auta One a Two na vodík

4.12.2016, Milan Šurkala, aktualita
Nikola je americká automobilka, která chce prorazit s alternativními pohony. Nyní představila své první nákladní automobily One a Two, které budou poháněny elektřinou vyráběnou palivovým článkem na vodík. Budou mít i velkou 320kWh baterii.
Alternativní pohony jsou dnes velkým tématem a se svou troškou do mlýny chce přispět americká společnost Nikola. Zatímco automobilka Tesla si od Nikoly Tesly vzala příjmení, tento výrobce se patrně inspiroval v jeho křestním jméně. Ostatně se mu začalo přezdívat "Tesla trucků". Zatímco původně měl elektřinu pro pohon elektrických motorů zajišťovat zemní plyn, společnost změnila názor a nyní přijdou ke slovu palivové články a vodík. Ten se bude vyrábět pomocí solární energie (a 100MW solárních farem) elektrolýzou, přičemž se pak natankuje do auta a bude v případě potřeby generovat elektrickou energii. Ta se bude ukládat do 320kWh lithiové baterie (s klasickými 18650 Li-Ion články), které budou vážit cca 1400-1800 kilogramů.


Nikola One


Cesta ze solární elektřiny přes vodík zpět do elektřiny se možná zdá být komplikovaná, ale má i své výhody. Samotné baterie totiž vydrží jen na nějakých 100-200 mil (160-320 kilometrů), což není mnoho. Vodík se ale dá natankovat relativně snadno a celá nádrž se dá naplnit za 10-15 minut. Ta pak zajistí akční rádius 800-1200 mil (1300 až 1900 kilometrů). Na čerpacích stanicích Nikoly pak bude možné dotankovat nejen vodík, ale i nabíjet baterii pomocí 50kW nabíječky. Společnost plánuje postavit 364 čerpacích stanic v USA a na jihu Kanady. Vodík bude přitom zdarma na prvních milion mil (1,6 milionu km). Jiná vodíková auta než Nikola pak budou platit $3,5 za kilogram vodíku. Také elektřina pro nabití baterie bude zdarma, resp. v ceně automobilu.

Čtyři lektromotory budou mít celkový výkon 1000 koní (736 kW) a točivý moment přes 2700 Nm v konfiguraci 6×4 (6 kol, 4 poháněná). Díky tomu by neměl mít problém vyjet 6% stoupání rychlostí 105 km/h a dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 30 sekund při plném naložení. Pro zajímavost, třeba nejsilnější Mercedes-Benz Actros má maximální výkon 460 kW a točivý moment 3000 Nm. Díky brzdění elektromotory se dá rekuperovat energie a prodloužit životnost brzd až na 3-4násobek. Výhodou je i vyšší brzdný účinek.


Nikola One tahač


Pokud jde o palivové články, tak jak již bylo řečeno, nepohání auto, ale jen působí jako generátor elektřiny do baterií. Jejich výkon činí 200 kW a předpokládá se provoz zhruba v polovině doby jízdy. Hmotnost nákladního auta by se měla pohybovat mezi 8 až 9,5 tunami.

Auto si bude možné pronajmout pomocí operativního leasingu za cenu $5000 až $7000, přičemž ten zahrnuje údržbu, vodík na provoz pro první milion mil a nový náklaďák po 6-7 letech (na stránkách se uvádí obojí) nebo ujetí milionu mil. Co se týče údržby, o tu se bude starat společnost Ryder Systems, což už dnes znamená okolo 800 servisních míst v USA.


Nikola Two


Nikola Two pak bude menší varianta bez spací kabiny. Obě verze budou mít těžiště zhruba okolo úrovně rámu či dokonce lehce pod a nabídnout vektorování točivého momentu pro ještě jistější jízdní vlastnosti. Na obrazovce se pak bude ukazovat okolí kamionu, takže řidič bude vědět, co se děje ve všech směrech. Automobily Nikola by se na silnicích měly objevit patrně v roce 2020, konkrétně v USA a Kanadě. Společnost nicméně uvažuje o rozšíření působnosti i do dalších zemí.

Zdroj: nikolamotor.com, popularmechanics.com
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama